2021-10-14, 23:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mikaels
Det är helt enkelt inte sant.

Problemet med Bankid på fil är att det inte anses lika säkert som mobilt Bankid, SEB tillåter t ex inte inloggning med Bankid på fil (längre).
Och så har du det bara i datorn, där du t ex inte har Swish.
Jag använder det som komplement till mobilt bankid, sitter man och surfar är det skönt att slippa plocka fram telefonen, men utan mobilt bankid är man rätt handikappad, IMHO.
Ja man kan ju till och med uttrycka det som att utan mobiltelefon är man handikappad.
Citera
2021-10-14, 23:10
Medlem
che3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av storkvitter
På datorer måste bank-ID förnyas var tredje månad och på mobiltelefoner en gång per år.
Din jävla skitsnackare så är det inte alls
Citera
2021-10-23, 14:27
Medlem
Citat:
Det är helt enkelt inte sant.
Citat:
Ursprungligen postat av che3
Din jävla skitsnackare så är det inte alls
Lite stöddigt om man har fel själv?
Bankerna kanske har olika regler.

Citat:
Giltighetstid Mobilt BankID, 3 år, BankID på fil, 3 mån, BankID på kort, 5 år.
https://www.swedbank.se/privat/digitala-tjanster/mobilt-bankid/bankid-pa-kort-och-fil.html
Sedan 2017.

Citat:
Tyvärr kan Nordea tills vidare inte erbjuda möjligheten att du först skaffar BankID på fil när du är ny kund. Om du däremot har möjlighet att först skaffa Mobilt BankID går det därefter bra att skaffa BankID på fil.
https://www.nordea.se/privat/kundservice/fragor-svar-bankid.html

SEB har inte bank-ID på fil.
Senast redigerad av storkvitter 2021-10-23 kl. 15:25.
Citera
2021-10-23, 15:32
Medlem
mikaelss avatar
Citat:
Lite stöddigt om man har fel själv?
Bankerna kanske har olika regler.

https://www.swedbank.se/privat/digitala-tjanster/mobilt-bankid/bankid-pa-kort-och-fil.html
Sedan 2017.

https://www.nordea.se/privat/kundservice/fragor-svar-bankid.html

SEB har inte bank-ID på fil.
Jodå, du kan ladda ned ett BankID på fil från SEB, men det duger inte för att logga in på SEB.
Det fungerar fick utmärkt på andra siter.
Jag har BankID på fil och mobilt BankID som är långt över ett år gamla, och inte går ut förrän om ytterligare några år.
Citera
2021-10-25, 14:40
Medlem
Citat:
Jodå, du kan ladda ned ett BankID på fil från SEB, men det duger inte för att logga in på SEB.
Det fungerar fick utmärkt på andra siter.
Jag har BankID på fil och mobilt BankID som är långt över ett år gamla, och inte går ut förrän om ytterligare några år.
Intressant att det är så olika och att det inte duger för banken själv.
Citera
2021-10-25, 14:46
Medlem
mikaelss avatar
Citat:
Intressant att det är så olika och att det inte duger för banken själv.
Verkligen. Tidigare fick man ju BankID på kort av SEB i det vanliga bankkortet, men det har de slutar med, Så vill man ha det på kort måste man beställa ett separat kort med BankID på.
Security through obscurity.
Vet inte varför SEB inte litar på BankID på fil längre.
Citera
2021-10-25, 14:50
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Vet inte varför SEB inte litar på BankID på fil längre.
Den lösningen ansågs för osäker jämfört med mobilt bank id som alla använder numera.
Citera
2021-10-25, 14:54
Medlem
mikaelss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kimdah2002
Den lösningen ansågs för osäker jämfört med mobilt bank id som alla använder numera.
Bara av SEB, BankID på fil (plus kod via SMS) funkar väl fortfarande hos Skandia. BankID på fil funkar problemfritt på Avanza och SBAB, liksom Pensionsmyndigheten, Kivra, Minpension.se och många andra ställen.
Jag brukar använda BankID på fil när jag sitter vid datorn, och mobilt i mobilen.
SEB är paranoida, av fel skäl.
Citera
2021-10-25, 14:59
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Bara av SEB, BankID på fil (plus kod via SMS) funkar väl fortfarande hos Skandia. BankID på fil funkar problemfritt på Avanza och SBAB, liksom Pensionsmyndigheten, Kivra, Minpension.se och många andra ställen.
Jag brukar använda BankID på fil när jag sitter vid datorn, och mobilt i mobilen.
SEB är paranoida, av fel skäl.
Försök logga in på swedbank med det får du se... Bankerna efterstävar säkerhet och snart följer övriga med då det inte går att få bank-id på fil längre, det är helt enkelt lätt att stjäla och bryta krypteringen gör man på en kvart.
Citera
2021-10-25, 15:00
Medlem
miikoss avatar
Det finns olika varianter, inte alla för nyteckning idag dock.

BankID på fil (bland annat Nordea).

BankID på kort (SEB, kanske någon mer).

BankID på bankkort (kan finnas kvar för de nordeakunder som har rätt bankkort, men tror inte det finns för nya kunder).

Jag har bankID på kort det fungerar ok, man väjler BankID eller BankID på samma enhet när man loggar in. Ibland så behöver man dock välja bankID på annat enhet och fylla i personnummer, samtidigt som har hart kortläsaren igång. Det fungerar ibland.

Vissa tllåter dock endast mobilt bankID.
Citera
2021-10-25, 15:11
Medlem
mikaelss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kimdah2002
Försök logga in på swedbank med det får du se... Bankerna efterstävar säkerhet och snart följer övriga med då det inte går att få bank-id på fil längre, det är helt enkelt lätt att stjäla och bryta krypteringen gör man på en kvart.
Det är ju fortfarande ett privat certifikat som skickas till din device, dvs dator eller telefon (eller platta).
Jag har svårt att se hur BankID på fil skulle vara så mycket osäkrare är mobilt, ett privat cert i en app i en dator i båda fallen.
Kör du dessutom Windows i datorn och din telefon ör det ju t.o.m. i stort sett samma operativsystem.
Och nog är det samma kryptering, och så vitt jag vet fortfarande oknäckt?
I grunden är det ju samma PKI-lösning.
Möjligen kan man tycka att det är lättare att installera en trojan i en dator än en iPhone, men knappast lättare än i en Android- eller Windowstelefon.
Citera
2021-10-25, 15:36
Medlem
svårt med bank id på dator när det blir mer att man ska fota av QR kod
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här