2021-10-22, 09:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eatmyshorts
Okej, intressant inställning. Jag håller i princip med, men hur tänker du kring alkohol på helgerna? Jag skulle gissa på att en läkare har bättre koll på drogens påverkan på kropp och sinne än du. Låt säga att du är en läkare som jobbar med akutvård 60-70 h i veckan (ja, det förekommer). Anta att det är tillfälligt och att läkaren tar något medicinskt centralstimulerande för att hålla koncentrationen uppe. Är det sämre än att de springer runt som levande hjärndöda vrak?

Jag tänker att Alkohol är ett acceptabelt berusning medel och som inte går att jämföras med andra droger. Inte för att det är mindre farligt utan för att det finns spärrar inbyggt i det som gör att man inte ramlar ner i träsket.

Gräs kan du röka hela dagarna utan att känna av konsekvenserna rent fysiskt och därför är det farligare. Sakta förändras hjärnan för att du inte blir bakfull, du behöver inte dricka 1 liter sprit för att bli rejält borta utan det kan räcka med tre bloss. Men framförallt är det accepterat på ett helt annat sätt
Citera
2021-10-22, 09:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eatmyshorts
Okej, intressant inställning. Jag håller i princip med, men hur tänker du kring alkohol på helgerna? Jag skulle gissa på att en läkare har bättre koll på drogens påverkan på kropp och sinne än du. Låt säga att du är en läkare som jobbar med akutvård 60-70 h i veckan (ja, det förekommer). Anta att det är tillfälligt och att läkaren tar något medicinskt centralstimulerande för att hålla koncentrationen uppe. Är det sämre än att de springer runt som levande hjärndöda vrak?

Jag tänker att Alkohol är ett acceptabelt berusning medel och som inte går att jämföras med andra droger. Inte för att det är mindre farligt utan för att det finns spärrar inbyggt i det som gör att man inte ramlar ner i träsket.

Gräs kan du röka hela dagarna utan att känna av konsekvenserna rent fysiskt och därför är det farligare. Sakta förändras hjärnan för att du inte blir bakfull, du behöver inte dricka 1 liter sprit för att bli rejält borta utan det kan räcka med tre bloss. Men framförallt är det accepterat på ett helt annat sätt
Citera
2021-10-22, 10:21
Medlem
löls avatar
Vilken rolig arbetsplats =)

Är lite avis faktiskt. Inte för att jag hade joinat dom. Mer att ribban ligger högt.
Fredagar med det gänget haha.
AW börjar strax efter lunch
Citera
2021-10-22, 10:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Teddyrosevelt

Den stora skillnaden mellan alkohol och knark är att man kan dricka 1 öl eller ett glas vin och njuta av det, för att det är gott och trevligt, fungerar bra med maten och liknande. Det är en del av matkulturen men kan givetvis användas för berusningsändamål också och missbrukas som det mesta. Men väldigt många njuter av alkohol utan att berusa sig. Knark är bara till för berusningssyfte. Det finns inget ”jag drar en liten minilina koks” för det känns så skönt i näsan, ”jag sticker mig med en heroinfri spruta för det är så härligt efter löpturen”. Det finns bara berusning när det gäller knark.
Citera
2021-10-22, 10:26
Medlem
Niggwards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B. Mystic
Av ren nyfikenhet. Arbetade du på börsnoterade bolag då?

Att mörka det här på Avanza och sen riskera att det kommer fram är mycket sämre för kursen, än att ta tag i det direkt och visa att man tar avstånd och ansvar.

Börsnoterat ja. Inte finansbranschen dock
Citera
2021-10-22, 10:44
Medlem
QxZtVyPrQ9981AZXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Autodidis
Anser du det vara värt att dubbelbeskatta dina egna pengar genom att betala skatt då du tar ut och stoppar in pengarna på en annan ISK, kör i vind

Det är så låg skatt ändå så spelar ingen roll - att du ens nämner det dock visar att du är riktigt snål.

Du tjänar in mer pengar i längden till att byta till en annan mäklare pga deras dåliga växlingsavgifter.
Citera
2021-10-22, 10:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GoneCrazy
Det kommer inte påverka vare sig banken eller aktiekursen. Storägaren och VD:n agerar (iallafall enligt artikeln) vettigt, sen kan man väl ha en annan åsikt om att drogtesta alla på banken. Vilken typ av knark ska man kolla efter, och vad händer med dem som testar positivt? Man kan ju ha tagit nåt utanför banken, hur räknas det?

Testa alla anställda på banker och statliga företag.
Det kan ske slumpmässigt
Och dessutom skulle poliser få göra slumpvisa tester för där inmundigas diverse droger kan jag lova.
Citera
2021-10-22, 10:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Excey
Den stora skillnaden mellan alkohol och knark är att man kan dricka 1 öl eller ett glas vin och njuta av det, för att det är gott och trevligt, fungerar bra med maten och liknande. Det är en del av matkulturen men kan givetvis användas för berusningsändamål också och missbrukas som det mesta. Men väldigt många njuter av alkohol utan att berusa sig. Knark är bara till för berusningssyfte. Det finns inget ”jag drar en liten minilina koks” för det känns så skönt i näsan, ”jag sticker mig med en heroinfri spruta för det är så härligt efter löpturen”. Det finns bara berusning när det gäller knark.

Exakt
Citera
2021-10-22, 10:46
Medlem
QxZtVyPrQ9981AZXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1SHOT1KILL
Vilka andra pundare kommer du flytta pengarna till?

Finns inga tecken på att andra mäklare är pundare - DeGiro är bra med 0.1% i växlingsavgift med handel i USA aktier.
Citera
2021-10-22, 10:47
Medlem
QxZtVyPrQ9981AZXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CoolGenerator
Korrekt. Men parallellen knark - mycket pengar är given
Fristående journalisten Gerald Celente kallar just dessa mäklare passande för 'Money junkies' looking for the next high
Obscena mängder pengar gör just att det enda en individ med dessa mängder pengar vill, och KRÄVER är just mer av den varan. Kicken är snarlik den som narkotikan ger

Jag har inget emot cannabis, psykedelia men just CNS droger är riktigt riskabla.

Oavsett vad man har för drogpreferenser ska man vara nykter på en arbetsplats när man har hand om andra människors pengar.
Citera
2021-10-22, 10:48
Medlem
QxZtVyPrQ9981AZXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mailmans
Hahahaha naiv du är..

Är du en som jobbar på Avanza ?
Finns fler skäl att lämna Avanza - deras plattform suger med höga växlingsavgifter.
Citera
2021-10-22, 10:49
Medlem
QxZtVyPrQ9981AZXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av M.J.A
Wow.
Hoppas dina närstående lyssnar på din vädjan.

Det tror jag - har hand om deras pengar.
Många har varit lata till att byta till en annan mäklare men förhoppningsvis så skänker detta insikt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in