2021-06-30, 11:49
Medlem
swebarbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mazedaze
En liten fråga.
Är det möjligt att "hålla kvar" budet tills man kontrollerat att allt finns med och är av acceptabel nivå? Och om något saknas eller maten är kall vägra att ta emot hela leveransen?

Tror inte det, knappast budets fel om det saknas nåt i din beställning, dom kommer ju bara och tar det som dom får, dom har inte direkt tid stå att gå igenom och kolla så att allt stämmer, det är upp till stället man beställde från. ;Men visst är det en jävla sopa få rätt sen har ju hört massor med foodora folk som inte fått allt dom beställt och sen gör dom inte rätt för sig.. jävla bedragare
Citera
2021-07-02, 12:21
Medlem
En bekant som jobbar på resturang sa att Wolt är bättre på att leverera och generellt är enklare att ha att göra med från resturang-sidan sett. Då jag personligen inte har märkt någon större skillnad använder jag Wolt sedan dess.
Citera
2021-10-22, 23:08
Bannlyst
Bolt är jättebilliga just nu 👍
Citera
2021-10-22, 23:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rovmun
Har testat alla appar i Stockholm och alla fungerar. Däremot är det lite olika när det blir strul

Wolt:
Missade en dricka och då körde de ut de igen.
Har även missat extra tillbehör men fått kompensation i form av extra dvs om de glömde något som kostade 15 fick jag typ 40 eller så.

Beställde ett frukost paket och fick någon fruktblanding med mögel, jag ville ha en ny
Men de vägrade att köra ut och jag försökte smeka men för ville de ge typ 10 kr. Lyckades få 50kr till slut. Hela frukosten kostade 250 eller något sådant

Foodora:
Aldrig haft problem med dessa så kan ej uttala mig

Uber Eats:
Beställde en lam i curry och de missade att köra ut lam i curry utan bara ris, naan, sallad och raita kom. Minns inte exakt priset men var runt 150 för rätt plus 49 för utkörning. De ville då dra av dra av 75 kr som jag skulle få i poäng på deras app och köp ny mat.

Har beställt en pizza och Maten hämtas upp men det dröjer extremt lång tid mer än en timme och när pizza kommer fram är den helt kall alltså tänk som om den nästa stått i kylskåp, visst var den en kall höstnatt och brukar inte vara så kräsen men detta var under all kritik. Kontaktar de och få inte avdrag på allt utan typ 20-30 procent bara.

Bolt:
Var hungrig och tog en resturang där det stod 20-30. Jag vet att detta sällan stämmer. Har koll på kartan lite då och då och ser att maten är på väg åt mott håll men plötsligt svänger den av åt annat håll men ibland är det så att budet levererar annat mellan. Så tänkte inte mer på det men kolar efter en stund igen och ser att budet är på väg åt helt fel håll om restaurangen och sen vänder tillbaka till den. Så tänker att kanske har det blivit något fel men efter en stund igen åker budet åt ett annat håll. Nu har det gått 1h och 45 minuter. Jag kontaktar kundtjänst och då säger det att budet haft fel på mobilen och jag kan få pengarna tillbaka. Men då har jag nästa väntar två timmar. Undrar varför de inte bara kan åka och hämta nu mat och skicka ut. Slutar med att jag blir osams och får pengar tillbaka utan att jag pratat klart.

En annan gång missar riset till en indisk rätt jag får tillbaka 30kr( kostar 30 kr i meny ) av 250. Jag hade då inget kök eller ris tillgängligt. Så åt bara den indiska grytan utan någonting till för 220kr

Så min sammanfattning är wolt bäst, Uber två och Bolt sämst.

Foodora kan jag ej uttala mig om

Men va fan, om du aldrig haft problem med foodora men alla de andra har gjort fel vid ett eller flera tillfällen -ja, då måste väl ändå foodora vara bäst?!
Citera
2021-10-24, 07:58
Medlem
Använder UberEats mest. Innan använde jag nästan bara Foodora, men de sex senaste gångerna jag beställde så kunde klockan som räknar ner tiden stå och tugga och tugga, antingen avbröt de själva ordern pga av oklar orsak, eller så avbröt jag när det gått en timme.
Haft enstaka strul med UberEats, två gånger har det gått att lägga in en beställning fast restaurangen i fråga varit stängd.. Men det är fortfarande mindre strul än Foodora. Så bäst blir väl UberEats.
Citera
2022-12-03, 00:33
Medlem
Sladdarens avatar
Bor inte i närheten av sådana "bekvämligheter" där olika massa bud på cykel, moped, spark, och packmoppe, eller vilt orienterings-springandes levererar mat ifrån diverse matställen genom ett företag som foodora tex

Hur funkar det med säkerheten av maten ?

Orkar inte plöja igenom massa villkor och "garantier" till kunden på deras sidor

De har alltså en ryggsäck de packar ner hämtmaten i eller nån förvaring av nåt slag

Hur hygienisk är den förvaringen ?

Använder matställena nåt sigill eller tätslutande påse över hämtmaten med tejpsigill ?

Säkert många som gör ett bra jobb inom den branschen men de jobbar ju inte direkt i restaurangen utan hämtar käket efter kunders beställningar och deras hygien och ansvar för maten är ju ren gambling annars..
Citera
2022-12-03, 18:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sladdaren
Bor inte i närheten av sådana "bekvämligheter" där olika massa bud på cykel, moped, spark, och packmoppe, eller vilt orienterings-springandes levererar mat ifrån diverse matställen genom ett företag som foodora tex

Hur funkar det med säkerheten av maten ?

Orkar inte plöja igenom massa villkor och "garantier" till kunden på deras sidor

De har alltså en ryggsäck de packar ner hämtmaten i eller nån förvaring av nåt slag

Hur hygienisk är den förvaringen ?

Använder matställena nåt sigill eller tätslutande påse över hämtmaten med tejpsigill ?

Säkert många som gör ett bra jobb inom den branschen men de jobbar ju inte direkt i restaurangen utan hämtar käket efter kunders beställningar och deras hygien och ansvar för maten är ju ren gambling annars..
Beror väldigt på restaurangen, vissa tejpar eller häftar igen ytterförpackningen och allt anländer fräscht, andra inte. Verkar funka extremt olika från område till område vad gäller leveranstider, i mitt område är iaf Uber eats helt okej. Man får nog testa sig fram där man bor.
Citera
2022-12-03, 21:22
Medlem
Sladdarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fiesp
Beror väldigt på restaurangen, vissa tejpar eller häftar igen ytterförpackningen och allt anländer fräscht, andra inte. Verkar funka extremt olika från område till område vad gäller leveranstider, i mitt område är iaf Uber eats helt okej. Man får nog testa sig fram där man bor.

Låter som bäddat för missförhållanden. Vet du varför ...

* Dels för att det inte är standard och likvärdiga regler för matbuden
* Dels för att oftast jobbar de med icke kollektiva avtal och är nog till viss andel svart arbetskraft som är importerad oregistrerad
* Dels för att yrket är ett låglöneyrke, deltidsjobb till heltidsjobb med ganska taskiga förhållanden plus att de som blir anställd som bud, behöver förstås ingen speciell utbildning med tillräckliga ansvarsvillkor och det kan även vara svårt att spåra lagförbrytande fall där maten är otjänlig och eller giftig mm kontaminering.
* Dvs att man kan skylla på restaurangen och restaurangen skyller på foodora och foodora skyller på anställda individen vid kontaminering eller bara dålig hantering

* Därför borde det vara som standardregel att försluta sigillmarkera den beställda maten via ombud där restaurangen gör det vid tillagning till ett väntande bud. I annat fall kan vad som helst hända med maten oavsett hur godtrogen och blåögd man än är. Det är stor skillnad på att företaget / restaurangens anställda kör ut maten direkt ifrån sin servering än att anlita ett bud med fejkad identitet som jobbar under tveksamma förhållanden7

* Jag skulle alldrig beställa via bud om det inte häftar ihop matkassen inkl tejp för hämtmaten, du har inte den blekaste aning om vad den anställde kan hitta på med för hyss med en öppen påse eller helt enkelt bara lämna en drös förkylningsbakterier på köpet plus annat smittbart
Senast redigerad av Sladdaren 2022-12-03 kl. 21:28.
Citera
2022-12-03, 21:25
Medlem
De enda vinnarna i den här soppan är ägarna av de 2-3 största företagen. De täljer guld med smörkniv. För alla andra är det misär. Låg kvalitet, extremt låga löner, a race to the bottom.
Citera
2022-12-03, 21:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sladdaren
Låter som bäddat för missförhållanden. Vet du varför ...

* Dels för att det inte är standard och likvärdiga regler för matbuden
* Dels för att oftast jobbar de med icke kollektiva avtal och är nog till viss andel svart arbetskraft som är importerad oregistrerad
* Dels för att yrket är ett låglöneyrke, deltidsjobb till heltidsjobb med ganska taskiga förhållanden plus att de som blir anställd som bud, behöver förstås ingen speciell utbildning med tillräckliga ansvarsvillkor och det kan även vara svårt att spåra lagförbrytande fall där maten är otjänlig och eller giftig mm kontaminering.
* Dvs att man kan skylla på restaurangen och restaurangen skyller på foodora och foodora skyller på anställda individen vid kontaminering eller bara dålig hantering

* Därför borde det vara som standardregel att försluta sigillmarkera den beställda maten via ombud där restaurangen gör det vid tillagning till ett väntande bud. I annat fall kan vad som helst hända med maten oavsett hur godtrogen och blåögd man än är. Det är stor skillnad på att företaget / restaurangens anställda kör ut maten direkt ifrån sin servering än att anlita ett bud med fejkad identitet som jobbar under tveksamma förhållanden7

* Jag skulle alldrig beställa via bud om det inte häftar ihop matkassen inkl tejp för hämtmaten, du har inte den blekaste aning om vad den anställde kan hitta på med för hyss med en öppen påse eller helt enkelt bara lämna en drös förkylningsbakterier på köpet plus annat smittbart
Vore säkert i företagens bästa intresse om de tillhandahöll/tvingade restaurangerna att använda hygieniska och förseglade förpackningar. Själv beställer jag numera enbart från restauranger som gör det eller direkt från lokala ställen med egna bud. De andras/utkörningsföretagens förlust antar jag då vi oftast beställer för hundratals kronor i taget med full utkörningsavgift på det.
Citera
2022-12-03, 21:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ArielGoldbergstein
Hej

Jag undrar vilken ni anser vara den bästa matleverans-appen och vad ni gillar och ogillar med respektive app? Bjud gärna på några tips på ämnet om ni har något.

Har samtliga nämnda i rubriken installerade men har bara använt Foodora och Uber Eats. Uber Eats har jag bara använt för att det fanns ett fint förstagångserbjudande men sedan dess har det ju bara varit billigare och bekvämare för mig att beställa via Foodora.

Fick nyligen reda på att Bolt Food och såg att de har billigare utkörning än Foodora, så antar jag kommer använda den mer framöver.

Är det för övrigt bara jag som tycker de verkar rätt snåla på att bjuda på lite rabattkoder här i Sverige? När jag testat liknande utomlands så har de kunnat bjuda på lite trevligare rabatter.
Varför? är du så okunnig in matlagning?
Citera
2022-12-03, 22:05
Medlem
Sladdarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fiesp
Vore säkert i företagens bästa intresse om de tillhandahöll/tvingade restaurangerna att använda hygieniska och förseglade förpackningar. Själv beställer jag numera enbart från restauranger som gör det eller direkt från lokala ställen med egna bud. De andras/utkörningsföretagens förlust antar jag då vi oftast beställer för hundratals kronor i taget med full utkörningsavgift på det.

Ja det finns ju inga garantier annars. Restaurangens personal ska försluta mat"säkerhets"påsen så det blir nästan omöjligt att inte upptäcka att nån pillat på förseglingen

Jag har ingen aning om vad utkörningsavgiften blir men iaf så kommer de med bil så är det ju alltid bättre än en cykel. Man betalar skrymmande idag för snabbmat osv pga inflationen osv och då ska man ju åtminstone ha frisk mat på köpet

Företaget ska garantera säker leverans via ombud punkt. Annars kan företaget såklart åka dit pga att du hittar skräp, hårstrån, damm, snor, blod u name it eller blir bara sjuk av att nån smulat ner skumma "tabletter" under hamburgerbrödet. Även om det inte händer ofta så finna alltid risken

Hur jäkla oren är den här ryggsäcken då ? När tvättades den senast invändigt. Kanske fullsmäckad med bakterier mysigt, se länk : https://sv.wikipedia.org/wiki/Foodora#/media/Fil:Foodora_messenger.jpg

Dom enda ggrna jag skulle beställa via tex foodora är om jag är så pass sjuk, eller onykter att jag vill inte lämna bostaden annars hade jag bara tagit cykeln med dubbade däck eller eu moppen symjet.. bara för att slippa trafikköer om det finns sånt
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in