Citat:
Ursprungligen postat av
Gentlemahn
Känslosamt när patienterna mötte misstänkt våldtäktsman
25 oktober 2021 15:05
Han misstänks ha våldtagit två av sina patienter på Gävle sjukhus. På måndagen inleddes målet i tingsrätten.
Stina Dahle
Text
Kvinnan på bilden har ingenting med händelserna att göra.
Bild: TT
Det var i mars som den första anmälan kom in från en avdelning på Gävle sjukhus.
En kvinnlig patient ska ha utsatts för våldtäkt av en manlig anställd. Han stängdes av från arbetet, men ärendet lades snabbt ner i brist på bevis. Sedan återgick han till jobbet.
I september kom en ny anmälan. En annan patient larmade om våldtäkt. Utredningen startade snabbt och man tog upp den tidigare våldtäktsanmälan.
Läs också: Så tros sjuksköterskan ha lurat sina våldtäktsoffer
Totalt handlar det om tre åtalspunkter om våldtäkt. En av patienterna ska ha blivit utsatt för två våldtäkter. Den andra för en.
Patienterna har inte varit inneliggande samtidigt och hade ingen kännedom om varandra. Deras berättelser är, enligt förundersökningen som tidningen tagit del av, snarlika. Mannen som arbetat på avdelningen i flera år misstänks ha lurat patienterna.
Annons
– Han sa att läkaren sagt åt honom att skulle undersöka mitt underliv. (...) Jag litade på honom eftersom han jobbade där, har den ena patienten sagt i polisförhör.
– Hur ska jag våga lita på vården igen? Jag trodde aldrig jag skulle bli utsatt för det här, har den andra patienten sagt i förhör.
På måndagen inleddes den första av två förhandlingar i Gävle tingsrätt.
Den ena patienten fanns med via videolänk. Den andra närvarade fysiskt i salen. Och när åklagaren läste igenom åtalspunkterna bröt hon ihop. Vid sin sida hade hon målsägandebiträdet och en kvinna från Brottsofferjouren som stöttade henne.
Mitt emot henne satt mannen som är misstänkt.
Det han anklagas för har inte hänt
Han nekar till samtliga brott och skakade missnöjt på huvudet när åklagaren läste upp vad hon påstår har hänt.
– Varför skulle jag utsätta mitt yrke, mitt rykte och mitt privatliv för att göra det hon (ena patienten, reds anm.) beskriver, det är orimligt, har han sagt i polisförhör.
Mannens försvarsadvokat, Christian Forslind, har tidigare meddelat tidningen om hur hans klient mår.
– Han mår inte bra och det får man sätta i den kontexten att han nekar, det han anklagas för har inte hänt.
När åklagaren gått igenom åtalspunkterna begärde hon slutligen stängda dörrar och åhörarna fick lämna salen.
Den första dagen hör man bland annat tre av personerna som är kallade till att vittna. Flera av vittnena är anställda på den aktuella avdelningen.
Annons
På torsdag hålls den avslutande rättegångsdagen innan rätten ska bedöma huruvida åklagarens bevisning håller för en fällande dom eller inte.