2021-10-23, 15:57
Medlem
Vi har alltså en person/yngre man/äldre man/ som lämnat ett signalement på gärningsmannen som till en början är klädd i rock och sedan också keps och glasögon. Handledsväskan är med men också borta.Detta efter att alla missat att SE sprungit in i gränden. Det kan vara missförstånd och minnesfel men jag lutar åt att det är en lögn.
Citera
2021-10-23, 15:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Hon uppgav ingen längd på samtalet. Hon säger inte heller att de bara hälsade trevlig semester.

Båda väktarna stödjer ett samtal. Den ena säger två minuter+, den andra tidabestämmer inte.

SE motsäger något samtal alls. Samtidigt som han själv som viittne har motiv att ljuga om att samtalet inte hänt.

Det är snarare du som cherrypickar. SE har som GM skäl att överdriva ett samtal, det gör han inte. Då väljer du att tolka hans uppgifter som sanna, när allt annat är lögn i dina ögon. Definitionen av cherrypicking

Det är du med flera som cherry pickar som sagt eftersom SE uppgifter motsäger ett par minuters samtal, så måste han ha fel men bara när det gäller detta? Allt annat han sade stämmer och var inga lögner enligt dig? Den kvinnliga väktaren sade inte att det var ett par minuters samtal. Läser man så verkar det snarare varit ett mycket kort samtal på kanske en halvminut eller ännu kortare tid. Att det inte var något samtal kan ha berott på att SE hade bråttom. Han kollade på klockan vid skyltfönstret när mordet skedde enligt SE.

Det konstiga är att inte Anders B och SE såg varandra före mordet fast de måste varit nära varandra. Ej heller efter mordet såg de varandra konstigt nog.
Citera
2021-10-23, 16:00
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Vems utsaga tre?

https://magasinetfilter.se/wp-content/uploads/2020/06/PH-PM-5-juni-86.pdf

Sid 4 utsaga 3. En utsaga enligt en väktare i andra hand. Tror vi på det måste vi tro på att SE sprang till Kungsgatan också.
Citera
2021-10-23, 16:07
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Niklasgl87
Det är du med flera som cherry pickar som sagt eftersom SE uppgifter motsäger ett par minuters samtal, så måste han ha fel men bara när det gäller detta? Allt annat han sade stämmer och var inga lögner enligt dig? Den kvinnliga väktaren sade inte att det var ett par minuters samtal. Läser man så verkar det snarare varit ett mycket kort samtal på kanske en halvminut eller ännu kortare tid. Att det inte var något samtal kan ha berott på att SE hade bråttom. Han kollade på klockan vid skyltfönstret när mordet skedde enligt SE.

Det konstiga är att inte Anders B och SE såg varandra före mordet fast de måste varit nära varandra. Ej heller efter mordet såg de varandra konstigt nog.

Jag har aldrig sagt att allt annat från SE är sant. Lögn från dig.

AK tillstår att någon form av samtal skedde. Hon beskriver aldrig hela samtalet, hon uppskattar det inte till någon tid, hon säger inte att de bara hälsade. Det är fakta.

Att det är ett kort samtal är en gissning av dig. Baserat på någon konstig tro att AK beskrivit hela samtalet. Vilket du inte har en aning om.

Vad hade SE för kläder mordkvällen?
Senast redigerad av enough-is-enough 2021-10-23 kl. 16:12.
Citera
2021-10-23, 16:09
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
https://magasinetfilter.se/wp-content/uploads/2020/06/PH-PM-5-juni-86.pdf

Sid 4 utsaga 3. En utsaga enligt en väktare i andra hand. Tror vi på det måste vi tro på att SE sprang till Kungsgatan också.

Hörsägen om hörsägen. Haha. Väldigt svagt.
Citera
2021-10-23, 16:23
Medlem
Intressant att man länkar för att bevisa att man har rätt och när det finns saker som tyder på annat så är det väldigt svagt, andrahandsuppgifter osv. Kan vi inte bara enas om att det finns ganska många tvetydiga uppgifter?
Citera
2021-10-23, 16:29
Medlem
Citat:
Jag har aldrig sagt att allt annat från SE är sant. Lögn från dig.

AK tillstår att någon form av samtal skedde. Hon beskriver aldrig hela samtalet, hon uppskattar det inte till någon tid, hon säger inte att de bara hälsade. Det är fakta.

Att det är ett kort samtal är en gissning av dig. Baserat på någon konstig tro att AK beskrivit hela samtalet. Vilket du inte har en aning om.

Vad hade SE för kläder mordkvällen?

Väktarnas uppgifter kom i juni 1986- mordet skedde 28/2 1986. Det är flera månader efter mordet och SE lär ha pratat med väktarna många ggr. både före och efter mordet.
Citera
2021-10-23, 16:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Jag rekommenderar alla att läsa de PM som de första poliserna på mordplatsen blev ombedda att skriva och förhören med dessa poliser. Det skulle höja nivån för alla här i tråden och göra diskussionen intressantare.

Då framkommer det att de två förföljande patrullerna som springer efter GM direkt från mordplatsen gör detta mycket fort och utan att få något signalement på GM. Det finns en samstämmighet mellan uppgifterna här som inte lämnar utrymme för varken missförstånd eller minnesfel.

Detta blir därför "en smoking gun" (pun intended) när det gäller SEs oskuld till mordet. Att SE redan första dagen vet att poliserna rusade in i gränden utan att ta upp ett signalement på GM tyder hans förföljande av polisen på redan i det första förhöret.

Vid senare förhör berättar SE att han kände sig förtretad att polisen inte fått höra LPs signalement på GM på mordplatsen och att han gjorde ett mer eller mindre tafatt försök att springa ikapp polisen. När jag har lagt SEs vittnesmål bredvid polisernas PM inser jag att SE vet något han inte kan veta om vad som hände på mordplatsen om han är GM.

SE kan således inte vara GM då GM inte befann sig på mordplatsen då polisen omedelbart upptog förföljandet utan att inhämta något signalement på GM vilket SE har uppfattat som varande på platsen. Den enklaste och minst komplicerade versionen visar sig således vara den rätta! SE är oskyldig till mordet på OP.

Jag håller i stora drag med om att detta är en stark indikation på att SE inte är GM. Har tidigare nämnt detta tillsammans med att det tog ett tag innan det framgick att det var OP, som två uppgifter det är svårt att gissa sig till. Hade gärna sett en noggrann analys på när/om dessa uppgifter finns i media ift när SE levererar dem.

En liten detalj är att SE i det första förhöret inte uttryckligen säger att han springer efter poliserna för att ge dem signalement. Det står bara att han springer efter poliserna (utan angett syfte). Det säger han först 10 mars. Men jag är inte enough-is-enough och försöker inte feltolka det faktum att syftet till språngmarchen inte är med i första förhöret. Mest sannolikt är det signalementet som han menar är syftet, även om inte referenten har fångat upp det.
Citera
2021-10-23, 16:31
Medlem
Citat:
När säger SE att han springer till Kungsgatan?

I tingsrätten. Möjligen hovrätten.
Citera
2021-10-23, 16:40
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Niklasgl87
Väktarnas uppgifter kom i juni 1986- mordet skedde 28/2 1986. Det är flera månader efter mordet och SE lär ha pratat med väktarna många ggr. både före och efter mordet.

Må så vara, men när SE uttalar sig i frågan så har väl ännu längre tid förflutit? Väktarna tillstår ett samtal och att det kan ha varit två minuter. Deras historier passar ihop.

Väktarna har dessutom anledning att lägga samtalet på minnet.
Citera
2021-10-23, 16:46
Medlem
Citat:
Må så vara, men när SE uttalar sig i frågan så har väl ännu längre tid förflutit? Väktarna tillstår ett samtal och att det kan ha varit två minuter. Deras historier passar ihop.

Väktarna har dessutom anledning att lägga samtalet på minnet.

Så SE hade ingen anledning att lägga det på minnet? Som sagt uppgifterna kom långt senare så du/ni kan inte säga med säkerhet att det var ett par minuters samtal.
Citera
2021-10-23, 16:49
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pirigin
Jag håller i stora drag med om att detta är en stark indikation på att SE inte är GM. Har tidigare nämnt detta tillsammans med att det tog ett tag innan det framgick att det var OP, som två uppgifter det är svårt att gissa sig till. Hade gärna sett en noggrann analys på när/om dessa uppgifter finns i media ift när SE levererar dem.

En liten detalj är att SE i det första förhöret inte uttryckligen säger att han springer efter poliserna för att ge dem signalement. Det står bara att han springer efter poliserna (utan angett syfte). Det säger han först 10 mars. Men jag är inte enough-is-enough och försöker inte feltolka det faktum att syftet till språngmarchen inte är med i första förhöret. Mest sannolikt är det signalementet som han menar är syftet, även om inte referenten har fångat upp det.

Jaså, när har jag feltolkat? Du menar att du gissar att jag feltolkar?

Jag antar du menar det faktum att SE inte uttryckligen kopplar ihop språngmarschen med ihopblandningen? Det enda jag sa var ju att SEkten skulle fundera på om språngmarschen kunde ha ett annat syfte som GM. Var det så fel? Att be folk inte låsa sig?

Eftersom jag har svenska som modersmål så finns det mycket som antyder att han faktiskt kopplar det signalementet. "Engström sprang efter poliserna..."
Senast redigerad av enough-is-enough 2021-10-23 kl. 16:54.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in