Resultat: Är du feminist?
Jag är feminist
19,73%
58 röster
Jag är inte feminist
72,11%
212 röster
Vet ej
8,16%
24 röster
2021-10-24, 00:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Qualatex
Så kvinnor slavar med hemarbete 16-20 timmar om dagen? Tillåt mig tvivla.

Barn behöver 24/7 omsorg. Du kan inte ta helgledigt eller ens natt-ledigt från småbarn.

Citat:
I min erfarenhet (min fru; och kolleger) finns det tid för gymbesök och socialt umgänge med andra heltidsföräldrar, såväl som att sköta hemmet, handla osv.

Var kommer din uppskattning ifrån? Har du själv några erfarenheter som kan anses relevanta?

Var kommer din ifrån?
Har du några som helst efarenheter av att ensam ta hand om barn och hem på heltid, eller erfarenhet av hur det är att vara totalt ekonomiskt beroende som vuxen människa med de grava nackdelar detta medför?

Citat:
Du resonerar som en individualistisk feminist, utan erfarenhet av vare sig familjeliv, eller andra länder där vuxna människor tilldelats mer frihet att forma sina liv.

Att ingå i äktenskap och föräldraskap innebär att man är ett team. Feminister som dig är fast i ett tankesätt där förhållandet är en tävlan mellan könen. där det handlar om att skaffa sig maximalt med bekvämlighet på sin makes bekostnad.

Nej, ofta är det synnerligen ineffektivt.
Ungefär som att båda skalar x antal potatisar var till middagen, vardera tar hand om hälften av disken. Ytterst jämlikt men ack så dumt.

Jag har inte träffat en enda heltidsförälder som tycker att det svenska, jämställda familjelivet låter det minsta lockande: stress på morgonen med att lämna barn på dagis, stress klockan 17 med att hämta barnen. VAB, att jobba övertid med att slutföra ett projekt är inte ens att tänka på. Arbetsinsatsen blir lidande; och därmed också karriären.

Tack, men nej tack..

Extremt kasst "team" du, jag hade aldrig i livet ställt upp på de villkoren i någon. som helst samarbete eller arbetsrelation. Att den ene parten tar alla pengarna, självständigheten och karriären, medan jag ska jobba gratis och bli totalt beroende och utan karriär.

Hade du?
nä jag tänkte väl det,,,det skitlivet har din sort ju kvinnor för.

Så länge du inte kan tänka dig detta livet överhuvudtaget för dig själv , eller dina söner...så varför i helvete? vill du ha det för dina döttrar?
Citera
2021-10-24, 09:33
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Barn behöver 24/7 omsorg. Du kan inte ta helgledigt eller ens natt-ledigt från småbarn.

Var kommer din ifrån?
Har du några som helst efarenheter av att ensam ta hand om barn och hem på heltid, eller erfarenhet av hur det är att vara totalt ekonomiskt beroende som vuxen människa med de grava nackdelar detta medför?

Extremt kasst "team" du, jag hade aldrig i livet ställt upp på de villkoren i någon. som helst samarbete eller arbetsrelation. Att den ene parten tar alla pengarna, självständigheten och karriären, medan jag ska jobba gratis och bli totalt beroende och utan karriär.

Hade du?

Så länge du inte kan tänka dig detta livet överhuvudtaget för dig själv , eller dina söner...så varför i helvete? vill du ha det för dina döttrar?

Jag har provat bägge två livsstilen, som hemmafru på heltid, och som ensamstående mamma, med utbildning och ett hushåll och passa ensam. Måste säga att det är lika påfrestande. Som hemmafru finns det ingen vidare mental stimulans, 'man kommer ingenstans' som människa, man vill ju utvecklas. Under utbildninge och jobb, där hela dagen är fylld upp, då är det barnet som får betala, mamma är för trött och kör på 'autopilot'. Hur fixar vi ett samhälle, där alla tillgodoses, barn, kvinnor och män?
Citera
2021-10-24, 09:36
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Empress
Hur kan man "missförstå" när bevisningen är hämtade från två samma inlägg #133 och #152?
Men okey jag får väl släppa det då och utgå från att folk kan "missförstå" ( ) fast det är skrivet i samma inlägg.

Jag är inte svensk, är dansk, därför att jag av och till feltolkar.'Lost in translation'.
Citera
2021-10-24, 09:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TantRossin
Jag har provat bägge två livsstilen, som hemmafru på heltid, och som ensamstående mamma, med utbildning och ett hushåll och passa ensam. Måste säga att det är lika påfrestande. Som hemmafru finns det ingen vidare mental stimulans, 'man kommer ingenstans' som människa, man vill ju utvecklas. Under utbildninge och jobb, där hela dagen är fylld upp, då är det barnet som får betala, mamma är för trött och kör på 'autopilot'. Hur fixar vi ett samhälle, där alla tillgodoses, barn, kvinnor och män?

Jag skulle vilja se att människor som får barn får deltid och den övriga arbetstiden, upp till heltid betald av staten i X år, som en slags medborgarlön. Skulle nog dämpa den mesta stressen för småbarnsföräldrar och ge mer tid över till barn.

Annat alternativ är att vi inför idén med medborgarlön för alla. Finns ju numera rätt gott om forskare och experter som menar detta vore det smartaste och mest effektiva ekonomiska systemet.
Senast redigerad av Merapi 2021-10-24 kl. 10:05.
Citera
2021-10-24, 10:13
Medlem
Empresss avatar
Citat:
Jag skulle vilja se att människor som får barn får deltid och den övriga arbetstiden, upp till heltid betald av staten i X år. Skulle nog dämpa den mesta stressen för småbarnsföräldrar och ge mer tid över till barn.
Grundidén är ju bra. Dock så skriver du ju inte hur det skall finansieras och administreras. Staten är ju liksom inte en oändlighetskälla med monetära medel liksom. Och med mer administration så kostar det ju också mer.
Vi har i dagsläget ett av världens högsta skattetryck. Vi ligger på fjärdeplats när det kommer till skattetryck.
Citera
2021-10-24, 10:23
Medlem
anomaligns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flickfotograf
Men jag är ändå lite nyfiken på vad en person med megalomanska världsharraväldsfantasier tar sig till när någon säger emot.

Det där var lite random. Tips på bättre dissar att kasta åt mitt håll: "pinsamt okunnig besserwisser" eller "jävla autist".
Citera
2021-10-24, 11:09
Medlem
Empresss avatar
Citat:
Annat alternativ är att vi inför idén med medborgarlön för alla. Finns ju numera rätt gott om forskare och experter som menar detta vore det smartaste och mest effektiva ekonomiska systemet.
Det kan jag hålla med om... För det har jag själv läst.
Skrev även på en petition för några år sedan om medborgarlön i EU-länder.
Citera
2021-10-24, 12:05
Medlem
Qualatexs avatar
Citat:
I inlägget innan så benämnde du detta som ”obetalt arbete” för kvinnor.
Om detta synsätt är vanligt hos feminister, så vore det bäst för alla om de undvek föräldraskap.
Citat:
Svar nej. Som de flesta ansvarstagande människor har jag undvikit att försätta mig i situationer, eller ingå i relationer där ensamstående föräldraskap blir en risk.

Gällande ”ekonomiskt beroende” så resonerar du igen som en individualistisk feminist.
Man brukar ingå i äktenskap med en person man kan förlita sig på, som man vill leva ut resten av sitt liv med; och som man känner att man kan bilda ett föräldrapar med.
Det är vad som avses med ett ”team”. Väldigt tråkigt att du inte verkar ha uppnått det, om du överhuvudtaget eftersträvat något sådant.
Citat:
Nej, det kommer inte som någon direkt överraskning.
Att du ser ett äktenskap och föräldraskap som ett ”samarbete eller arbetsrelation” fick mig att spontant tänka på DDR.

Det handlar i slutändan om man vill prioritera familjen, eller sig själv/individen.
Feminism är oförenligt med ett sunt familjeliv. Tyvärr.
Citat:
Hade du?
Skitprat. Min fru tänker tillbaka på tiden då hon var heltidsförälder som den lyckligaste i sitt liv.

Hade det visat sig att hon var bättre lämpad som familjeförsörjare; och jag som hemmaförälder, så hade naturligtvis rollerna varit ombytta.

Med jag vill ju också familjens och barnens bästa; och ingen av oss är besatt av förekomsten av någon feministiskt färgad maktkamp, där alla förlorar till slut.
Citat:
Rekommenderar varmt ett vuxenliv där man prioriterar sin familj, till mina döttrar.

Jag önskar att de finner en stabil, trevlig och pålitlig man (det vill säga, inte en vänsterman) men vilken de känner sig trygga att ingå i ett förhållande; och senare bilda familj.
Citera
2021-10-24, 13:09
Avslutad
Citat:
Jag skulle vilja se att människor som får barn får deltid och den övriga arbetstiden, upp till heltid betald av staten i X år, som en slags medborgarlön. Skulle nog dämpa den mesta stressen för småbarnsföräldrar och ge mer tid över till barn.

Håller med dig, att det är en lösning som passar situationen nu. Det är inte rimligt att kvinnor, samtidigt med att de ska ha grepp om arbetslivet, ska skaffa barn. Det går inte ihop. Jag fick hjälp till avhämtning från dagis, från min mamma. Utan hennes uppoffring hade det inte gått. Men det behövs en revolution, en ny samhällsordning. Frågan är; om ditt liv var en film, är det en film du skulle vilja se? Hvad människan fyller sin tid med ett helt liv, är i grunden ett filosofiskt fråga.
Citera
2021-10-24, 13:09
Medlem
Qualatexs avatar
Citat:
…eller så gör vi motsatsen och skrotar barnbidrag, föräldraledighet, kommunala dagis; och sänker skatterna kraftigt.

Om medborgarna kan förfoga över mer av sin inkomst så kan de själva bestämma hur de vill organisera sina liv.
Citat:
För vem? Makthungriga politiker antar jag.
Detta vore slutet på den den lilla frihet vi fortfarande besitter gentemot staten.
DDR 2.0
Citera
2021-10-24, 14:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Qualatex
…eller så gör vi motsatsen och skrotar barnbidrag, föräldraledighet, kommunala dagis; och sänker skatterna kraftigt.

Om medborgarna kan förfoga över mer av sin inkomst så kan de själva bestämma hur de vill organisera sina liv.

För vem? Makthungriga politiker antar jag.
Detta vore slutet på den den lilla frihet vi fortfarande besitter gentemot staten.
DDR 2.0

och hur fan menar du att föräldrar "själva ska kunna bestämma över sina liv" om det inte finns dagis?

Nej medborgarön ökar självklart allas frihet gentemot staten.
Citera
2021-10-24, 15:02
Medlem
Qualatexs avatar
Citat:
och hur fan menar du att föräldrar "själva ska kunna bestämma över sina liv" om det inte finns dagis?

Kommunala dagis skrev jag. Skattefinansierade, med andra ord.
Citat:
Nej medborgarön ökar självklart allas frihet gentemot staten.
Så varifrån kommer din medborgarlön, kyrkan?

Satsa på att bli självständig istället. Om du minskar; och förhoppningsvis avslutar, ditt beroende av staten så skulle du uppleva vad riktig frihet är.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in