2021-10-22, 19:41
Medlem
Började fundera i dessa banor när jag satt och renderade en 20 min film i 4k. Det skulle ta cirka 30 timmar och då har jag en riktigt bra PC.

Nu börjar det ju bli standard att köra med högre upplösning än 1920x1080. Satt och började läsa lite på nätet. En del verkar tro att 8k kommer vara standard bland konsumenter redan vid 2023. Det tror verkligen inte jag. Särskilt när inte ens 4k blivit av en standard än, även om det börjar sakta men säkert bli mainstream.

Det har verkligen tagit fart sen bilden digitaliserades vid 90-talet. Dock är det inte så längesen den första 1080p TV:n kom år 2005. Och det högsta bildformatet för en TV verkar än så länge vara monstret från Sony (16k) som kom 2019.

https://robbreport.com/gear/tvs/sony-16k-crystal-led-tv-2869489/

Var går gränsen egentligen? Om vi låter oss drömma oss bort lite och säg om cirka 100 år. Vad kommer vara högsta videoformatet att köra med då. 20k? 50k? 100k?

Men för att svara på topic, så tror jag att 16k kanske kommer bli standard om 20 år.
Citera
2021-10-22, 19:48
Medlem
Vad skall högre upplösning egentligen tjäna till? Kommer människan ha nytta av och kunna urskilja skillnaden mellan 8K vs 16K osv
Citera
2021-10-22, 19:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Adenise
Vad skall högre upplösning egentligen tjäna till? Kommer människan ha nytta av och kunna urskilja skillnaden mellan 8K vs 16K osv

Man ser nog inte skillnaden på en mindre skärm. Men på större skärmar skulle man definitivt se en skillnad. Det blir kristallklar bild. Frågan är egentligen vad det ultimata formatet är.
Citera
2021-10-22, 19:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Robeloto
Började fundera i dessa banor när jag satt och renderade en 20 min film i 4k. Det skulle ta cirka 30 timmar och då har jag en riktigt bra PC.

Nu börjar det ju bli standard att köra med högre upplösning än 1920x1080. Satt och började läsa lite på nätet. En del verkar tro att 8k kommer vara standard bland konsumenter redan vid 2023. Det tror verkligen inte jag. Särskilt när inte ens 4k blivit av en standard än, även om det börjar sakta men säkert bli mainstream.

Det har verkligen tagit fart sen bilden digitaliserades vid 90-talet. Dock är det inte så längesen den första 1080p TV:n kom år 2005. Och det högsta bildformatet för en TV verkar än så länge vara monstret från Sony (16k) som kom 2019.

https://robbreport.com/gear/tvs/sony-16k-crystal-led-tv-2869489/

Var går gränsen egentligen? Om vi låter oss drömma oss bort lite och säg om cirka 100 år. Vad kommer vara högsta videoformatet att köra med då. 20k? 50k? 100k?

Men för att svara på topic, så tror jag att 16k kanske kommer bli standard om 20 år.
Gränsen går väl vid att vår syn är begränsad.
8k är väl helt knivskarpt vid ca 100" skärm?
Så varför ska du ha 16k på en 100" skärm?
Och varför ska du ha mer än 100" skärm i vardagsrummet?

Nästa sak är bandbredd på Internet. Det är väl knappt så att det skulle fungera i dag om majoriteten av folket tittade på 4k-TV. 16k-TV känns väldigt avlägset då. Och helt onödigt.
Citera
2021-10-22, 20:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Binary

Nästa sak är bandbredd på Internet. Det är väl knappt så att det skulle fungera i dag om majoriteten av folket tittade på 4k-TV. 16k-TV känns väldigt avlägset då. Och helt onödigt.

Jag tror inte 8k är knivskarp på en 100" skärm. Absolut inte. Inte i närheten.

Så du tror att gränsen redan är nådd? Men det trodde vi många år tidigare också när vi satt på 56k modem och tyckte allt gick snabbt. ^^

Glömde nämna att vårat människoöga är skapat för att se i max 32k upplösning. Så där går väl antagligen gränsen för våra ögon iaf. Men ska du zooma in i en video på t. ex. 32k, så kan man ju inte zooma i all evighet och få kristallklar bild.
Senast redigerad av Robeloto 2021-10-22 kl. 20:14.
Citera
2021-10-22, 20:20
Medlem
RingInteSnutens avatar
Jag år tveksam på att 16k någonsin kommer bli en standard.

Innan det så tror jag vi har utvecklat ett alternativ till TV.

Tv har varit med länge nu fanimej oman jämför med annan mediateknik.
Citera
2021-10-22, 20:22
Medlem
Citat:
Jag tror inte 8k är knivskarp på en 100" skärm. Absolut inte. Inte i närheten.

Så du tror att gränsen redan är nådd? Men det trodde vi många år tidigare också när vi satt på 56k modem och tyckte allt gick snabbt. ^^

Glömde nämna att vårat människoöga är skapat för att se i max 32k upplösning. Så där går väl antagligen gränsen för våra ögon iaf. Men ska du zooma in i en video på t. ex. 32k, så kan man ju inte zooma i all evighet och få kristallklar bild.
Jaså? Jag tycker att 4k är knivskarpt på 50". Men jag kanske börjar se dåligt
Nej jag tror inte gränsen är nådd alls men jag har svårt att se behovet för 16k. Eftersom jag tror de flesta nöjer sig med 60"-90" TV och då borde nog 8k räcka för en riktigt bra bild. Men det kommer säkert komma ändå eftersom teknik blir ju bara bättre och billigare med åren.
Citera
2021-10-22, 20:26
Medlem
När jag var liten, typ 10-15år (är 30år) och kollade på tv så kan jag inte minnas att filmer och tv-program hade så pass dålig bild som när man ser på på dom nu.
Kommer dagens 4/8K med knivskarp bild som (oftast känns bättre än i verkligheten)
att kännas lika gryning med dåliga färger och dålig svärta när 16k blir standard.

Och hur kommer det påverka människan?

Citat:

Citera
2021-10-22, 20:31
Medlem
Man får gå till analogt som på biografer.
Citera
2021-10-22, 20:34
Medlem
4yoonlys avatar
Allt jag äger för tillfället är "litet", med "låg" upplösning... Har en 24 tums skärm till min dator med 1650*1050 (alltså inte 1080) fungerar bra för mig...

Mina TV apparater har 1080p och är 42 samt 48 tum, räcker gott för mig. Min telefon har visserligen en stor skärm (6,5 tums) men också en låg upplösning (inte olik min 24" skärm).
Mina projektorer är även dom 1080p.

Skulle jag vilja ha 4k, visst. Har jag behov av det, absolut inte. Inte det minsta...

Skall dock köpa nytt snart och visst kommer det bli 4K, det är ju mer eller mindre standard.

Vart gränsen går, det blir nog lite tillslut som upplösningen på telefon kameror/sensorer "siffran" eller upplösning blir bara högre och högre men egentligen kunde ganska enkelt stannat vid säg 67 megapixels eller nåt i den stilen och arbetat på allt annat runt omkring...

Självklart kommer 8k bli den nya standarden men där hoppas jag blir "gränsen" faktiskt... 8k på en vägg typ 230 tum diagonal (det täcker ju hela höjden på en normal vägg).

Men det kommer säkert 16k osv... men i verkligheten är det säkert så att en bra 8k är bättre en 32k (förutom siffran) :-)
Citera
2021-10-22, 21:44
Medlem
Citat:
Jaså? Jag tycker att 4k är knivskarpt på 50". Men jag kanske börjar se dåligt
Nej jag tror inte gränsen är nådd alls men jag har svårt att se behovet för 16k. Eftersom jag tror de flesta nöjer sig med 60"-90" TV och då borde nog 8k räcka för en riktigt bra bild. Men det kommer säkert komma ändå eftersom teknik blir ju bara bättre och billigare med åren.

Då har du extremt dåliga ögon. Jag kan se stor skillnad mellan 4k och 5k på en 27 tums skärm.
Citera
2021-10-22, 21:50
Medlem
Citat:
Då har du extremt dåliga ögon. Jag kan se stor skillnad mellan 4k och 5k på en 27 tums skärm.
Det har jag faktiskt svårt att förstå att någon människa kan vara kapabel till. Det låter mer som skryt än som verklighet. Men jag är förmodligen en bit äldre än dig och ja, det är dags att besöka optiker oavsett din enorma självsäkerhet på din fenomenala syn..
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in