2021-10-26, 13:27
Medlem
Tänkte undersöka vad för prissättning jag kan tänka mig ha ifall en kille lägger sina 18 grafikkort hos mig och använder min EL, då hans är för hög (han bor i radhus).

Jag har 1.4 Kr per KwH inK allt!

Han har ungefär 2500 Watt förbrukning, vad för pris kan jag tänka mig ta ifall han ska ha dem hos mig + att jag tar hand om riggen och allt annat som behövs för att få den att rulla?
Citera
2021-10-26, 19:11
Moderator
MondoBizarros avatar
Övriga dator- och IT-diskussioner --> Hårdvara: PC
/Moderator
Citera
2021-10-26, 22:07
Medlem
Priset är ju svårt att ge dig råd på vad som är rimligt. Där får du själv avgöra hur mycket mödan är värd och hur pass bra ni känner varandra. Utgifterna utöver din tid lär väl bli på cirka 2500-3000kr med ett genomsnittligt elavtal.

Personligen hade jag velat ha 3000-4000kr i "lön" vilket också ger din partner en hel del pengar över.
Citera
2021-10-26, 22:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dakillaman
Tänkte undersöka vad för prissättning jag kan tänka mig ha ifall en kille lägger sina 18 grafikkort hos mig och använder min EL, då hans är för hög (han bor i radhus).

Jag har 1.4 Kr per KwH inK allt!

Han har ungefär 2500 Watt förbrukning, vad för pris kan jag tänka mig ta ifall han ska ha dem hos mig + att jag tar hand om riggen och allt annat som behövs för att få den att rulla?

Är nog inget som de flesta brukar göra som privatperson. Och elen blir jue inte billigare för att du inte bor i radhus, så länge du inte kan tillverka din el själv, men visst blir kanske jobbigare att höja huvudsäkringen i ett radhus om det är det som är problemet.

Om dina egna uträkningar stämmer att din el kostar 1.4:-/kWh och utrustningen dricker 2,5kW (per timme). Och man räknar på att den dricker max alltid så blir endast elen en kostnad på c:a 2500:- per månad. (1.4 * 2.5 = 3.5:- /timme, 3.5 * 24 timmar * 30 dagar = 2520:-/månad)

Hur mycket overhead du vill ta på detta sen beror vel på hur bra kopisar ni är osv,

Generellt för en affärsverksamhet brukar man ta sin egen kostnad och gånga den minst med 2. Och räknar man med att viss "konsulting" ska ingå så kan du nog lägga på någon tusenlapp till i månaden.
Dvs minst 6000:- i månaden.

Men som sagt beror jue på hur hög overhead du tycker är rimligt samt hur stor risk du vill ta, med risk menar jag att ditt elpris kan jue öka per kW, ska killen betala det eller du, men oavsett inte en krona under 2500:- för allt under det är ren förlust.

Om ett colocation företag hade haft en cost på elen på 1,4:-/kWh så skulle jag tro att dem skulle ta minst 6000:-/månaden för platsen, troligtvis mer. Och då ingår ingen form av övervakning/underhåll av maskinerna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in