2021-10-23, 10:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spenatkungen
Jag ska köpa en ny bil inom kort, men är det ens värt att köpa en diesel- eller bensinbil? MP trycker ju hårt på att förbjuda fossila bränslen, så man tvekar ju lite nu. Ska man satsa på en elbil, eller chansa på att deras "hot" kommer att rinna ut i sanden? Jag bor i lägenhet, så att ha tillgång till en egen laddstolpe kan ju bli svårt.

Har ni några kloka råd?

Överväger du elbil så ha i åtanke att batterierna har relativt kort livslängd och att byte inte är ekonomiskt försvarbart i dagsläget. You will own nothing and you will be happy.
Citera
2021-10-23, 10:07
Medlem
YP4XQs avatar
Citat:
Ja, vi har tillgång till laddstolpar på jobbet då jag jobbar på ett ett av de större sjukhusen i landet. Men det känns ändå osäkert. Man vill ju liksom att bilen ska starta även om den får stå oladdad i några veckor om man reser utomlands. En hybridbil kanske vore nåt?

Nu tänker jag inte på dig som skriver detta. Men fantastiskt miljötänk - jag kör elbil men det är ett problem för jag ska flyga utomlands några veckor om året och då blir det problem

Så fantastiskt talande för världens "miljö" aktiviteter.
Citera
2021-10-23, 10:15
Medlem
mvpys avatar
Citat:
Ja, vi har tillgång till laddstolpar på jobbet då jag jobbar på ett ett av de större sjukhusen i landet. Men det känns ändå osäkert. Man vill ju liksom att bilen ska starta även om den får stå oladdad i några veckor om man reser utomlands. En hybridbil kanske vore nåt?

Tror du att bilen kommer ”laddas ur” när du är utomlands? Nej det kommer den inte. Laddningen håller ett par år eller så.
Citera
2021-10-23, 10:19
Medlem
Citat:

Hybridbil kan absolut vara ett alternativ. Där emot så ska du ha i åtanken att dessa bilar kostar betydligt mer att köpa. Hybridbil rymmer även en lättare elektrisk motor och ett paket batterier ihop med en förbränningsmotor. Detta gör att bilen väger väldigt mycket. Laddar man inte bilen och kör på förbränningsmotorn så drar man runt på en massa vikt som kan påverka bränsleförbrukningen.
Citera
2021-10-23, 10:48
Medlem
Citat:
Jag ska köpa en ny bil inom kort, men är det ens värt att köpa en diesel- eller bensinbil? MP trycker ju hårt på att förbjuda fossila bränslen, så man tvekar ju lite nu. Ska man satsa på en elbil, eller chansa på att deras "hot" kommer att rinna ut i sanden? Jag bor i lägenhet, så att ha tillgång till en egen laddstolpe kan ju bli svårt.

Har ni några kloka råd?

Vi under ett par år köpt både elbil och diesel, och det är inte fullt så enkelt att säga att det ena är rätt över det andra. Man får idag titta och räkna på från fall till fall. Tex här: https://teslakalkylen.se/dashboard

Men om ni bor i lägenhet och inte har möjlighet att ladda elbilen över natten så skulle jag avrekommendera från elbil. Vänta hellre på att ni kan få föreningen/hyresvärden att ordna laddplatser först. Det blir så enormt krångligt om man har elbil och inte kan ladda den hemma.

På den positiva sidan, när ni väl fått laddmöjligheter, så blir det enormt bekvämt (och billigt) att kunna enkelt ladda hemma över natten, och slippa åka till macken och tanka i tid/otid.
Citera
2021-10-23, 10:51
Medlem
Privatleasa en bensinbil. Andrahandsvärdet på att köpa en bil har aldrig varit så osäkert som nu.
Citera
2021-10-23, 10:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mtflash
Vi under ett par år köpt både elbil och diesel, och det är inte fullt så enkelt att säga att det ena är rätt över det andra. Man får idag titta och räkna på från fall till fall. Tex här: https://teslakalkylen.se/dashboard

Men om ni bor i lägenhet och inte har möjlighet att ladda elbilen över natten så skulle jag avrekommendera från elbil. Vänta hellre på att ni kan få föreningen/hyresvärden att ordna laddplatser först. Det blir så enormt krångligt om man har elbil och inte kan ladda den hemma.

På den positiva sidan, när ni väl fått laddmöjligheter, så blir det enormt bekvämt (och billigt) att kunna enkelt ladda hemma över natten, och slippa åka till macken och tanka i tid/otid.

Bara runt 6k per månad för en Tesla Plaid (som tjänstebil), det lät riktigt billigt! Nu pratar vi ändå om en bil som är ungefär lika snabb som Ferrari 458 runt banan. Detta betyder ju att kommun gubbar och utvecklare har råd att köra dessa bilar?
Citera
2021-10-23, 11:01
Medlem
Jo, leasing kan ju vara bra alternativ. Speciellt nu i slutet på året, främst december, så brukar VAG och andra erbjuda enormt billiga leasingavtal på deras BEV.

Har man jobb och arbetsgivare, så kan det även vara värt att höra med om de kan skaffa bil som förmånsbil. Både våra elbilar och fossilbilar går som leasingbilar genom våra arbetsgivare.
Citera
2021-10-23, 11:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Shishio
Bara runt 6k per månad för en Tesla Plaid (som tjänstebil), det lät riktigt billigt! Nu pratar vi ändå om en bil som är ungefär lika snabb som Ferrari 458 runt banan. Detta betyder ju att kommun gubbar och utvecklare har råd att köra dessa bilar?

Där vi bor så har nästan varannan garageuppfart en Tesla, Audi e-tron, Polestar, Porsche Taycan eller liknande. Börjar bli enormt populärt med elbilar iaf. som andra/tredjebil hos de flesta familjer.

Nu i september så var en 1/3 (ca 30%) av alla nya bilar som ställdes på i Sverige rena elbilar.

Är enormt nöjd med vår Tesla eftersom den har så sjukt bra vridmoment och låg tyngdpunkt som gör att det blir en helt galet kul bil att "raca" runt med i vardagen.
Citera
2021-10-23, 11:54
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:

Har ni några kloka råd?

Fossila bränslen kommer inte förbjudas de närmsta 20 åren. Hur länge har du tänkt ha bilen?

Men visst det kommer förmodligen bli ännu dyrare att tanka. Men då får du fråga dig själv: vad blir dyrast i slutändan? En begagnad V70 för 100.000kr eller en ny Tesla för 1,5 millar? Du får JÄVLIGT mycket soppa för 1,4 millar…
Citera
2021-10-23, 12:15
Moderator
Gromguttens avatar
En massa OT raderat, førsøk åtminstone vara i närheten av ämnet.

Elbilar -> Køpråd

/Mod
Citera
2021-10-23, 12:19
Medlem
Inne på tredje elbilen nu, tjänstebil. Kan du ladda på jobbet är hemmaladdning inget måste, för att det ska funka bra behöver man antingen eller. Skulle verkligen inte köpa ny fossilbil, el är klart mycket smidigare och skönare i vardagen. Så det handlar väl mest bara om du får ihop kalkylen, kom ihåg att kolla laddningspriserna på jobbet. Övriga osäkerhetsfaktorer ligger nog mest fossilbilen till last, bränsleupproret eller vad dom heter nu kommer knappast få något större genomslag och andrahandsvärdet på ”gammal” teknik är en enorm riskfaktor i ett teknikskifte som nu.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in