2021-10-26, 14:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lookalike
Det finns flera tänkbara gärningsmän.
Det som skiljer dem emellan är styrkan i helhetshypotesen samt omständigheter i övrigt runt dådet.
Att det utifrån dessa premisser i skrivande stund finns mer eller mindre sannolika gärningsmän är naturligt.
Angående att viss person inte befann sig på den exakta brottsplatsen vid den exakta tidpunkten för mordet är helt och hållet en fråga om bekräftat alibi och inget annat.
Finns brist på alibi så kan naturligtvis individen ifråga ha befunnit sig på brottsplatsens ground zero.Det förhåller sig otvetydigt så..och det är därför som alibi är så viktigt att etablera när det gäller en brottsutredning.

Du verkar vilja sammanställa brist på alibi med total brist på koppling till mordvapen plus den special ammo som användes vid dådet?

You lost me here..det måste jag som vän av ordning säga.

Ett faktum gällande hypotes CA till exempel är ju att han saknar alibi.
Hade han haft sådant så hade naturligtvis saker och ting varit annorlunda,liksom om SE haft koppling till vapen och ammo...vilket han inte har.

”Ett faktum gällande hypotes CA till exempel är ju att han saknar alibi”

Japp. Stämmer även in på SE. Han är dessutom alldeles i närheten av mordplatsen. Det är bekräftat.

”Det finns flera tänkbara gärningsmän”

Ok. Vilka tänker du på?

” Du verkar vilja sammanställa brist på alibi med total brist på koppling till mordvapen?”

När bristen på alibi sammanfaller med märkliga omständigheter som t ex förväxling med mördaren tycker jag att det är värt att uppmärksamma.
Senast redigerad av Makarov.24 2021-10-26 kl. 14:40.
Citera
2021-10-26, 14:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av reinvest
SE har inget alibi men har bevisligen varit där. Märkligt. Vilken otur han har.

Jag funderar på varför KP valde ut SE som syndabock. Det fanns ju fullt med andra som är lika osannolika som honom. Vad är anledningen till att man sorterade bort AB, NF, BP osv? Som jag ser det har alla alibi och ingen har förväxlats med mördaren.
Senast redigerad av Makarov.24 2021-10-26 kl. 14:48.
Citera
2021-10-26, 15:05
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Du skrev "ÄR ett vittne". Men, vad bra då. Då medger du väl därmed att SE är även möjlig som GM.

Nej det skrev jag inte alls. Läs igen och sluta hitta på.
"En orsak till att inget hittades kan just bero på att man jagat ett vittne."
(FB) Skandiamannen

"Kan just bero på" är inte att med säkerhet beslå detta som faktum!

Men till sak så förstår jag att du hellre vill lägga mer fokus på mig snarare än KP's debacle eller för den delen besvara mina frågor.
Varför blir det alltid så här...

Innan jag är villig att medge SE som GM så vill jag dock se, om inte bevis, så klart bättre indicium än fantasierna vi ser nu som inte är trovärdiga.
Citera
2021-10-26, 15:23
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Klart dom inte försvagades Sen uttrycker du det som det vore ett faktum att han var ett vittne. Sånt har jag problem med. Ingen ödmjukhet, inget "möjligtvis".

För att citera KP "– Jag pekar ut honom som en misstänkt gärningsman, det utpekandet är jag väldigt säker på och har grund för i alla de omständigheter som pekar på att han är åtminstone skäligen misstänkt för att inte säga på sannolika skäl misstänkt för brottet."

Jag är intresserad av källan där KP nämner detta?!
Det är inte under presskonferensen.
Citera
2021-10-26, 15:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Nej det skrev jag inte alls. Läs igen och sluta hitta på.
"En orsak till att inget hittades kan just bero på att man jagat ett vittne."
(FB) Skandiamannen

"Kan just bero på" är inte att med säkerhet beslå detta som faktum!

Men till sak så förstår jag att du hellre vill lägga mer fokus på mig snarare än KP's debacle eller för den delen besvara mina frågor.
Varför blir det alltid så här...

Innan jag är villig att medge SE som GM så vill jag dock se, om inte bevis, så klart bättre indicium än fantasierna vi ser nu som inte är trovärdiga.

Blir nog svårt att få fram något mer och därmed får man fatta sitt beslut på det befintliga. Att det dyker upp något som blir avgörande känns föga troligt.
Senast redigerad av Makarov.24 2021-10-26 kl. 15:30.
Citera
2021-10-26, 16:02
Medlem
reinvests avatar
MOPspanaren. Det ber jag ursäkt om att jag citerade dig fel. Men du kunde uttryck dig tydligare som ”ett möjligt vittne”.

Länk till citatet återkommer jag med ikväll.
Citera
2021-10-26, 16:04
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
För att citera KP "– Jag pekar ut honom som en misstänkt gärningsman, det utpekandet är jag väldigt säker på och har grund för i alla de omständigheter som pekar på att han är åtminstone skäligen misstänkt för att inte säga på sannolika skäl misstänkt för brottet."
Citat:
Jag är intresserad av källan där KP nämner detta?!
Jag googlade på texten och hittade artikeln här:
https://www.svd.se/historiska-beskedet-om-palmemordet
Senast redigerad av Draifos 2021-10-26 kl. 16:27.
Citera
2021-10-26, 16:13
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
MOPspanaren. Det ber jag ursäkt om att jag citerade dig fel. Men du kunde uttryck dig tydligare som ”ett möjligt vittne”.

Länk till citatet återkommer jag med ikväll.

Gott!
Som sagt, under presskonferensen så nämnde aldrig KP vilken misstankegrad som gällde för SE.
Så ditt citat från honom måste komma någon annanstans ifrån.

Edit: Källa SvD
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Jag googlade på texten och hittade artikeln här:
https://www.svd.se/historiska-beskedet-om-palmemordet
Senast redigerad av MOPspanaren 2021-10-26 kl. 16:19.
Citera
2021-10-26, 16:26
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Gott!
Som sagt, under presskonferensen så nämnde aldrig KP vilken misstankegrad som gällde för SE.
Så ditt citat från honom måste komma någon annanstans ifrån.

Edit: Källa SvD
Om du inte litar på vad SvD skriver så hittar du likadana uttalanden på den här bloggen:
Citera
2021-10-26, 16:28
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pirigin
Jag tolkar uppgiften från HJ som att LP är ute I gatan precis när han kommer fram med bilen. D.v.s. klart innan SG är framme vid kroppen.

Men det är väl i linje med din generella hållning att strunta i HJs förhör och anse det som mest logiskt att LP springer ut för att påkalla hjälp efter att 3-8 personer har kommit fram för att hjälpa.

Jag tänker väl mer på det faktum att HJ säger han är framme fem sekunder efter skotten. Jag har inte haft nån uppfattning att LP lämnar Olofs kropp på ett antal sekunder.

Logiskt och logiskt. Eftersom att Lisbet inte vill ha hjälp av tex AH så är det väl inte speciellt ologiskt att springa ut i vägen efter hjälp även efter att hon och andra kommit fram. Sen tror ju inte jag AH och SG är framme förrän tidigast efter 15 sekunder.

Edit: Jag läste nu förhöret du hänvisade till. Är det enda som stödjer att LP var ute i vägen innan nån kom fram till Palme? För du har ett problem med stycket du hänvisar till. Du kan inte veta om han menade när han kom fram med bilen eller när han kom fram gående.

Edit 2: Lägger man sen till det MOPspanaren säger om Tingsrätten så verkar det som att det är ytterst svårt att hävda LP var ute och sprang i vägen när han kom fram med bilen. Lutar åt att det handlade om när han gick ut ur bilen.
Senast redigerad av enough-is-enough 2021-10-26 kl. 17:20.
Citera
2021-10-26, 16:36
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
SE har inget alibi men har bevisligen varit där. Märkligt. Vilken otur han har.

Har han bevisligen varit där då?
Citera
2021-10-26, 17:21
Medlem
Vore intressant att höra Thomas Pettersson om det kom fram ett foto på SE ståendes bredvid Lisbeth och de andra halvminuten efter skotten. På samma sätt spännande att höra reaktionerna från den andra sidan om han hade blivit fångad på bild springandes från mordplatsen några sekunder efter mordet. Undrar om diskussionen hade avslutats? Kanske skulle gå att vrida lite till
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in