2021-10-23, 07:51
Medlem
Hallå

Säkerligen dum fråga men jag har försökt googla detta men hittar inga svar till min fråga.

Jag leasar i dagsläget en Kia e Niro och haft den i två månader, finns det en möjlighet att överlåta leasingen till en annan bilfirma, tex Volvo, volkswagen?

Tanken är att jag vill bli av med leasingen men har inte råd att betala av all lån som är kvar, så tänkte om det fanns ett sätt att lösa detta på, och det var då genom att kanske gå till en annan bilfirma, de tar över leasingen och jag köper en bil.
Citera
2021-10-23, 07:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av matte06
Hallå

Säkerligen dum fråga men jag har försökt googla detta men hittar inga svar till min fråga.

Jag leasar i dagsläget en Kia e Niro och haft den i två månader, finns det en möjlighet att överlåta leasingen till en annan bilfirma, tex Volvo, volkswagen?

Tanken är att jag vill bli av med leasingen men har inte råd att betala av all lån som är kvar, så tänkte om det fanns ett sätt att lösa detta på, och det var då genom att kanske gå till en annan bilfirma, de tar över leasingen och jag köper en bil.

Det går bra att överlåta leasingen, så länge det är privatleasing.
Citera
2021-10-23, 07:56
Medlem
Mullrets avatar
Brukar inte fungera. Lägg ut den på blocket och skriv överlåtelse av leasing.

Alltid någon som inte har cash och hellre köper på avbetalning.

Leasingbolaget brukar ta 2500:- för jobbet.
Senast redigerad av Mullret 2021-10-23 kl. 08:05.
Citera
2021-10-23, 07:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Det går bra att överlåta leasingen, så länge det är privatleasing.

Det är privatleasing (glömde nämna det).

Skulle du kunna förklara hur det exakt funkar med överlåtelse av leasing? Vad jag förstått så måste de bland annat hitta någon som vill ta över leasingen och vet inte hur enkelt det är att göra det?
Citera
2021-10-23, 07:59
Medlem
Deckard-Cains avatar
Nej, det går inte
Citera
2021-10-23, 08:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mullret
Brukar inte fungera. Lägg ut den på blocket och skriv överlåtelse av leasing.

Alltid någon som inte har cash och hellre köper på avbetalning.

Leasingbolaget brukar ta 2500:- gör jobbet.

Okej, tänkte också att det säkert inte fungerar i och med bilfirman inte vill slösa pengar på att ta över, men eftersom jag ska köpa en bil av de så tänkte jag att det ”jämnar” ut sig så att säga
Citera
2021-10-23, 08:05
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Deckard-Cain
Nej, det går inte

Går gör det visserligen, men du måste då först betala all ränta under hela leasingperioden till det första bolaget. Sedan kan du skriva upp dig på denna kostnad en gång till hos nästa leasinggivare. Detta är helt huvudlöst och förekommer inte i verkligheten.

Egentligen kan man sammanfatta det hela som Drckard-Cain: "Nej det går inte".
Citera
2021-10-23, 08:28
Medlem
Finns en megatråd (FB) Privatleasing av bil - officiella tråden för privatleasingfrågor
Citera
2021-10-23, 08:35
Medlem
flukkes avatar
Du plockade alltså ut en bil för två månader sen och har nu inte råd att betala? Hur långt har du kört den under denna tiden?

Försök lägga ut den på blocket. Standard brukar vara att den som överlåter leasingen står för överlåtelseavgiften plus någom eller några månadsavgifter. Säg att det blir ca 15-25k extra som det kostar dig på kort sikt för att någon ska vara villig att ta över bilen men detta är starkt beroende på hur långt du har kört.
Citera
2021-10-23, 08:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flukke
Du plockade alltså ut en bil för två månader sen och har nu inte råd att betala? Hur långt har du kört den under denna tiden?

Försök lägga ut den på blocket. Standard brukar vara att den som överlåter leasingen står för överlåtelseavgiften plus någom eller några månadsavgifter. Säg att det blir ca 15-25k extra som det kostar dig på kort sikt för att någon ska vara villig att ta över bilen men detta är starkt beroende på hur långt du har kört.

Nej, jag har råd med den men vill lämna tillbaka bara bilen, jag tog ett alldeles för snabbt beslut att leasa en elbil och är inte nöjd med en elbil. Bilen har gått 300 mil.

Jag skulle kunna testa lägga ut den på blocket men vet inte hur stor chansen är att någon nappar.
Citera
2021-10-23, 09:03
Medlem
flukkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av matte06
Nej, jag har råd med den men vill lämna tillbaka bara bilen, jag tog ett alldeles för snabbt beslut att leasa en elbil och är inte nöjd med en elbil. Bilen har gått 300 mil.

Jag skulle kunna testa lägga ut den på blocket men vet inte hur stor chansen är att någon nappar.

Hur många mil per år ligger leasingen på? Om det är 1500 mil per år får du dra av ytterligare lite pengar då du kört mer än de 125 mil per månad som ingår.

Räkna med att detta felköpet kommer att kosta dig en slant, men se det som löropengar. Lycka till med överlåtelsen.
Citera
2021-10-23, 09:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flukke
Hur många mil per år ligger leasingen på? Om det är 1500 mil per år får du dra av ytterligare lite pengar då du kört mer än de 125 mil per månad som ingår.

Räkna med att detta felköpet kommer att kosta dig en slant, men se det som löropengar. Lycka till med överlåtelsen.

Ligger på 2000 mil/år. Jag tror att jag får ta och bita ihop istället och leva med elbilen tills avtalet går ut istället, men men.. man lär sig!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in