2021-10-24, 10:16
Medlem
Hallå!

I samband med att jag haft lite andra hälsobekymmer så har det framkommit att jag har lågt med hemoglobin i blodet och nästan uttömda järndepåer(ferritin under 9) och har nog haft det (till och från) under minst 1 år (har gått tillbaka och kollat gamla provresultat och redan för ett år sen hade jag lågt hb utan att läkaren ens reagerade på det, något prov på ferritin togs dock inte då)
Orsaken till detta är klarlagt och jag käkar järntabletter så det är påväg att ordna upp sig

Men när jag läst på lite om symptomen för järnbrist så skulle det kunna förklara en del av mina andra (lite mer svårförklarade) besvär.

Tex så har jag haft problem med smärta rygg och nacke som är diagnoserade och som mer eller mindre stadigt blivit bättre mha sjukgymnastik och behandlingar. Men då och då har jag, utan att något speciellt har hänt, blivit mycket sämre. Muskelsmärtan är svårbeskrivlig annorlunda, det är som musklerna i rygg och nacke går i spinn och blir tokspända och jag får smärta ut i fingrar och underben/fötter och som håller i sig i upp till en vecka. Smärtläkare har (bort)förklarat det med att det är mina smärtreseptorer som har blivit överkänsliga osv osv, men jag hr hela tiden varit skeptiskt till det.
Min vilopuls har gått från (enligt min fitbit) från strax under 60 till 70 på några dagar.

(Detta utöver de vanliga symptomen på järnbrist, trötthet, koncentrationssvårigheter osv )

Är det någon här som har liknande erfarenhet?
Kan lågt järnvärde förklara mina mer diffusa symptom?
Hur länge tar det innan man märker någon skillnad när man tar järntabletter?
Senast redigerad av 07enoon 2021-10-24 kl. 10:48.
Citera
2021-10-24, 11:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 07enoon
Hallå!

I samband med att jag haft lite andra hälsobekymmer så har det framkommit att jag har lågt med hemoglobin i blodet och nästan uttömda järndepåer(ferritin under 9) och har nog haft det (till och från) under minst 1 år (har gått tillbaka och kollat gamla provresultat och redan för ett år sen hade jag lågt hb utan att läkaren ens reagerade på det, något prov på ferritin togs dock inte då)
Orsaken till detta är klarlagt och jag käkar järntabletter så det är påväg att ordna upp sig

Men när jag läst på lite om symptomen för järnbrist så skulle det kunna förklara en del av mina andra (lite mer svårförklarade) besvär.

Tex så har jag haft problem med smärta rygg och nacke som är diagnoserade och som mer eller mindre stadigt blivit bättre mha sjukgymnastik och behandlingar. Men då och då har jag, utan att något speciellt har hänt, blivit mycket sämre. Muskelsmärtan är svårbeskrivlig annorlunda, det är som musklerna i rygg och nacke går i spinn och blir tokspända och jag får smärta ut i fingrar och underben/fötter och som håller i sig i upp till en vecka. Smärtläkare har (bort)förklarat det med att det är mina smärtreseptorer som har blivit överkänsliga osv osv, men jag hr hela tiden varit skeptiskt till det.
Min vilopuls har gått från (enligt min fitbit) från strax under 60 till 70 på några dagar.

(Detta utöver de vanliga symptomen på järnbrist, trötthet, koncentrationssvårigheter osv )

Är det någon här som har liknande erfarenhet?
Kan lågt järnvärde förklara mina mer diffusa symptom?
Hur länge tar det innan man märker någon skillnad när man tar järntabletter?

Sluta käka järntabletter. Ät riktig mat - rött kött, där har du hög biotillgängligt järn.

Antingen har du en näringsfattig kost eller så har du väl något matsmältningsproblem som gör att du inte tar upp näring bra.

Många grönsaker med höga nivåer av järn är inte särskilt biotillgängligt.

Blir lite fundersam på hur kasst du äter dock om du har sådana här näringsbrister.

Hoppas det ordnar sig i varje fall.
Citera
2021-10-24, 11:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lukas17
Sluta käka järntabletter. Ät riktig mat - rött kött, där har du hög biotillgängligt järn.

Antingen har du en näringsfattig kost eller så har du väl något matsmältningsproblem som gör att du inte tar upp näring bra.

Många grönsaker med höga nivåer av järn är inte särskilt biotillgängligt.

Blir lite fundersam på hur kasst du äter dock om du har sådana här näringsbrister.

Hoppas det ordnar sig i varje fall.
Jag har en hyfsat bra kost, orsaken till järnbristen och lågt Hb är ordentligt utrett och man är hyfsat säker på orsaken(de har iaf inte hittat något annat under utredningen som skulle kunna förklara det). Det har ingenting med kosten att göra!
Nu gäller det att få upp mitt järnvärde så fort som möjligt och när det är så lågt som mitt är så tar det mycket lång tid att göra det genom att äta lite mer blodpudding eller grönsaker. Speciellt när orsaken ännu inte är åtgärdad
Det är iaf vad min läkare säger
Citera
2021-10-24, 12:01
Medlem
Citat:
Jag har en hyfsat bra kost, orsaken till järnbristen och lågt Hb är ordentligt utrett och man är hyfsat säker på orsaken(de har iaf inte hittat något annat under utredningen som skulle kunna förklara det). Det har ingenting med kosten att göra!
Nu gäller det att få upp mitt järnvärde så fort som möjligt och när det är så lågt som mitt är så tar det mycket lång tid att göra det genom att äta lite mer blodpudding eller grönsaker. Speciellt när orsaken ännu inte är åtgärdad
Det är iaf vad min läkare säger

Läkare kan inte så mycket om kost och hälsa. Men ja, det låter som att du har något fel på dig. Hoppas du mår bättre snart.

Om området kräver en läkares kompetens så kan du nog inte få så goda råd här på FB.
Citera
2021-10-24, 12:54
Medlem
MisterPlus46s avatar
Järnvärde eller ferritin har allting med kost att göra!
Du behöver äta mer rött kött och gärna i kombination med C-vitamin då detta ökar upptaget väsentligt.
Så drick ett glas apelsinjuice till måltiden.

Det finns alltid undantag eller andra skäl för ett hälsotillstånd, men i ditt fall bör kosten vara grundfelet.
Citera
2021-10-24, 12:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MisterPlus46
Järnvärde eller ferritin har allting med kost att göra!
Du behöver äta mer rött kött och gärna i kombination med C-vitamin då detta ökar upptaget väsentligt.
Så drick ett glas apelsinjuice till måltiden.

Det finns alltid undantag eller andra skäl för ett hälsotillstånd, men i ditt fall bör kosten vara grundfelet.
Ok, jag har skitit blod mer eller mindre i 10 års tid… mer det senaste året.
Då hjälper det inte om jag så äter en ko till frukost 🤷‍♂️
Citera
2021-10-24, 13:01
Medlem
Jag har diskuterat med läkare, men återbesöket är först om 3v.
Och jag har inte fören de senaste dagarna gjort kopplingen mellan lågt Hb och ferritin och mina muskulära problem. Så jag tänkte kolla här om det är någon som har erfarenhet an låt hb/järn eftersom jag inte har lust att vänta tre veckor
Senast redigerad av 07enoon 2021-10-24 kl. 13:04.
Citera
2021-10-24, 13:02
Medlem
MisterPlus46s avatar
Citat:
Ok, jag har skitit blod mer eller mindre i 10 års tid… mer det senaste året.
Då hjälper det inte om jag så äter en ko till frukost 🤷‍♂️
Tack som delger oss som läser din tråd den informationen

Har läkaren någon behandling åt dig som fixar detta problem? Att blöda orimligt ofta är ju inte konstigt leder till lågt HB.
Citera
2021-10-24, 13:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MisterPlus46
Tack som delger oss som läser din tråd den informationen

Har läkaren någon behandling åt dig som fixar detta problem? Att blöda orimligt ofta är ju inte konstigt leder till lågt HB.
Det gör jag så gärna.
Ja, problemet är på väg att åtgärdas… men det tar tid med remisser å sånt 💩
Nu är fokus på att få upp Hb och ferritin värdena.
Där av mina frågor just runt järnvärdena
Citera
2021-10-24, 13:16
Medlem
MisterPlus46s avatar
Citat:
Det gör jag så gärna.
Ja, problemet är på väg att åtgärdas… men det tar tid med remisser å sånt 💩
Nu är fokus på att få upp Hb och ferritin värdena.
Där av mina frågor just runt järnvärdena
Söker en del för att se vad som kan relateras till muskelvärk, det jag finner är;
"Brist på mineraler som kalcium, magnesium, kalium och natrium kan leda till smärta i musklerna".
Även D-vitamin brist kunde enligt vissa källor ge värk i kroppen.
Vitamin B12 brist kan också ge lågt HB.
Citera
2021-10-24, 13:18
Medlem
f30malmos avatar
Är nacken magnetröntgad? Du har samma problem som jag har, och mina beror på diskbråck högt upp i nacken. Jag ska också träna, men det hjälper inte alltid, dvs ibland börjar det bara göra skitont och jag kan inte göra något fysiskt alls med armarna. Tror att det i slutändan kommer behöva opereras.
Citera
2021-10-24, 14:11
Medlem
Addhocs avatar
Citat:
Jag har diskuterat med läkare, men återbesöket är först om 3v.
Och jag har inte fören de senaste dagarna gjort kopplingen mellan lågt Hb och ferritin och mina muskulära problem. Så jag tänkte kolla här om det är någon som har erfarenhet an låt hb/järn eftersom jag inte har lust att vänta tre veckor

Nej tyvärr men jag tycker du ska trycka i dig magnesium. Ledins magnesium, en om dagen och sluta inte. Mindre värk i musklerna blir följden
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in