Citat:
Ursprungligen postat av
07enoon
Hallå!
I samband med att jag haft lite andra hälsobekymmer så har det framkommit att jag har lågt med hemoglobin i blodet och nästan uttömda järndepåer(ferritin under 9) och har nog haft det (till och från) under minst 1 år (har gått tillbaka och kollat gamla provresultat och redan för ett år sen hade jag lågt hb utan att läkaren ens reagerade på det, något prov på ferritin togs dock inte då)
Orsaken till detta är klarlagt och jag käkar järntabletter så det är påväg att ordna upp sig
Men när jag läst på lite om symptomen för järnbrist så skulle det kunna förklara en del av mina andra (lite mer svårförklarade) besvär.
Tex så har jag haft problem med smärta rygg och nacke som är diagnoserade och som mer eller mindre stadigt blivit bättre mha sjukgymnastik och behandlingar. Men då och då har jag, utan att något speciellt har hänt, blivit mycket sämre. Muskelsmärtan är svårbeskrivlig annorlunda, det är som musklerna i rygg och nacke går i spinn och blir tokspända och jag får smärta ut i fingrar och underben/fötter och som håller i sig i upp till en vecka. Smärtläkare har (bort)förklarat det med att det är mina smärtreseptorer som har blivit överkänsliga osv osv, men jag hr hela tiden varit skeptiskt till det.
Min vilopuls har gått från (enligt min fitbit) från strax under 60 till 70 på några dagar.
(Detta utöver de vanliga symptomen på järnbrist, trötthet, koncentrationssvårigheter osv )
Är det någon här som har liknande erfarenhet?
Kan lågt järnvärde förklara mina mer diffusa symptom?
Hur länge tar det innan man märker någon skillnad när man tar järntabletter?
Sluta käka järntabletter. Ät riktig mat - rött kött, där har du hög biotillgängligt järn.
Antingen har du en näringsfattig kost eller så har du väl något matsmältningsproblem som gör att du inte tar upp näring bra.
Många grönsaker med höga nivåer av järn är inte särskilt biotillgängligt.
Blir lite fundersam på hur kasst du äter dock om du har sådana här näringsbrister.
Hoppas det ordnar sig i varje fall.