2021-10-18, 23:20
Medlem
DunderKanins avatar
Jag hade tänkt att skicka ett brev till en person som sitter häktad just nu.
Googlade runder lite och hittade endast information om att kriminalvården kommer kolla så det inte finns föremål, pengar etc i brevet.
Frågan återstår, får kriminalvården läsa brev som jag skickar till en person som sitter häktad?
Citera
2021-10-18, 23:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DunderKanin
Googlade runder lite och hittade endast information om att kriminalvården kommer kolla så det inte finns föremål, pengar etc i brevet.
Frågan återstår, får kriminalvården läsa brev som jag skickar till en person som sitter häktad?

Ja det finns ju inget som förbjuder dem, sen får ju inte den häktade ha fulla restriktioner för då måste åklagaren godkänna brevet och den häktade måste också godkänna att breven kollas annars får han sina brev först när han inte längre är häktad.
Citera
2021-10-18, 23:37
Avstängd
CalzoneItalias avatar
Citat:

Tror det beror på vad den du skickar brev till sitter häktad för, och vilka restriktioner som gäller.
Citera
2021-10-18, 23:51
Medlem
DunderKanins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Poteter
Ja det finns ju inget som förbjuder dem, sen får ju inte den häktade ha fulla restriktioner för då måste åklagaren godkänna brevet och den häktade måste också godkänna att breven kollas annars får han sina brev först när han inte längre är häktad.

Citat:
Ursprungligen postat av CalzoneItalia
Tror det beror på vad den du skickar brev till sitter häktad för, och vilka restriktioner som gäller.

Hur tar jag reda på vilka restriktioner som gäller?
Citera
2021-10-18, 23:53
Avstängd
CalzoneItalias avatar
Citat:
Hur tar jag reda på vilka restriktioner som gäller?

Hör med Tingsrätten och be att få ut häktningsbeslutet den är offentlig

Läs här: https://www.domstol.se/domar-och-bes...ir-offentligt/
Senast redigerad av CalzoneItalia 2021-10-18 kl. 23:58.
Citera
2021-10-19, 03:04
Medlem
Riddarhusets avatar
Citat:
Asch, skicka bara. Vad gör det om kriminalvården läser det?
Jag menar man läser j brev ändå ibland.
Har man hört här på fb i alla fall.
Citera
2021-10-21, 21:03
Medlem
Nej posthemligheten gäller fortfarande. En klient på häktet blir dock tillfrågad om hen godkänner att Kriminalvården går igenom dennes brev. Säger man ja, kollas breven igenom, säger man nej öppnas inte breven, men man får inte heller tillgång till dem så länge man är häktad
Citera
2022-07-01, 02:51
Medlem
Vet nagon vad dorm galler om personen sitter i fangelse?laser kriminalvarden breven dar oxa?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in