2021-10-21, 21:52
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snauzzer
Oj..skottsäker bil med vanliga däck?
Ja det spelar väl kanske mindre roll om det ändå går att köra vidare på plastringen - obekvämt antagligen, men det viktiga är väl att komma iväg… frågan är ju bara vad som händer om man hamnar på plastringen i 160 km/h när systemet bara är testat för 80 km/h….?

Edit: för tydlighets skull vill jag tillägga att jag inte tror på punktering som orsak - om däcket slets sönder och man åkte på plastringen så borde broms/sladdspåren sett olika ut tycker jag - men jag är absolut inte expert på den saken…
Senast redigerad av SnakePlisssken 2021-10-21 kl. 21:57.
Citera
2021-10-21, 21:55
Medlem
Citat:
Oj..skottsäker bil med vanliga däck?

Jo men läs ordentligt texten om runflatsystemet som sitter runt fälgen. Det är som ett däck inne i däcket alltså.
Citera
2021-10-21, 21:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SnakePlisssken
Ja det spelar väl kanske mindre roll om det ändå går att köra vidare på plastringen - obekvämt antagligen, men det viktiga är väl att komma iväg… frågan är ju bara vad som händer om man hamnar på plastringen i 160 km/h när systemet bara är testat för 80 km/h….?

Nja det är inte så det är meningen att det ska fungera.
Du ska kunna köra den fart bilen är designad för. 2019 års modell fartbegränsad till 200. 2016 års modell har inge. Specifik fartbegränsning angiven.

Självklart är det meningen att systemet ska klara en punktering i den hastigheten.
80 km/h är det du ska hålla EFTER punkteringen av det vanliga däcket när du är nere på den inre kärnan. Inte innan.
Citera
2021-10-21, 22:05
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Immelman
Nja det är inte så det är meningen att det ska fungera.
Du ska kunna köra den fart bilen är designad för. 2019 års modell fartbegränsad till 200. 2016 års modell har inge. Specifik fartbegränsning angiven.

Självklart är det meningen att systemet ska klara en punktering i den hastigheten.
80 km/h är det du ska hålla EFTER punkteringen av det vanliga däcket när du är nere på den inre kärnan. Inte innan.
Det var efter punktering jag menade - jag spekulerade bara i om det kanske kunde bli en jävla påfrestning på fälgringen (och även den udda fälgkonstruktionen) om däcket slits av och ringen plötsligt hamnar mot vägen i 160 blås (eller liknande) - men det borde den förstås tåla, eller???
Citera
2021-10-21, 22:20
Medlem
Scientologys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mullret
Trodde knappt på det. Men, efter kontroll så stämmer det till punkt och pricka.

Kommer polisen uppmärksamma detta tro?

Eller så blir det en presskonferens om 35 år.
" Vi kan inte gå runt bröderna"

Namnen finns på Flashback, var annars...
Du har inte lust att länka till inlägget med deras namn? Undrar hur de upplever denna händelse.
Citera
2021-10-21, 22:36
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Scientology
Du har inte lust att länka till inlägget med deras namn? Undrar hur de upplever denna händelse.

M*nsur ^lija
Kaplansgatan 7
Markaryd

M*ntor ^lija
Göingegatan 6
Markaryd

* = e
^ = A

Artikel i Expressen med namnen: https://www.expressen.se/kvallsposten/broderna-alija-drevs-av-hat-mot-lars-vilks/
Citera
2021-10-21, 22:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SnakePlisssken
Det var efter punktering jag menade - jag spekulerade bara i om det kanske kunde bli en jävla påfrestning på fälgringen (och även den udda fälgkonstruktionen) om däcket slits av och ringen plötsligt hamnar mot vägen i 160 blås (eller liknande) - men det borde den förstås tåla, eller???

Ja det är ju det som är den stora frågan för Land Rover i så fall.
Har de en punkteringsfrilösning som inte tål en punktering i avsedda hastigheter så är det ingen säker lösning.
Citera
2021-10-22, 01:00
Medlem
Citat:
Dieseltank på tradare kan innehålla upp till 800 liter diesel vid full tank.

Fast diesel börjar inte brinna utan uppvärming först… men visst om bilen gick på bensin och började brinna först så kan den sen ha tänt dieseln…
Citera
2021-10-22, 01:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rocknrollswindel
Däckexplosion är visserligen en fullt rimlig förklaring återstår dock några problem här , det var ju ett
säkerhets fordon och dom brukar ha flytande däck tätning som standard i hjulen.
Dessutom brukar däcken på sådana tunga fordon ha däck med flera extra lager cord i stommen.
Sådana däck brukar inte plötsligt smälla utan snarare få pys punka långsamt så att man hinner vidta
åtgärder som att sänka farten exempelvis .
Har själv fått punktering i ganska höga farter och om det rör sig om ett framhjul brukar styrförmågan
inte försvinna helt , ett bakhjul däremot kan ju orsaka en sladd om det kommer plötsligt.
Det är här det blir skumt sådana däck smäller inte plötsligt om det inte var fråga om kraftigt eftersatt
underhåll (körde dom möjligen på ett reservhjul)
I annat fall finns det starka skäl att misstänka någon form av sabotage.
När skulle däcket ha manipulerats i så fall ? Man lämnar väl inte ett sådant fordon obevakat (eller) ?
Om vi nu istället tänker att däcket skulle skjutits sönder med kraftig ammunition då kräver det
en hel del planering i förväg .
Man måste i förväg veta ungefär när fordonet kan tänkas passera platsen , och hur dölja smällen
från ett sådant vapen ? Man måste dessutom vara en ganska duktig skytt mot rörligt mål.
Enklast hade varit att placera en sprängladdning i hjulet som kunde fjärrutlösas på lämplig plats
men hur komma åt ett fordon som åtminstone borde vara bevakat dygnet runt ?

När den servades på verkstaden.
Citera
2021-10-22, 04:52
Medlem
DrLECTERs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pingubengt
För att vara "expolis" är du väldig dåligt informerad. Inte konstigt att polisväsendet fungerar så dåligt.
Jag fick gjort en massa med andra satt och diskuterade.
Polisen blir inte bättre än vad vi gör den till.
Någon paragrafryttare var jag aldrig. Dessa som stödjer sig på det
som står i den svenska lagtexten kan sätta på sig en kjol och
börja diska då denne är den störste kärringen detta sammanhang.
Citera
2021-10-22, 04:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JRawls
Fast diesel börjar inte brinna utan uppvärming först… men visst om bilen gick på bensin och började brinna först så kan den sen ha tänt dieseln…
Låter vettigt.
Citera
2021-10-22, 08:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JRawls

Och det brinner med en sån hetta att härdat stål smälter?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in