2021-10-25, 17:59
Bannlyst
Känns som jag börjar få strokevarning

Hatar när man ska blanda in prequel (föregångare), speciellt när dom kommer in huller om buller, och speciellt när man gör föregångare efter eftergångarna... sagan om ringen filmerna vet man liksom exakt vilken ornding man ska se skiten. man vad fan är detta ,

https://en.wikipedia.org/wiki/Hannibal_Lecter_(franchise)#Red_Dragon_(1981)

Det finns 5 filmer. Alla är gjorda på novellerna. Man hunter och Red dragon är dom enda två som är gjorda på red dragon novellen.

The silence of the lambs blev väldigt känd, den har en efterförljare hannibal som släpptes 2001.

https://en.wikipedia.org/wiki/Hannibal_Rising_(film) denna som släptes 2007 är alltså prequel till silence of the lambs samt hannibal och även red dragon? men vilken ska man se först red dragon eller denna? För red dragon är ocså en jävla prequel. men den släpptes 2002.

eller ska man bara förja filmerna efter det år dom släpptes?
Citera
2021-10-25, 18:20
Medlem
Porryhatters avatar
Manhunter (1986) och Red Dragon (2002) är som sagt baserade på samma roman. Och det finns svagheter/styrkor i båda filmerna beroende vad du har för preferenser.

Kronologisk ordning för handlingens skull:

Hannibal Rising (2007). Utspelar sig från 1944 till 50-talet.
Hannibal (Tv-serie) (2013-2015). Serien är fristående men ska utspela sig mellan Drake och Rising.
Red Dragon (2002) / Manhunter (1986) Utspelas under 1980-talet
Silence of the Lambs (1991) Utspelas 1990.
Hannibal (2001) Utspelar sig runt 2000.

Anthony Hopkins spelar Dr. Hannibal Lecter i tre av filmerna och det brukar vara dessa filmerna som en vanlig filmtittare bara kollar på.

Silence of the Lambs (1991)
Hannibal (2001)
Red Dragon (2002)
Senast redigerad av Porryhatter 2021-10-25 kl. 18:50.
Citera
2021-10-25, 18:35
Medlem
Starobrnos avatar
Ovanstående skriver korrekt. Röda draken, den första boken av Thomas Harris, är kanske den läskigaste bok jag läst, även när jag läste den för tredje gången höll den mig vaken halva natten.
Citera
2021-10-25, 18:57
Medlem
Man-At-Armss avatar
Det är såklart en smaksak men för min del räcker det med Silence of the Lambs och Red Dragon (har inte sett Manhunter).
Hannibal Rising orkade jag inte se klart och Hannibal är en ganska ball film, fast mer slafsig och utflippad än skrämmande.

TV-serien funkar absolut, men den är som sagt, mer fristående.

Silence of the Lambs är en klass för sig. Riktigt bra.
Citera
2021-10-25, 20:12
Medlem
NollFemNollFems avatar
Sen finns ju även spin-off-serien Clarice
https://m.imdb.com/title/tt2177268/
Citera
2021-10-25, 20:22
Medlem
Asmodeusvults avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Porryhatter
Manhunter (1986) och Red Dragon (2002) är som sagt baserade på samma roman. Och det finns svagheter/styrkor i båda filmerna beroende vad du har för preferenser.

Hannibal (Tv-serie) (2013-2015). Serien är fristående men ska utspela sig mellan Drake och Rising.

Anthony Hopkins spelar Dr. Hannibal Lecter i tre av filmerna och det brukar vara dessa filmerna som en vanlig filmtittare bara kollar på.

Hannibal (2001)
Red Dragon (2002)
Den utmärkta tv-serien utspelar sig väl före och in i Manhunter/Röd Drake.
Citera
2021-10-25, 20:45
Medlem
Man ska alltid se filmer i en filmserie i den ordning de släpptes. Röd drake gjordes med vetskapen att publiken redan hade sett När lammen tystnar och Hannibal, och innehåller därför en del referenser till dessa som man inte förstår om man ser denna film först.
Citera
2021-10-25, 22:22
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Gul-groda
Man ska alltid se filmer i en filmserie i den ordning de släpptes. Röd drake gjordes med vetskapen att publiken redan hade sett När lammen tystnar och Hannibal, och innehåller därför en del referenser till dessa som man inte förstår om man ser denna film först.
Jag håller fullständigt med dig här! Filmer ska man se i ordning! Och det är därför jag hela tiden frågar, när det kommer till film och serier så är jag en perfektionistisk autist som måste veta exakta ordningen.

Citat:
Ursprungligen postat av Porryhatter

Hannibal (2001)
Red Dragon (2002)

Tjena tack för svar. Men kommentaren ovanför mig som jag citerar från gul groda verkar ha en poäng här.

Säg att du skulle se ett hannibal lecter marathon skulle du verkligen gått efter den listan du nu ger? Och hur kan den vara kronologisk? silence of the lambs borde ju vara först uppe på listan och sen 2001 osv osv
Citera
2021-10-25, 22:23
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av NollFemNollFem
Sen finns ju även spin-off-serien Clarice
https://m.imdb.com/title/tt2177268/
jo jag vet om serierna, har lagt till dom också. Men det är mer filmerna jag undrar över.
Citera
2021-10-26, 02:45
Medlem
Bertil85s avatar
Ordning var det så Star Wars gjordes ??? Olika filmtaktiker, i följd eller blandade. m.m. efterföljare, olika skådisar på karaktär se Bond.

När lammen tystnar är sjukt bra go Hannibal.
Citera
2021-10-26, 02:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hyag
Jag håller fullständigt med dig här! Filmer ska man se i ordning! Och det är därför jag hela tiden frågar, när det kommer till film och serier så är jag en perfektionistisk autist som måste veta exakta ordningen.

Säg att du skulle se ett hannibal lecter marathon skulle du verkligen gått efter den listan du nu ger? Och hur kan den vara kronologisk? silence of the lambs borde ju vara först uppe på listan och sen 2001 osv osv
Om du känner att du måste veta ordningen så är bästa tipset att kolla upp filmerna på egen hand på en filmsajt, istället för att hela tiden fråga genom att starta idiotiska trådar stup i kvarten som du gjort dom senaste veckorna, där du bara bevisar att du inte verkar veta vad du själv tycker om nånting, för att sekunden senare veta exakt hur du vill ha det, samtidigt som du inte verka förstår skriven text.

När du håller på som du gör nu så är risken stor att vissa gör antagandet att du medvetet postar meningslöst trams för att skapa legitimitet åt ett nyregistrerat trollkonto.
Citera
2021-10-26, 03:13
Medlem
Bertil85s avatar
När filmerna gjordes återspeglar inte när i livet Hannibal befinner sig. Till dig som frågar.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in