Citat:
Ursprungligen postat av
arbetet
Är det det jag påstår?
Jag påstår här att högre vaccintäckning = lägre antal döda.
Minskad smittspridning iofs också.
Det stämmer inte generellt. Vi har länder som Spanien, Portugal, Belgien, Storbritannien, Italien som alla ligger inom de 30 länder i världen med både högst vaccinationsgrad och högst dödlighet.
Men visst kan vi klämma in öststaterna, och konstatera att de också ligger högt i dödlighet, men med en något lägre vaccinationsgrad, ibland mycket lägre.
I botten av listan hittar man afrikanska länder med mycket låg vaccination och låg dödlighet.
Självklart kan det bero på statistik som inte förs, men Nya Zeeland har ju klarat sig bra hittills.
Och det är förstås inte heller rättvist att som jag nu gjorde, att mäta antal döda mot antal vaccinerade rakt av, eftersom många av länderna drabbades svårt innan de hann få upp sin vaccinationsgrad, men å andra sidan kan stora delar av befolkningen blivit sjuka och därmed fått en naturlig immunitet som visar sig ha effekt nu.
Kanske är det huvudförklaringen?
De flesta östländer klarade sig bättre under den första vågen än västländerna, vilket dom kanske får plikta för i dag?
Man bör helt enkelt titta på andra faktorer än att snöa in på procentuella skillnader i vaccinationsgrad för stunden.
Jag tror att det är lätt att bli förblindad om man följer det slaviskt.