2021-10-23, 21:19
Medlem
AnnaDeas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cancerogen
Tom Britton fick rätt:

https://www.gp.se/nyheter/g%C3%B6teborg/s%C3%A5-m%C3%A5nga-kan-d%C3%B6-om-det-nya-coronaviruset-fick-h%C3%A4rja-fritt-1.26233458

"En grov uppskattning ger då att cirka 15 000 svenskar skulle dö av covid-19 om vi inte gjorde något alls åt den. "

Tja, Sverige gjorde inte ett skit och nu har vi 15000 döda:

https://c19.se/

Japp.

Britton med sina halleluja siffror.

Citat:
Färska siffror från Stockholms universitet visar att det kan räcka om 40-45 procent blir smittade av coronaviruset för att kunna uppnå flockimmunitet.
– Även om Stockholm når flockimmunitet i juni innebär inte det att faran är över, säger stadsepidemiolog Anders Tegnell.

https://www.svt.se/nyheter/tegnell-vi-kommer-med-besked
Citera
2021-10-23, 21:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Här är en länk. Liknande har postats tidigare i tråden:

https://www.cidrap.umn.edu/news-perspective/2021/08/study-ties-covid-vaccines-lower-transmission-rates

Jag kan hjälpar er framåt i diskussionen med lite färsk vetenskap angående vaccinets förmåga att minska smittspridningen. Notera att studierna inte mäter virusmängden utan till vilken grad man faktiskt har fört smittan vidare.

Från UK angående smittspridning (beställd av deras folkhälsomyndighet)
“Transmission reductions declined over time since second vaccination, for Delta reaching similar levels to unvaccinated individuals by 12 weeks for ChAdOx1 and attenuating substantially for BNT162b2.”

https://www.medrxiv.org/content/10.1101/2021.09.28.21264260v2

Från Qatar angående vaccinets effekt
”Effectiveness declined gradually thereafter, with the decline accelerating after the fourth month to reach approximately 20% in months 5 through 7 after the second dose.”

https://www.nejm.org/doi/full/10.1056/NEJMoa2114114

Slutsatsen är att efter 3 månader smittar en vaccinerad lika mycket som en ovaccinerad och efter 5 månader är risken för en vaccinerad att infekteras nästan lika stor som för en ovaccinerad. Vaccinpassen kommer funka mycket bra. Att testa vaccinerade är ju också helt onödigt.

Har även sett studier som visar att vaccinerade som smittas med större sannolikhet bär på resistenta mutationer som tar sig in i riskgrupperna. Enkla utvägen blir givetvis att skylla allt på de ovaccinerade, eftersom det bara är de som kommer testas.
Senast redigerad av hasse3344 2021-10-23 kl. 21:35.
Citera
2021-10-23, 21:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JedanProblem
Jag kollade snabbt på Google. 400-500k per år dör uppskattningsvis i malaria. Ledsen att jag behövde dra ner byxorna på dig och ge dig smisk lillkillen.
Haha, då får du nog Googla lite mer...
https://www.medscape.com/answers/221134-40790/what-is-the-mortality-rate-of-malaria

Hursomhelst hoppas jag att du ger fan i att dra ner byxorna på småpojkar i din omgivning och smiskar dem på rumpan, din hjärndöda gamla och äckliga peddogubbe! (hoppas du inte lyckats avla fram egna barn)

PS. Oavsett om det är 0,5 eller 3 miljoner som dör i Afrika av malaria (varav majoritet är barn under 5år) så tror jag de tycker covid, där en massa gamlingar öppnar pärleporten några månader för tidigt med covid i kroppen, är en piss i mississippi. Det är nog en anledning till att de inte är lika hysteriska som västvärlden map kontrollera exakt vilka och hur många som somnar in med covid .
Senast redigerad av jerka11 2021-10-23 kl. 21:40.
Citera
2021-10-23, 21:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hasse3344
Jag kan hjälpar er framåt i diskussionen med lite färsk vetenskap angående vaccinets förmåga att minska smittspridningen. Notera att studierna inte mäter virusmängden utan till vilken grad man faktiskt har fört smittan vidare.

Från UK angående smittspridning (beställd av deras folkhälsomyndighet)
“Transmission reductions declined over time since second vaccination, for Delta reaching similar levels to unvaccinated individuals by 12 weeks for ChAdOx1 and attenuating substantially for BNT162b2.”

https://www.medrxiv.org/content/10.1101/2021.09.28.21264260v2

Från Qatar angående vaccinets effekt
”Effectiveness declined gradually thereafter, with the decline accelerating after the fourth month to reach approximately 20% in months 5 through 7 after the second dose.”

https://www.nejm.org/doi/full/10.1056/NEJMoa2114114

Slutsatsen är att efter 3 månader smittar en vaccinerad lika mycket som en ovaccinerad och efter 5 månader är risken för en vaccinerad att infekteras nästan lika stor som för en ovaccinerad. Vaccinpassen kommer funka mycket bra. Att testa vaccinerade är ju också helt onödigt.

Har även sett studier som visar att vaccinerade som smittas med större sannolikhet bär på resistenta mutationer som tar sig in i riskgrupperna. Enkla utvägen blir givetvis att skylla allt på de ovaccinerade, eftersom det bara är de som kommer testas.
Ja men vaccinerna skyddar mot svår sjukdom.
Citera
2021-10-23, 21:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nordanvindarna
Händer det något skoj med coronan ute i den verkliga världen eller är det över nu? Verkar mest vara på nätet som det brölas och gråts.

När jag går ute på stan och handlar är det uppenbart att det är över när jag ser hur folk, inklusive jag själv, beter sig.

Det är alltså över nu.

Skönt!

Inget kunde vara längre från sanningen tyvärr.

Det är lugnet före stormen du bevittnar.

På andra sidan Atlanten där jag huserar vaccinerades folk 1-2 månader tidigare än i Sverige och vad vi nu börjar se fyller oss med både skräck och förtvivlan. Det är alldeles uppenbart att skyddet från vaccinet börjar klinga av. Intensivvårdsavdelningarna fylls på nytt.

I början var det nästan bara ovaccinerade men nu hör jag från vårdbekanta att uppåt 30% av de svårt sjuka patienterna som läggs in är fullvaccinerade och de blir fler hela tiden. Inte bara äldre och multisjuka för den delen utan en hel del i femtioårsåldern med barn i tonåren som behövt sina föräldrar kvar i livet.

Tegnell spelar ett högt spel som inte boostar långt ner i åldrarna (borde starta med 65+ och snabbt gå nedåt) utan istället kör på som om inget ändrats och satsar på att vaccinera tonåringar. Märk mina ord - vintern 2021 blir återigen en vinter vi sent ska glömma!
Citera
2021-10-23, 21:55
Medlem
barkies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Ja, jag ser det som naturligt att smittsamma sjukdomar minskar när man genomför åtgärder som innebär att människor isolerar sig från varandra. Ifall åtgärderna får reproduktionstalet att sjunka till under 1, så kommer smittan att tyna bort, såsom hände med influensan. Jag ser ingenting konstigt med det. Tycker du att det är konstigt att smittsamma sjukdomar minskade kraftigt?

Nja, det fungerar inte riktigt så. Vi pratar om att influensan med många andra virus försvann i princip totalt.

Yet - covid lyckades sprida sig även i länder med lockdown - där dog minsann folk som flugor.

Vinterkräksjukan kräver i princip ingenting för att smitta - smittan var i princip utrotad förra året. Det fungerar inte så. Samma sak med influensa. Bara för man inför Restriktioner försvinner inte virus och bakterier. Är hela världen hemma så finns det en liten chans - risken är dock att det sprider sig i hushåll.

Men ja, logiskt. Covid spred sig ändå, rejält, men allt annat upphörde att existera. Covid, trängde undan 10-20 talet influensa-virus som huserar varje vinter, i de flesta länder. Legit.

Nä. Man får tro vad man vill men ibland är logik det enklaste.
Citera
2021-10-23, 21:57
Medlem
barkies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HalHandyman
Man kanske inte behöver 1326 intensivvårdplatser i vanliga fall, bättre då att dessa pengar satsas på t.ex. cancervård vilket behövs varje år. År efter år.

Då ska man inte betala skatt till välfärdssystemet heller. Jag betalar skatt för att jag ska få vård, oavsett om jag får covid eller åker snowboard och bryter benet.

Men av ren solidaritet ska man inte höra av sig till vårdcentraler eller besöka sjukhus om det inte är akut pga av hög arbetsbelastning - då kan de börja skära ner skatterna också. Då kan jag köpa resonemanget.
Citera
2021-10-23, 22:00
Medlem
barkies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flugpappa
Att vården är slimmad pga av personalbrist samt blödande budgetar i regionerna innan covid är helt sant . Men det jag skrev om hur covid påverkar denna situation stämmer och det var pga av det man utlöst alla stabslägen. Du vet det ena utesluter inte det andra . Ja min fru är akut-ssk, Min svärmor även hon ssk samt min bror överläkare/professor.

Trevligt!

Ja, den är slimmad och det är katastrof ekonomiskt i flera regioner.

Covid påverkade inte alls vården i den omfattning du vill få det att framstå som. Det borde din fru, svärmor eller bror sagt åt dig. Vården var akut ansträngd redan innan och en pandemi borde fått den att totalt rasera utan problem - om det ens hade existerat en pandemi dvs.

Att vård skjuts upp osv pga av covid är bullshit. Fråga närmaste onkolog i ett kämpande län om hur långa kötider det var innan pandemin.
Citera
2021-10-23, 22:08
Medlem
barkies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Jösses vad du är spruträdd.

Nej, jag drivs av självbevarelse. Jag är inte dum i huvudet och tar ett experimentellt vaccin för att "ta ansvar" när:

Läkemedelsbolagen frånsäger sig allt ansvar ekonomiskt om det händer dig något pga av vaccinet. Är det ansvarstagande av dom?

Läkarna som ger dig sprutan är inte heller ansvariga om det händer något.

I länder som USA, där sprutan nu är ett tvång för att behålla jobb (kommer införas i andra länder) så tar inte dessa politiker som tvingar dig till vaccinet, något ansvar om något händer dig.

Men de vill att du tar ansvar för andra genom att ta vaccinet?

Förklara för mig hur det går ihop så ska jag ta vaccinet - jag lovar.
Citera
2021-10-23, 22:17
Medlem
barkies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harrywinston
Inget kunde vara längre från sanningen tyvärr.

Det är lugnet före stormen du bevittnar.

På andra sidan Atlanten där jag huserar vaccinerades folk 1-2 månader tidigare än i Sverige och vad vi nu börjar se fyller oss med både skräck och förtvivlan. Det är alldeles uppenbart att skyddet från vaccinet börjar klinga av. Intensivvårdsavdelningarna fylls på nytt.

I början var det nästan bara ovaccinerade men nu hör jag från vårdbekanta att uppåt 30% av de svårt sjuka patienterna som läggs in är fullvaccinerade och de blir fler hela tiden. Inte bara äldre och multisjuka för den delen utan en hel del i femtioårsåldern med barn i tonåren som behövt sina föräldrar kvar i livet.

Tegnell spelar ett högt spel som inte boostar långt ner i åldrarna (borde starta med 65+ och snabbt gå nedåt) utan istället kör på som om inget ändrats och satsar på att vaccinera tonåringar. Märk mina ord - vintern 2021 blir återigen en vinter vi sent ska glömma!

Ironi - du klagar på vaccinet effektivitet och begär booster-doser (som förmodligen kommer vara än mindre effektiva) i nästa mening.

Samtidigt visar det sig att smittan sprids allra mest där vaccinationstäckningen är som störst. Man kan skylla på ovaccinerade hur mycket man vill men det är bara klassisk gammal bolsjevik-propaganda.

Låt säga att 80% som i Sverige tagit vaccinet (utöver, inklusive alla som haft viruset och har skydd på så vis) träffar, pussas och kramas och festar med de 20% ovaccinerade så ökar nog smittan en del.

Men samtidigt är ju 80% skyddade, eller?

Nej. Det är dom inte. De ska omöjligen komma en våg till när över 80% är fullvaccade då det ger "fullgott skydd", "skyddar mot smitta", "skyddar mot svår sjukdom" etc. Dessa 20% ska isåfall vara brett utspridda över landet och alla dessa 20% ska bryta mot rekommendationer och härja hejvilt lite överallt.

Nä.
"delta". Annat ord för "We fucked you again".

Snart kommer deltaforce-varianten som kommer vara 100 gånger mer smittsam än föregående och det är DÄRFÖR vaccinet inte funkar. Zzzz zzzz.

Vakna.

Varför är det inga nyheter om Sydafrika eller Vietnam längre? Varenda nyhet handlar om "ovaccinerade" som ligger på IVA, och som sprider smitta.

Dessa två länder har en vaccinationstäckningen på 10% ~.

Dom lär ju dö i tiotusentals sammanlagt dagligen av detta oerhört smittsamma, farliga virus. Inte ett knyst.
Citera
2021-10-23, 22:37
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alicia66
vems jävla moral är det fel på.

Föräldrar i fattiga länder, som skaffar gigantiska barnfamiljer, trots att dom saknar resurser för dom stora mängderna barn.

Citat:
Ursprungligen postat av alicia66
Du räddar hellre en 90 åring än ett barn. Urk.

Nej. Jag skulle hellre rädda barnet.

Min poäng var att vi inte räddar några barn genom att låta viruset ta död på 90-åringar. Det enda som kan rädda barnen är vettiga föräldrar. Så länge problemländernas invånare är vårdslösa föräldrar, så kommer vi att få se fattiga barn. Så länge problemländernas invånare fortsätter med sitt dåliga beteende, så är vi västerlänningar maktlösa. Vi har redan försökt att avhjälpa problemet med fattiga barn; utan framgång. Det hjälper inte att vi övergår från att avvara pengar, till att även offra livet på åldringar i vår egen befolkning.
Citera
2021-10-23, 22:38
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Ja, Kina har bättre pli på sin befolkning. I Ryssland bubblar det nog mer misstroende vilket skulle kunna bero på att det går sämre ekonomiskt för Ryssland än Kina.

"Russian independent analysts say officials manipulated statistics and underplayed the crisis, most likely for political reasons"

https://www.washingtonpost.com/world/europe/russia-covid-count-fake-statistics/2021/10/16/b9d47058-277f-11ec-8739-5cb6aba30a30_story.html
Nu tror jag faktiskt inte att kineserna "tvingas" att vaccinera sig. Jag tror snarare det handlar om moral och samhällskontrakt ungefär som i Sverige under den gamla socialdemokratin.

Mina första minnen i livet är från att vår familj köar för poliovaccin. Man gick ut mangrant för att bli vaccinerad och senare i skolan testades vi för TBC-immunitet, att vi hade sådan efter vaccinering. Det var inget snack alltså. "Gör din plikt, kräv din rätt!"

Det var en bättre tid på många sätt.

Jag tror att man måste upp i nivåer kring 80-85% täckning för att komma till rätta med COVID19. Alla länder som nu ligger rejält efter kommer att drabbas hårt under lång tid framöver.
Senast redigerad av arbetet 2021-10-23 kl. 22:44.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in