2021-10-25, 16:50
Medlem
Jag har en veteranbil där vindrutan läcker ganska kraftigt, min gissning är att en tidigare ägare har försökt byta ruta hemma då det ser ut att vara väldigt taffligt gjort (enormt mycket limrester/tätningsmedel kring rutan). Det är så pass illa att det rinner för fullt om man kör i regn eller när man tvättar bilen. Har levt med detta länge då jag mestadels kör bilen sommartid i fint väder, men nu tänkte jag ta tag i det.

Har bokat tid hos glasfirma för byte av ruta och tänkte ta det på försäkringen (vanlig helförsäkring). Men nu börjar jag fundera på om själva rutan måste vara defekt för att täckas av försäkringen? Funderar främst på om jag ska råka få ett stenskott innan bilen lämnas in eller om det går ändå.

Har betalt in tiotusentals kronor till försäkringsbolaget under årens lopp utan att utnyttja försäkringen en enda gång, så detta är inget jag skäms över och moralpredikning undanbedes vänligt men bestämt.
Citera
2021-10-25, 16:53
Medlem
HVIT.s avatar
Endast stenskott brukar man reparera så det hjälper inte dig, såvida stenskottet inte kommer från en sten på ett kilo. Men dundrar du in med en sådan så byts hela rutan ut givetvis.
Citera
2021-10-25, 16:56
Medlem
Det har hänt mer än en gång att stenskott simulerats av kunder eller glasmästare med hjälp av ett hårt metallföremål.
Citera
2021-10-25, 16:57
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av HVIT.
Endast stenskott brukar man reparera så det hjälper inte dig, såvida stenskottet inte kommer från en sten på ett kilo. Men dundrar du in med en sådan så byts hela rutan ut givetvis.
Om det har spruckit upp efter stenskottet, vilket inte är helt ovanligt, så går det inte att reparera.

Jag råkade ut för en sådan sak för länge sedan. Fick ett stenskott och tänkte fixa det senare. Under natten sprack det upp och jag hade en spricka på flera decimeter. Blev tvungen att byta hela rutan.
Citera
2021-10-25, 17:04
Medlem
om det är fler än 3 stenskott så kan den bytas.
Citera
2021-10-25, 17:07
Medlem
VoktorDodkas avatar
En kompis påstår att det räcker med blästrad ruta, dvs gammal och repig så man ser sämre i motljus. Men det beror på försäkringsbolag, typ av försäkring men allra mest glasmästaren, åk dot och prata med honom först så löser han problemet, det är han som rapporterar till försäkringsbolaget.
Citera
2021-10-25, 17:26
Medlem
Anubis-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VoktorDodka
En kompis påstår att det räcker med blästrad ruta, dvs gammal och repig så man ser sämre i motljus. Men det beror på försäkringsbolag, typ av försäkring men allra mest glasmästaren, åk dot och prata med honom först så löser han problemet, det är han som rapporterar till försäkringsbolaget.
Lättast är väl att kasta upp en näve jord när man kör torkarna, då får du naturliga repor.

Men är det en veteranbil där rutan är okey men fastsättningen dåligt gjort ber man väl dem bara att göra om jobbet... En äldre ruta brukar väl vara bättre hållbarhet än nya?

Ofta reparerar de stenskott gratis, men bara ett visst antal gånger, sen vill de byta rutan oavsett om den var bra, försäkrad kosta det mig 1600kr
Citera
2021-10-25, 17:27
Medlem
Många gissningar här. Det räcker med ett stenskott för att du ska få byta ruta på försäkringen. Det måste vara genombrutet glas. Alltså när det blir en skugga i stenskottet. Det räcker inte med att rutan är blästrad eller små vita stenskott.
Källa: Jag själv, före detta bilglasmästare.
Citera
2021-10-25, 17:32
Medlem
Försäkringsbolaget kan ju inte bekosta din renovering av bilen för att du har betalt premie till dem i många år. Du får ev ersättning i nivå med vad avtalet säger. Om din ruta läcker pga dålig montering får du ju ta loss den och montera den riktigt igen. Det är ju inget fel på rutan för att den är felaktigt monterad. En duktig glasmästare kan säkert åtgärda detta!
Citera
2021-10-25, 17:43
Medlem
Jag frågade faktiskt en glasfirma innan om de kunde montera det gamla rutan korrekt, men det ansåg de inte var möjligt då det fanns risk att den gick sönder vid demonteringen. Gamla rutan är fin så det hela känns ju lite onödigt egentligen. Jag har inte 100%igt föetroende för de här nya glasfirmorna, kändes mest som att det var ett jobb dom inte ville ha.
Citera
2021-10-25, 17:48
Medlem
Onkelkonkels avatar
Så många som är oroliga för detta, inte första gången jag läser något liknande.

Glasmästaren skiter i vilket om rutan är fin eller inte, de kommer byta den ändå och senare om de vill vara jävliga eller inte mot försäkringsbolaget så knackar de rutan innan demontering för att ta en bild.
Hänger en del på vilket bolag du har men det har de koll på.

Så, in, byt ruta, var nöjd.
Börja inte strula med att de ska återapplicera din nuvarande ruta. Mycket fräschare med en ny.

/Onkli
Citera
2021-10-25, 20:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrBean96
Jag har en veteranbil där vindrutan läcker ganska kraftigt, min gissning är att en tidigare ägare har försökt byta ruta hemma då det ser ut att vara väldigt taffligt gjort (enormt mycket limrester/tätningsmedel kring rutan). Det är så pass illa att det rinner för fullt om man kör i regn eller när man tvättar bilen. Har levt med detta länge då jag mestadels kör bilen sommartid i fint väder, men nu tänkte jag ta tag i det.

Har bokat tid hos glasfirma för byte av ruta och tänkte ta det på försäkringen (vanlig helförsäkring). Men nu börjar jag fundera på om själva rutan måste vara defekt för att täckas av försäkringen? Funderar främst på om jag ska råka få ett stenskott innan bilen lämnas in eller om det går ändå.

Har betalt in tiotusentals kronor till försäkringsbolaget under årens lopp utan att utnyttja försäkringen en enda gång, så detta är inget jag skäms över och moralpredikning undanbedes vänligt men bestämt.

Om du vill göra ett bedrägeri, för det är precis vad det är, så tar du förslagsvis en skruvmejsel och hackar lite lagom hårt i rutan så du får något som liknar ett stenskott.
Sen knackar du med knuten näve, också detta lagom hårt, på ditt fejkade stenskott som kommer spricka upp någon dm.

Var försiktig när du gör det, mejseln ska inte igenom rutan utan bara orsaka en liten skada som gör att det blir en spricka när du sen knackar med näven.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in