2021-10-25, 11:16
Medlem
Rymdstyrelsens avatar
Jag tränar rygg två dagar i veckan, mest varianter av latsdrag och rodd. Får ont i ryggen när jag sover, av typen "nu har jag sovit för länge"-känslan (om ni fattar) och det känns som det är hela ryggen snarare än t ex bara ländryggen. Det gör inte jätteont, kanske 1-2 på en skala till 10 (10 värst) men ändå så det känns besvärande, att man byter liggposition.
Det känns som detta kommit nu i och med att jag börjat träna mer dom senaste månaderna (efter att ha haft ett längre uppehåll) tror ni det beror på det? Eller är det bara sängen som håller på och krackelerar och bör bytas ut?
Kanske kan stretching vara en grej eller boka tid för massage?
Citera
2021-10-25, 11:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rymdstyrelsen
Jag tränar rygg två dagar i veckan, mest varianter av latsdrag och rodd. Får ont i ryggen när jag sover, av typen "nu har jag sovit för länge"-känslan (om ni fattar) och det känns som det är hela ryggen snarare än t ex bara ländryggen. Det gör inte jätteont, kanske 1-2 på en skala till 10 (10 värst) men ändå så det känns besvärande, att man byter liggposition.
Det känns som detta kommit nu i och med att jag börjat träna mer dom senaste månaderna (efter att ha haft ett längre uppehåll) tror ni det beror på det? Eller är det bara sängen som håller på och krackelerar och bör bytas ut?

Är sängen för mjuk kan musklerna i ryggen få jobba även när du sover. Så känner jag iaf.

Jag själv känner samma sak men efter att jag börjat träna igen så känns det bättre. Obs, ingen bygga hulkmusklerträning.
Citera
2021-10-25, 11:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av manfredkaltz
Är sängen för mjuk kan musklerna i ryggen få jobba även när du sover. Så känner jag iaf.

Gäller även när sängen är för hård.

Till TS:
Lägg några dagar på att skaffa rätt säng, du ska ändå ha den i 25år till (byt Bäddmadrass emellanåt).
Citera
2021-10-25, 11:30
Medlem
Jag tror det är komplicerat med ryggont ofta. Jag har ont i ryggen då och då, svårt veta varför. Ibland gör det över av sig självt efter ett par dagar, sällan jag förstår varför.
Citera
2021-10-25, 11:53
Medlem
Voloteas avatar
Strålar det ner i benen så kanske det är lumbago-ischias. Måste hur som helst utredas via vårdcentral.
Citera
2021-10-25, 14:28
Medlem
testa att bara ligg på rygg, inte på sida eller mage.

iof att det känns i hela ryggen talar för att det är träningsrelaterat, du bör köra lite lättare ryggövningar under tex två veckor och se vad som händer
Citera
2021-10-25, 16:30
Medlem
stockcocks avatar
Citat:

Det kan inte vara helt vanlig DOMS då?
Citera
2021-10-25, 18:23
Medlem
Role-Overs avatar
Citat:
Sängen som håller på och krackelerar och bör bytas ut?

Kan vara alla delarna, en för mjuk säng får din rygg att böja sig onaturligt mycket, har hänt mig.Stretching är rätt skönt sålänge du inte stretchar för mycket/ofta. Kan bero på din hållning i vardagen också.
En massage, jadu det sitter inte fel det any time of the week
Citera
2021-10-25, 18:27
Medlem
Couplets avatar
Är det ont i musklerna eller i ryggraden? Jag har artros i hela ryggraden och stelnar till under natten och vaknar som du beskriver - "nu har jag legat för länge".
Citera
2021-10-25, 18:29
Medlem
Rymdstyrelsens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stockcock
Det kan inte vara helt vanlig DOMS då?

Nej alltså jag känner ingenting så fort jag går upp ur sängen och inte heller närmvärt om jag tar en liten tupplur så det verkar ha nåt att göra med antal timmar i sängen... nåja behöver nog köpa en ny säng i vilket fall som helst och en massage är ju aldrig fel så får testa mig fram lite!

Tack för alla svar från alla i tråden.
Citera
2021-10-25, 19:38
Medlem
stockcocks avatar
Citat:
Nej alltså jag känner ingenting så fort jag går upp ur sängen och inte heller närmvärt om jag tar en liten tupplur så det verkar ha nåt att göra med antal timmar i sängen... nåja behöver nog köpa en ny säng i vilket fall som helst och en massage är ju aldrig fel så får testa mig fram lite!

Tack för alla svar från alla i tråden.

Som andra har skrivit kan det ju bero på sängen/madrassen. Apropå börjar det bli dags för mig att införskaffa en ny säng.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in