• 1
  • 2
2021-10-21, 14:48
Medlem
StellaArtoiss avatar
Hej!

Jag reflekterade i veckan när jag kom tillbaka till Sverige och köpte en stock snus hur priserna har ökat enormt jämfört med bara några år sedan.

En stock granit kostade 180kr vid mitten av 2018.
Nu hittar du ingen stock granit som går för under 250kr.

Sverige har minst dödsfall utav rökning i Europa, men samtidigt resonerar våra politiker att skatten på snus ska likställas med cigaretter.

Tror ni att skatten på snus kommer fortsätta att öka dom kommande 10 åren?

Fortsätter utvecklingen på samma bana så lär en dosa General tillslut landa på 100kr / styck.
Citera
2021-10-21, 14:53
Medlem
HasanAbis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StellaArtois
Hej!

Jag reflekterade i veckan när jag kom tillbaka till Sverige och köpte en stock snus hur priserna har ökat enormt jämfört med bara några år sedan.

En stock granit kostade 180kr vid mitten av 2018.
Nu hittar du ingen stock granit som går för under 250kr.

Sverige har minst dödsfall utav rökning i Europa, men samtidigt resonerar våra politiker att skatten på snus ska likställas med cigaretter.

Tror ni att skatten på snus kommer fortsätta att öka dom kommande 10 åren?

Fortsätter utvecklingen på samma bana så lär en dosa General tillslut landa på 100kr / styck.

Ja, allt som är punktbeskattat kommer fortsätta öka i pris. Lyft är snart uppe i 60kr/dosa. Skandal.

/hassan
Citera
2021-10-21, 14:57
Medlem
StellaArtoiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HasanAbi
Ja, allt som är punktbeskattat kommer fortsätta öka i pris. Lyft är snart uppe i 60kr/dosa. Skandal.

/hassan
Känns märkligt att staten väljer att lägga samma skatt på ett "snus" som är fri från tobak.
Sjukt kontraproduktivt om man vill minska bruket av tobak.
Citera
2021-10-21, 15:24
Medlem
Docklands avatar
Jag kollar sällan priset när jag beställer snus, men tror jag köper någon för 29:- dosan, kanske en såndär tobaksfri. De har kampanj ibland, typ 11 dosor för 299:- Så jag passar på att köpa ett lass några gånger om året.
Citera
2021-10-21, 15:51
Medlem
StellaArtoiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dockland
Jag kollar sällan priset när jag beställer snus, men tror jag köper någon för 29:- dosan, kanske en såndär tobaksfri. De har kampanj ibland, typ 11 dosor för 299:- Så jag passar på att köpa ett lass några gånger om året.
Vad för märke är det då?
Citera
2021-10-21, 16:07
Medlem
Docklands avatar
Citat:
Vad för märke är det då?

Kollade, VOLT heter det tydligen, har köpt ZYN någon gång också.

Dark frost (svinstark)

Jämför priser inkl. frakt mellan snusbolaget och nettotobak
Citera
2021-10-21, 16:12
Medlem
StellaArtoiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dockland
Kollade, VOLT heter det tydligen, har köpt ZYN någon gång också.

Dark frost (svinstark)

Jämför priser inkl. frakt mellan snusbolaget och nettotobak
Köper du en stock Volt på Snusbolaget går det på 37,90 kr/dosan.

På Nettotobak 29,90kr, precis som du skrev.

Riktigt stor prisskillnad!
Citera
2021-10-21, 16:28
Medlem
Docklands avatar
Citat:
Köper du en stock Volt på Snusbolaget går det på 37,90 kr/dosan.

På Nettotobak 29,90kr, precis som du skrev.

Riktigt stor prisskillnad!

Senast jag beställde hade de 11 dosor för 299:- plus jag kunde lägga till totalt 4 dosor manuellt i kassan för 14:- styck
Någon kampanj. Så jag beställde så jag har till februari
Citera
2021-10-21, 23:30
Medlem
Reidjis avatar
Brukar köpa på kryssningar. Där får man två stockar lössnus för ca 640~.. dvs 32:-/st så halva priset.
Men håller med, det är riktigt hårt beskattat. Men regeringen är inte dumma, man beskattar det man vet folk kommer köpa ändå (förutom plastpåseskatten där drog de en rejäl nitlott) och det bespara mig massa pengar.
Citera
2021-10-21, 23:44
Medlem
Christopher.s avatar
Har aldrig varit någonting med folkhälsa att göra utan det stavas skattepengar, du har ett gäng krämare på riksdagsdepartementet som sitter och kalkylerar hur de får in mest pengar. Snart får vi väl se punkskatter på bindor, där finns skatter att hämta, tänk på miljön!
Citera
2021-10-22, 10:04
Medlem
Skatten höjs med ca sex kronor 2022. Skatten på snus tas ut i vikt per kilo färdig konsumentprodukt, vilket innebär att vattnet i snus torde vara ett av världens dyraste.

https://www.regeringen.se/4a7fbc/con...ioner-2022.pdf

Sedan 2006 har skatten för övrigt höjts från 123 kronor per kilo till 460 kronor.
Citera
2021-12-07, 02:15
Medlem
StekplankAmbross avatar
Klart som korvspad att snuspriserna kommer att stiga, sossarna kommer tvinga ut oss ur snusandet med ett hånflin. Dagen en stock Granit kommer ligga på 350 kommer vara en mörk dag
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in