Citat:
Ursprungligen postat av
Harrywinston
Inget kunde vara längre från sanningen tyvärr.
Det är lugnet före stormen du bevittnar.
På andra sidan Atlanten där jag huserar vaccinerades folk 1-2 månader tidigare än i Sverige och vad vi nu börjar se fyller oss med både skräck och förtvivlan. Det är alldeles uppenbart att skyddet från vaccinet börjar klinga av. Intensivvårdsavdelningarna fylls på nytt.
I början var det nästan bara ovaccinerade men nu hör jag från vårdbekanta att uppåt 30% av de svårt sjuka patienterna som läggs in är fullvaccinerade och de blir fler hela tiden. Inte bara äldre och multisjuka för den delen utan en hel del i femtioårsåldern med barn i tonåren som behövt sina föräldrar kvar i livet.
Tegnell spelar ett högt spel som inte boostar långt ner i åldrarna (borde starta med 65+ och snabbt gå nedåt) utan istället kör på som om inget ändrats och satsar på att vaccinera tonåringar. Märk mina ord - vintern 2021 blir återigen en vinter vi sent ska glömma!
Ironi - du klagar på vaccinet effektivitet och begär booster-doser (som förmodligen kommer vara än mindre effektiva) i nästa mening.
Samtidigt visar det sig att smittan sprids allra mest där vaccinationstäckningen är som störst. Man kan skylla på ovaccinerade hur mycket man vill men det är bara klassisk gammal bolsjevik-propaganda.
Låt säga att 80% som i Sverige tagit vaccinet (utöver, inklusive alla som haft viruset och har skydd på så vis) träffar, pussas och kramas och festar med de 20% ovaccinerade så ökar nog smittan en del.
Men samtidigt är ju 80% skyddade, eller?
Nej. Det är dom inte. De ska omöjligen komma en våg till när över 80% är fullvaccade då det ger "fullgott skydd", "skyddar mot smitta", "skyddar mot svår sjukdom" etc. Dessa 20% ska isåfall vara brett utspridda över landet och alla dessa 20% ska bryta mot rekommendationer och härja hejvilt lite överallt.
Nä.
"delta". Annat ord för "We fucked you again".
Snart kommer deltaforce-varianten som kommer vara 100 gånger mer smittsam än föregående och det är DÄRFÖR vaccinet inte funkar. Zzzz zzzz.
Vakna.
Varför är det inga nyheter om Sydafrika eller Vietnam längre? Varenda nyhet handlar om "ovaccinerade" som ligger på IVA, och som sprider smitta.
Dessa två länder har en vaccinationstäckningen på 10% ~.
Dom lär ju dö i tiotusentals sammanlagt dagligen av detta oerhört smittsamma, farliga virus. Inte ett knyst.