2021-10-25, 20:45
Medlem
-Hengpung-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Symptm
Aktergatan 23

https://ibb.co/CsS8Smm

Jag var förbi där ikväll och tittade och det är där, minnesplatsen är brevid.

Du kollade inte då efter var cykelrummet låg och om jag kan ha rätt i min teori att det var så här Nisses flyktväg såg ut med mördarna efter sig?

(FB) Nils Grönberg - Einár - ihjälskjuten, Hammarby Sjöstad 2021-10-21
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 19Sjuttiofem
Den videon kan väl lika gärna vara gammal, rätt osannolikt att den är från mordkvällen.

Den är inte från mordkvällen, minns att Nisse la ut en bild med Z.E, Adel och Dumle några dagar/nån vecka innan mordet. Bilden var tagen i sjöstan och kläderna från videon stämmer överens med bilden han la upp.
Citera
Medlem
Frickys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lifegoeson1
Tror ni @vcbarre och dumle ligger bakom hans avrättning? Jag tror starkt att dumle och adel lurade ut honom och han fick betala priset för han litade för mycket på fel folk
Vad är det som får dig att nämna VC Barre?
Personligen tror jag det är Dumle som är den huvudsakliga gärningsmannen som styrt i alla trådar.

Själva gärningsmännen som skjutit Einar är uppenbart under 18, två springpojkar helt enkelt.

Ingen i varken Dumles eller Adels ålder är så dum och tar på sig uppdraget med tanke på deras ålder.
Citera
2021-10-25, 20:46
Medlem
TwoThousands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av toblemona
Den här artikeln har bild på JS. Om någon vet hur den trolige mördaren såg ut och vill jämföra? https://www.expressen.se/kronikorer/fredrik-sjoshult/jaffar-byn-jag-har-varit-pa-fler-begravningar-an-fodelsedagsfester/

Har du någon bild på en person med namnet, Dollar från samma gäng?

Person på länken du delade har stora likheter med utseendet på beskrivningen av gärningsman.
Citera
2021-10-25, 20:47
Medlem
I vilken låt dissar Einar Havals bror?
Citera
Medlem
Frickys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TwoThousand
Har du någon bild på en person med namnet, Dollar från samma gäng?

Person på länken du delade har stora likheter med utseendet på beskrivningen av gärningsman.
Jaffar är inte ens i Sverige och har inte varit det på flera månader.

Att sedan tro att Jaffar Byn skulle ta tag i detta med egna händer känns inte sannolikt. Han om någon är väl medveten om att man låter springpojkarna göra det smutsiga jobbet.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av leeloufiive
Skyddsväst går under begreppet ”kroppsskydd” och klassificeras som krigsmateriel om den är utformad enligt militär standard. Förordningen om krigsmateriel handlar dock huvudsakligen om import, export och tillverkning av sådana produkter, och innehåller därför inte heller några speciella förbud eller riktlinjer om kroppsskydd för privatpersoner. Det finns alltså ingenting inom svensk rätt som förbjuder införskaffandet eller ägandet av kroppsskydd.

Däremot så skulle användandet av kroppsskydd vid grövre brottslighet kunna innebära att förverkandereglerna i Brottsbalkens 36 kapitel blir aktuella, där 2 och 3§ stadgar att egendom som använts som hjälpmedel vid brott eller som annars befaras kan komma till användning i brottslig verksamhet kan förverkas. Det förutsätter givetvis att kroppsskyddet först används i samband med brottslig verksamhet.

Måste polisen kunna bevisa det?
Eller kan de bara anta det?

Finns prejudikat?
Citera
2021-10-25, 20:51
Medlem
Något som förbryllar mig lite är det att Einar försökt ta en pistol från en polis på ett hotell, kanske för att han ville bli bortförd och varit under hot även då? Av de andra i hotellrummet? Det är bara spekulationer givetvis.

Jag har lyssnat igenom hela rättegången mot Vårsbynätverket och där vittnar många poliser om att Einar är artig varje gång som de stoppar och visiterar honom, så det att han ska försökt ta tjänstevapnet låter underligt.
Citera
2021-10-25, 20:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Hengpung-
Du kollade inte då efter var cykelrummet låg och om jag kan ha rätt i min teori att det var så här Nisses flyktväg såg ut med mördarna efter sig?

(FB) Nils Grönberg - Einár - ihjälskjuten, Hammarby Sjöstad 2021-10-21

Varför sprang han mot porten han borde sprungit samma väg ut mot gatan som Adel och Dumle… han hade inte en chans att fly förutom att hinna in i porten innan skotten träffa honom :/ så tragiskt
Citera
Medlem
maxatdunders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 6.A.M.
På något sätt känner jag för Einar. Jag vet att gängmord händer hela tiden och det känns fel att det är nu man reagerar. Visst är det märkligt? Jag vet att jag är långt ifrån ensam så uppenbarligen är människor inte lika mycket värda.

Vad ska man tro om motivet? Mordet på Dara? Med tanke på låtarna Einar skriver trodde jag han befann sig utomlands. Han sjunger om att sätta pris och i en låt låter det som han tar på sig mordet på Dara.

Jag tror absolut inte att Haval har något med detta att göra men det är möjligt det finns ett hämdmotiv och att det ändå har med mordet på Dara att göra. Men att sjunga om att sätta pris? Hallå Einar! Detta är Vårbynätverket du sjunger om. Dom vet inte om det var du eller någon annan som såg till att Dara dog men dom dödar dig i alla fall bara utifall att det var du! Dom dödar dig i förebyggande syfte för att skydda sina egna liv.

Minns inte vad rapparen heter men han kommenterade Einars död genom att säga att Nisse var bättre på att skriva låttexter än att leva gangsterlivet. Klockrent!

Jag har reflekterat över även innan Einar dog att han naivt verkar tro att allt är en rap battle! Att det är på lek.

Jag trodde inte tidagare att Einar hade något med mordet på Dara att göra men jag har ändrat åsikt. Jag kan mycket väl tänka mig att Einar var anstiftare.

Nu är han död! som många andra misstänkte jag att Einar skulle bli mördad men jag trodde inte det skulle ske så snart. Då är Yasin och Haval kvar!

Rättegång mot vårbynätverket veckan efter. En slump eller ville man statuera ett exempel?

En riktig gangster ger aldrig ledtrådar, flashar inte, posar inte och har såklart inga sociala medier. Einars roll var mer en image att nå ut till folk och wear your heart on your sleeve vilket han var bäst i Sverige på, mest lyssningar och mest följare 2019 och ofta top 10 m.m.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TwoThousand
Euro är den enda rapparen som har firat Einars död och med det riktigt hårt dessutom.

Vad ligger bakom det egentligen?

EFTERLYSNING:
Bild på personen Dollar, broder till Euro eftersökes för att matcha med eventuell gärningsmans profil.

Hur menar du firat den?
Citera
Medlem
leeloufiives avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrMurdoch
Måste polisen kunna bevisa det?
Eller kan de bara anta det?

Finns prejudikat?

Det är nog ganska uppenbart för polisen vilka de kan plocka västar ifrån eller inte. En slagning i registret om personen i fråga inte är känd av polisen sedan tidigare. Är du tex dömd för vapenbrott är det olagligt att bära skyddsväst av militär standard. Är det din mamma som fått för sig att det är fashion och har en p-bot som värsta brott är det tillåtet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in