2021-07-16, 10:07
Medlem
ReimerDenYngres avatar
Jag har nu granskat Bickans påstående att han/hon/de har begärt ut en kopia av polisens ingripandemeddelande rörande hemkörningen av PeKr.

Min slutsats är att Bickan ljuger. Saken är nämligen den att ingripandemeddelanden gallras efter fem år, dvs redan 1997. Att Bickan skall kunna få ut dessa uppgifter 2016 är därför orimligt, i synnerhet som händelsen som sådan blev känd först 2012, dvs i runda slängar 15 år efter den gallrades bort.

Uppgiften går alltså inte att få fram. Men den kan finnas kvar i en utredning. I så fall måste jag veta vilken utredning och begära ut den därifrån. Men Bickan skriver uttryckligen att den inte legat under någon förundersökningssekretess. Om PeKr talar sanning lär ingripandemeddelandet finnas i anslutning till förhöret av PeKr. Men då är det också under förundersökningssekretess. Det skulle gå att begära ut meddelandet därifrån men det är ju inte vad Bickan säger sig ha gjort.

I sammanhanget kan noteras att Bickan inte vill nämna klockslag för hemkörandet. Det finns något som skall likna en motivering för varför klockslaget inte nämns, men det är inte vidare övertygande. Snarare är det så att Bickan duckar från att nämna den uppgiften eftersom Bickan inte har tillgång till dokumentet som sådant.

Bickan uppger sig dock ha fått kopior av förhör från utredningen. Just när det gäller uppgifter i tråden som involverar PeKr på ett hörn så är det ingen hejd på hur snacksalig polisen är och hur gärna de berättar en massa. Det är bara b-sht.

Läser man igenom vad Bickan skriver så finns undefär 99,9% av alla uppgifter i tråden innan Bickan började skriva. En uppgift, att Pilot vände och gick tillbaka till centrum, är ny men stämmer inte med vad polisen senare berättat om Pilot. Bickan fikar också extremt mycket om uppgifter kring PU, vilket ju hade varit onödigt om polisen verkligen var så hjälpsam.

Vad Bickan har för avsikt i tråden överlämnar jag med varm hand till andra att spekulera kring.

Såsom belägg för min kontakt med polisen lägger jag ut nedanstående skärmdump som raderas om två veckor:
https://ibb.co/BnqRQfG

Citat:
Ursprungligen postat av Bickan
Dom två pensionerade kommissarierna, som förövrigt inte känner till varandra, återkom med varför sig kusligt lika slutsatser och ” råd ”. Vi skall återkomma till en hel mängd av dessa senare men börja med ett par redan här.
Börja med att kontrollera och, styrk eller avfärda, säkert kontrollerbara uppgifter. I alla utsagor som lämnats.

Båda pekar som ett exempel på den utav PK uppgivna hem transporten av Polisen på morgonen den14/6 1992 som en säkert kontrollerbar händelse.

PK har ju under sina inlägg med start på sidan 437 inlägg # 5240, haft lite svårt att minnas den exakta tiden för denna och pendlat mellan tids uppgifter med ett spann på upp till 1-2 timmar. Detta ingripande meddelande är inte skyddat av FU sekretessen eftersom det ännu inte hade inletts någon FU. Vi har därför kunnat få fram följande:

1 Vilket Polispatrull som genomför ingripandet och varför o exakt tidpunkt
2 Var dom plockar upp honom
3 Att dom bedömer att han inte är ” dyngrak ” och därför inte skall tas om hand enligt LOB.
4 Att dom väl ” väl känner ” till personen och beslutar att ge honom skjuts ” hem ”
5 Att dom släpper av honom i direkt anslutning till hans hem
6 Att han utan allt för stora problem går i riktning mot sin egen trappuppgång
7 Att dom anmäler sig lediga för nya uppdrag omedelbart efter detta

Vi har som ni säkert sett inte angivit tidpunkterna. Till detta finns det en god anledning. Det är ju på det viset, att om man deltar i olika andra ” aktiviteter ” mellan låt oss säga c.a 03.50-06.00 på morgonen, så är ju första förutsättningen att man är hemma. Vi delar förövrigt mannens egna slutsatser att det är orimligt att dessa poliser skulle ljuga eller utav någon anledning vilja ge honom ” alibi ” för tiden efter dom släppt av honom. Tidpunkten för hem kommandet blir dessutom utav avgörande betydelse om besöket av ” taxi- mannen ” inte sker vid 06.00 utan betydligt tidigare. Vilket det enligt 3 vittnen faktiskt gör. Förstahandsuppgifter.
Citera
2021-07-16, 10:57
Medlem
ReimerDenYngres avatar
Jag kan tillägga att jag inte gör något försök att få ut eventuell kopia av ingripandemeddelandet rörande hemköringen av PeKr.

Jag tror nämligen att mina chanser att få det är i princip obefintliga, eftersom uppgiften ligger under förundersökning och inte rör mig.

Den däremot som har störst chans och som ibland talar om att försöka få ut en kopia av sitt förhör är PeKr själv.

Så jag synar genom att helt enkelt bolla saken till PeKr själv eller till er som känner honom. Vill PeKr bidra till att skapa klarhet i tråden genom att begära ut en kopia av ingripandemeddelandet ur förundersökningen kring Helenas försvinnande?

Tråden kan sedan få se ett foto av ingripandemeddelandet eller den kommunikation i vilken polisen avslår begäran.

Jag utmanar även Bickan eller någon annan som känner han/henne/dem genom att bevisa att jag har fel om att Bickan inte har ingripandemeddelandet. Att lägga ut en länk till detsamma är allt som krävs.
Senast redigerad av ReimerDenYngre 2021-07-16 kl. 11:03.
Citera
2021-07-16, 16:45
Medlem
Ugglan.s avatar
Jag gjorde ett inlägg om en gemensam nämnare (frånvaro från jobbet/sjukskrivning) som inbegrep totalt fyra personer, och det blev i stort sett helt tyst i tråden. Kan det vara intressant?!
Citera
2021-07-16, 19:14
Medlem
Sculleys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ugglan.
Jag gjorde ett inlägg om en gemensam nämnare (frånvaro från jobbet/sjukskrivning) som inbegrep totalt fyra personer, och det blev i stort sett helt tyst i tråden. Kan det vara intressant?!

Kanske inte alla som har möjlighet att följa tråden maniskt i semestertider.
Citera
2021-07-16, 19:45
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sculley
Kanske inte alla som har möjlighet att följa tråden maniskt i semestertider.

Sculley, så sent som dagarna fram till igår hade det över tid varit ett ganska bra drag i tråden, sedan stannade den plötsligt av när jag började spåna om vilka som hade varit borta från jobbet veckan efter det att Helena försvann. Det är det här som jag tror kan leda tråden framåt, att vi försöker hitta gemensamma nämnare. Det kan vara vilka som hade en mindre vit/ljus bil, vilka som hade en mindre ljus/beige bil till exempel. Eller just vilka som var borta från jobbet/sjukskrivna veckan/veckorna efter det att Helena försvann. Det ger inte så mycket att försöka reda ut vem som kände vem, vem som visste om vem och så vidare.

Fyra personer, alltså, som samtliga verkar ha varit borta från jobbet veckan efter det att Helena försvann: En person som har suttit häktad för försvinnandet (EA), en person som polisen har som huvudmisstänkt ("mannen med pilotglasögon"), en person som har pekats ut att ha varit borta en hel vecka efter försvinnandet (PN) samt en person som ska ha stängt in sig "länge" (PU). Allt detta kan inte vara en slump.

Det är inte utan att "danskspåret" poppar upp igen. Tänk om det var så att den där personen som påstås ha vittnat falskt om EA gjorde det för att skydda EA? Att det var bättre att han tog en mindre smäll i stället för att EA riskerade många år i fängelse? Det är faktiskt inte omöjligt. Och återigen har vi Trankärrs-vittnet som menar att hon på söndagsmorgonen såg en bil med en DK-dekal på med tre yngre män i som såg mycket oroliga ut, bara en kort bit från Kusa-området, i vilket det har hittats föremål tillhörande en fertil kvinna. Ja, faktum är att Judaland har tagit en bild vid Kusabäcken på vad som ser ut att vara en grund grav med mått på längden och bredden som skulle kunna passa bra in i sammanhanget. Jag överlåter åt Judaland att svara på ytterligare frågor om detta. Kan Judaland kanske rent av lägga upp den bilden i tråden?

Ok, det där om att fyra personer - varav i vart fall två som vi vet har varit/är rejält i klorna på polisen - ska ha varit borta från jobbet veckan efter det att Helena försvann, pockar på mycket uppmärksamhet. Jag tror att det finns något här.
Senast redigerad av Ugglan. 2021-07-16 kl. 19:51.
Citera
2021-07-16, 20:46
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:

Jag fick inte något svar på min fråga, om någon av dom 4 hade tillgång till båt. Kan det också vara intressant Ugglan?
Senast redigerad av Pudelfrillan 2021-07-16 kl. 21:09.
Citera
2021-07-16, 21:00
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Sculley, så sent som dagarna fram till igår hade det över tid varit ett ganska bra drag i tråden, sedan stannade den plötsligt av när jag började spåna om vilka som hade varit borta från jobbet veckan efter det att Helena försvann. Det är det här som jag tror kan leda tråden framåt, att vi försöker hitta gemensamma nämnare. Det kan vara vilka som hade en mindre vit/ljus bil, vilka som hade en mindre ljus/beige bil till exempel. Eller just vilka som var borta från jobbet/sjukskrivna veckan/veckorna efter det att Helena försvann. Det ger inte så mycket att försöka reda ut vem som kände vem, vem som visste om vem och så vidare.

Fyra personer, alltså, som samtliga verkar ha varit borta från jobbet veckan efter det att Helena försvann: En person som har suttit häktad för försvinnandet (EA), en person som polisen har som huvudmisstänkt ("mannen med pilotglasögon"), en person som har pekats ut att ha varit borta en hel vecka efter försvinnandet (PN) samt en person som ska ha stängt in sig "länge" (PU). Allt detta kan inte vara en slump.

Det är inte utan att "danskspåret" poppar upp igen. Tänk om det var så att den där personen som påstås ha vittnat falskt om EA gjorde det för att skydda EA? Att det var bättre att han tog en mindre smäll i stället för att EA riskerade många år i fängelse? Det är faktiskt inte omöjligt. Och återigen har vi Trankärrs-vittnet som menar att hon på söndagsmorgonen såg en bil med en DK-dekal på med tre yngre män i som såg mycket oroliga ut, bara en kort bit från Kusa-området, i vilket det har hittats föremål tillhörande en fertil kvinna. Ja, faktum är att Judaland har tagit en bild vid Kusabäcken på vad som ser ut att vara en grund grav med mått på längden och bredden som skulle kunna passa bra in i sammanhanget. Jag överlåter åt Judaland att svara på ytterligare frågor om detta. Kan Judaland kanske rent av lägga upp den bilden i tråden?

Ok, det där om att fyra personer - varav i vart fall två som vi vet har varit/är rejält i klorna på polisen - ska ha varit borta från jobbet veckan efter det att Helena försvann, pockar på mycket uppmärksamhet. Jag tror att det finns något här.

Visst, men allt det här vet ju redan polisen.
Citera
2021-07-16, 21:07
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pudelfrillan
Jag fick inte något svar på min fråga, om någon av dom 4 hade tillgång till båt. Kan det också vara intressant Ugglan?

Gulligt av dig att det är just mig som du vänder dig till! (Det finns ju fler i tråden ...) Självklart är det intressant, men jag vet inte. Däremot tror jag att ThordOlavsson har en båt inkluderad sin "bilbytesteori"! Fråga honom.
Senast redigerad av Ugglan. 2021-07-16 kl. 21:13.
Citera
2021-07-16, 21:12
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Visst, men allt det här vet ju redan polisen.

Vilket "allt" skulle polisen redan känna till? "Graven" vid Kusa-bäcken? Det kan jag sätta en miljon kronor på att de inte gör. Eller den gemensamma nämnaren om vilka som inte var på jobbet tiden efter det att Helena försvann? Jag är inte alls säker på att polisen känner till PN:s och PU:s eventuella jobbfrånvaro.

Det kan vara så att polisen känner till detta om jobbfrånvaron som jag skrev om ovan (men jag tvivlar att polisen är bekant med jobbfrånvaron för alla fyra personerna) och då är det väl bra om jag tar mig tiden och skriver en sammanfattning och informerar dem? För du har väl ingenting emot att jag ger dem min syn på allt detta? Tycker du att jag riskerar att trassla till det för någon eller några? Eller?
Senast redigerad av Ugglan. 2021-07-16 kl. 21:16.
Citera
2021-07-16, 21:16
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Gulligt av dig att det är just mig som du vänder dig till! (Det finns ju fler i tråden ...) Självklart är det intressant, men jag vet inte. Däremot tror jag att ThordOlavsson har en båt inkluderad sin "bilbytesteori"!

Men det är ju du och ingen annan som påstår att det blir tyst i tråden när dessa 4 herrars sjukskrivning kommer på tal. Hade någon annan skribent påtalat detta fenomen hade jag givetvis svarat den personen. Men det tycks endast vara du som upplever det här så då blir det att jag svarar dig.

Ok, har ThordOlavsson skrivit om det i tråden? I sådant fall har jag missat det.
Senast redigerad av Pudelfrillan 2021-07-16 kl. 21:42.
Citera
2021-07-16, 21:19
Medlem
Sculleys avatar
Citat:
Vilket "allt" skulle polisen redan känna till? "Graven" vid Kusa-bäcken? Det kan jag sätta en miljon kronor på att de inte gör. Eller den gemensamma nämnaren om vilka som inte var på jobbet tiden efter det att Helena försvann? Jag är inte alls säker på att polisen känner till PN:s och PU:s eventuella jobbfrånvaro.

Det kan vara så att polisen känner till detta om jobbfrånvaron som jag skrev om ovan (men jag tvivlar att polisen är bekant med jobbfrånvaron för alla fyra personerna) och då är det väl bra om jag tar mig tiden och skriver en sammanfattning och informerar dem? För du har väl ingenting emot att jag ger dem min syn på allt detta? Tycker du att jag riskerar att trassla till det för någon eller några? Eller?

Ingen som har undersökt den grunda graven med mått på längden och bredden som skulle kunna passa bra in i sammanhanget? Jag skulle själv kunna åka dit och gräva
Citera
2021-07-16, 21:19
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Men det är ju du och ingen annan som påstår att det blir tyst i tråden när dessa 4 herrars sjukskrivning kommer på tal, ingen annan. Hade någon annan skribent påtalat detta fenomen hade jag givetvis svarat den personen. Men det tycks endast vara du som upplever det här så då blir det att jag svarar dig.

Ok, har ThordOlavsson skrivit om det i tråden? I sådant fall har jag missat det.

Jag ska vara ärlig och säga som det är: ThordOlavsson skickade hux flux ett PM till mig, i vilket han utvecklade tanken om en båt i samband med "bilbytesteorin". Därför får ThordOlavsson själv redogöra för "hamn" och liknande.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in