2021-10-23, 16:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GTAFan
För att dem var väll avundsjuk på hans framgång. Dem försökte pressa han på 3,000,000 tror jag.

Idiotiskt, hur tänkte de sig att den överföringen skulle ske egentligen? Via bank? Man kan bara skaka på huvudet...
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Avundsjuka kan inte ha varit huvudmotivet, eller ett av huvudmotiven

Avundsjuka är alltid huvudmotivet, fast ingen vill tro det
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ducadream
Skulle inte utesluta det motivet. Det är det som låter rimligast just nu.

Ärligt talat har jag svårt att se Einar är typen som skulle skicka folk för att begå ett mord. Skulle han i så fall inte gjort det direkt på Haval. Det som hände och när de åkte fast hade det trots allt gått en tid emellan.

Einar släppte även låt med Haval ( vet den gjorde innan men han hade kunnat vägra att den släpps etc). Tolkar som Einar verkligen försökte lägga saker och ting bakom sig och låta det hela blåsa över.

Men rättegången etc gjorde att han inte kunde ducka det som hände pga repressalier etc. Hoten blev mer äkta.
Citera
2021-10-23, 16:04
Medlem
maxatdunders avatar
Citat:
Haval och Yasin kidnappade ju Einar. Jag vet inte hur du hade känt men jag hade inte direkt gillat någon som kidnappat mig och sedan spridit bilderna.

Haval skulle inte rört lillnisse och nu fick offra han sin bror för att kidnappat någon för clout och pengar. Värt att offra familjemedlem för det. Nu sitter han skakar galler också. Fyfan vad patetiska folk är med sin heder, ego och umgängeskrets.
Citera
2021-10-23, 16:04
Medlem
Silverfiskarnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pandalina4
Står skjuten i bröstet bl annat. Han kan först blivit skjuten bakifrån, sedan liggande och de tog sista skotten ståendes över honom? Men de står skjuten bakifrån 1.5m enligt vittnen. Kan vara första skotten.

Låter troligt med tanke på att vittnen berättat att de först hörde 3skott och efter en kortare paus ytterligare 3skott.
Min gissning är att Einar träffats i flykten av minst ett skott, därefter har gm gått fram och avslutat jobbet med ytterligare tre skott.
Citera
2021-10-23, 16:05
Medlem
Att Einar även sjöng om Havals bror etc är efterhands konstruktion. Det går att hitta tusentals texter från hans gamla låtar som går att vrida och vända på.

Händelsen i Östermalm tror jag är nyckeln.
Alla de 3 var där både den gången och vid hans död. Kan inte vara en slump.

Kan ju ha hänt saker efter knivhändelsen i form av hot och samtal som eskalerat vilket ledde till att någon ville ha ihjäl de 3 helt enkelt.
Citera
2021-10-23, 16:05
Medlem
-Hengpung-s avatar
Citat:
Grejen är den att Haval blev gripen ett tag efteråt tror jag. Och sen svider det nog rejält om man förlorar en bror.

Jo, det lär det definitivt göra. Einar är nog ej så oskyldig som vissa vill göra gällande. Visst, Einar var ej anstiftaren till kidnappningen av sig själv, men som ordspråket lyder: Den som gräver en grop åt andra faller ofta själv däri.

Om detta nu stämmer att babyfacet Einar då har utkrävt hämnd mot en av Sthlms farligaste ghettogangsters genom att beställa ett mord på brodern till honom - vad fan trodde Einar skulle hända? Snacka om noll konsekvenstänk. Jag skulle hållit mig långt ifrån Sthlm och helst Sverige om jag vore Einar.

Nu ligger Einar istället där, naken i en kyl på bårhuset med en kula i hjärnan. Bara skalet finns kvar av den individ som var levande för 48 timmar sedan och som rökte sin sista gås och tänkte sin sista tanke. Nu är det slut på doppandet och köra snabba Lamborghinis. Det långa livet i materiellt överflöd fick ett abrupt slut p.g.a. efterblivna beslut, minst sagt.
Citera
2021-10-23, 16:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sthlm4h
Att Einar även sjöng om Havals bror etc är efterhands konstruktion. Det går att hitta tusentals texter från hans gamla låtar som går att vrida och vända på.

Händelsen i Östermalm tror jag är nyckeln.
Alla de 3 var där både den gången och vid hans död. Kan inte vara en slump.

Kan ju ha hänt saker efter knivhändelsen i form av hot och samtal som eskalerat vilket ledde till att någon ville ha ihjäl de 3 helt enkelt.

Vad hände där egentligen? Vad bråkade de om och vilka var motståndarna?
Citera
2021-10-23, 16:08
Medlem
Skillnaden mellan Einar och övriga ”kända” rappare är att Einar hade talang och var svensk. Dom andra köpte sig till kändisskap med en picka i handen och kan inte acceptera att någon annan lyckas mycket bättre. Känslokalla lättstyrda människor… Rappare i Västerort… Suck.
Citera
2021-10-23, 16:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TigerKid2
Precis, jag tror absolut att avundsjuka och girighet bidrog till att det skar sig med grabbarna i Dalen, till att Haval sålde ut honom vilket möjliggjorde kidnappningen. Girighet och avundsjuka var antagligen motiv till kidnappningen också. Efter kidnappningen kände han behov av att återupprätta sig själv. Det kan både vara hämnd men kanske också att han kanske vill visa att han har tillgång till våldskapital för att känna sig säker. Han kan ha fått dåliga råd och hjälp också av folk som bara vill krama så mycket pengar ur honom som möjligt.

Detta verkar inte ha blivit avskräckande utan tvärtom triggande.

Sen fattar jag att han inte varit en oskyldig ängel själv alltid. Och när en 16 åring får sådan fame + pengar så snabbt - det vore konstigt om han inte blev lite odräglig. Det skulle man nog själv ha blivit...

Kidnappningen kan jag tänka mig satte igång en spiral han inte förmådde ta sig ut. Säkert PTSD och så. Han hade väl missbruksproblem innan och sådant brukar inte bli bättre av trauman. När han sedan blev myndig och fick tillgång till pengarna utan att behöva förklara för mamma kan man föreställa sig att det kan bli ännu värre.
Han borde åkt utomlands till något fint ställe där han kunde få terapi, sola bada, skriva låtar och så utan att vara rädd.

Jag tror också att kidnappningen triggade igång ett mer destruktivt beteende från Einar. Där nånstans tror jag han insåg faran i att vara ung, rik och fast i en värld där du är den ende som inte kommer från en kultur där familj/klan backar upp dig med våldskapital när det gäller. Det var i princip helt riskfritt att ge sig på Einar då och det var ungefär lika riskfritt nu.
Citera
2021-10-23, 16:10
Medlem
Larasofts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Minispanare
Skillnaden mellan Einar och övriga ”kända” rappare är att Einar hade talang och var svensk. Dom andra köpte sig till kändisskap med en picka i handen och kan inte acceptera att någon annan lyckas mycket bättre. Känslokalla lättstyrda människor… Rappare i Västerort… Suck.

Ja

Och nu kommer de upptäcka att gullandet tagit slut. Ett misstag att skjuta Nils.
Citera
2021-10-23, 16:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pudrig
Idiotiskt, hur tänkte de sig att den överföringen skulle ske egentligen? Via bank? Man kan bara skaka på huvudet...

Rimligt hade varit att lösa det som någon form av samarbete med hans bolag, kanske som lön. Jag vet inte.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in