2021-10-20, 17:08
Medlem
rainbowias avatar
Man längtar till Gällivare(tävlingarna), många frågor kräver svar som nämnts i tråden.

Sedan fliker jag in denna (om någon missat?)
(FB) Populäraste skidåkaren (NY Omröstning 2021)
Citera
2021-10-20, 18:26
Medlem
Stefan4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lime32
Så klart inte men om valet allt annat lika står mellan en åkare som tycker allt är toppen och en som tycker hela landslagsverksamheten är skit så väljer man förmodligen den som inte gnäller över uttagningar, nedvärderar andra som blev uttagna och sågar landslagets träningsupplägg offentligt.

Det är ju inte så att laget står och faller med om Anna är med eller inte så man borde nog tänka lite taktiskt och hålla vissa saker för sig själv oavsett hur rätt man tycker sig ha.

Då längdskidåkning är en individuell idrott anser jag att landslagsledningen ska ta ut de formstarkaste åkarna och inte de man har bäst relation med. Börjar ledarna favorisera vissa åkare baserat på uppförande underminerar de samtidigt sitt eget ledarskap. Det handlar ju inte om tebjudningar, utan elitidrott och individer med starka viljor och vinnarskallar.
Citera
2021-10-20, 20:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Surgubben-Jan
Som jag i ett tidigare inlägg så var nog uttagningen i sig inga konstigheter eftersom de nationella tävlingarna inte hade betydelse, och det blev nog bra med Hagströms fina form och ett före som passade. Däremot var det alltså inte långt borta med Dyvik till VM. Speciellt eftersom anledningen till den sämre tiondelen var en finska som inte hängde med toppdoun och därefter ägnade hela loppet åt att försöka hindra Dyvik från att ta sig förbi. Hade de kört i samma heat i Falun hade Dyvik förmodligen varit före i mål.

Skejtsprint borde inte ha påverkan på uttag till klassisk sprint.

Om jag inte minns alldeles fel så var det väl Joensuu som var före Dyvik nerför den sista backen och det var Dyvik som trängde sig före och fäktade med armarna. Man kan väl inte kräva att den som är före i spåret ska flytta på sig.Var det någon av åkarna som borde ha fått ett gult kort så var det Dyvik och inte Joensuu. Dyvik åker väldigt tufft och ibland t.o.m. oschysst. Hon har ju blivit diskad förut i någon världscupsprint.

Man kan väl säga att en världscup i fristil nog väger lika högt som en nationell tävling. Vi får väl se i det fjärde avsnittet hur landslagsledningen resonerade när man tog ut VM-laget och vad som vägde över till Hagströms fördel över Dyvik. 2 prologvinster samt en fjärde plats och en andra plats i världscupen tycker jag slår Dyviks två segrar över Hagström i Volkswagen cup.
Citera
2021-10-20, 20:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades
Noterar att juniorlandslaget har läger i Vålådalen och Lina Andersson är med som ledare (Ida är väl mammaledig eller något sådant).

Det ska bli väldigt intressant att följa de svenska juniorerna den kommande säsongen. Särskilt tjejerna ser väldigt starka ut men det finns även ett par unga killar som blir intressant att följa.
Citera
2021-10-20, 20:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stefan4
Då längdskidåkning är en individuell idrott anser jag att landslagsledningen ska ta ut de formstarkaste åkarna och inte de man har bäst relation med. Börjar ledarna favorisera vissa åkare baserat på uppförande underminerar de samtidigt sitt eget ledarskap. Det handlar ju inte om tebjudningar, utan elitidrott och individer med starka viljor och vinnarskallar.
Håller helt med om detta men som sagt allt annat lika, även dagsform, lär man välja den som inte är ute och svingar i media. Därav kan det vara smart att hålla tillbaka av ren självbevarelsedrift även om det inte borde spela någon men man får ändå förhålla sig till verkligheten och en gnällspik väljs nog bort före en som sprider god stämning I laget om man kan förvänta sig samma resultat från bägge åkarna.

Dyvik är ju som sagt ersättningsbar, det är inte direkt så att man skulle kunna välja bort Ebba eller Frida för att de kritiserar saker då det saknas åkare med samma potential.
Citera
2021-10-20, 20:29
Medlem
katws avatar
Citat:
Dyvik verkar må ganska bra just nu i alla fall: https://www.aftonbladet.se/sportbladet/a/z761zb/anna-dyvik-om-det-uppmarksammade-beslutet-och-nya-favoriten

Bra så. Vet inte om tidigare diskussion om henne var kopplat till något hon sagt i sin vlogg (följer den bara sporadiskt). VM-petningen verkar hon ha lagt bakom sig.

Nej, det var väl kopplat till hennes medverkan i Maratonpodden där hon kritiserade landslagets träningsfilosofi:

Citat:
– Många långa pass där det är ut och nöta bara.

https://www.expressen.se/sport/langdskidor/jag-kraks-pa-det-ar-som-en-sjukdom-/
Citera
2021-10-20, 20:38
Medlem
Citat:
Dyvik verkar må ganska bra just nu i alla fall: https://www.aftonbladet.se/sportbladet/a/z761zb/anna-dyvik-om-det-uppmarksammade-beslutet-och-nya-favoriten

Bra så. Vet inte om tidigare diskussion om henne var kopplat till något hon sagt i sin vlogg (följer den bara sporadiskt). VM-petningen verkar hon ha lagt bakom sig.

Läste artikeln men reagerade på att man skrev att Dyvik tog två JVM-guld 2017. Det var inte JVM-guld utan U23-guld. Sportjournalister borde ha bättre koll på det dom skriver.
Citera
2021-10-20, 21:42
Medlem
Citat:
Jag tycker det bör vara tillräckligt högt i tak att sådant inte spelar någon roll alls, även om man väljer mellan två åkare som allt annat är lika.
Håller med. Härligt med människor som vågar säga vad dom tycker!
Citera
2021-10-20, 22:03
Medlem
Citat:
Noterar att juniorlandslaget har läger i Vålådalen och Lina Andersson är med som ledare (Ida är väl mammaledig eller något sådant).

Kul att lite gamla åkare hittar tillbaka och bidrar.

Lite intressant för Ingemarsdotter själv kom väl in i verksamheten för att nån annan var mammaledig..
Citera
2021-10-20, 23:12
Medlem
Stefan4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lime32
Håller helt med om detta men som sagt allt annat lika, även dagsform, lär man välja den som inte är ute och svingar i media. Därav kan det vara smart att hålla tillbaka av ren självbevarelsedrift även om det inte borde spela någon men man får ändå förhålla sig till verkligheten och en gnällspik väljs nog bort före en som sprider god stämning I laget om man kan förvänta sig samma resultat från bägge åkarna.

Dyvik är ju som sagt ersättningsbar, det är inte direkt så att man skulle kunna välja bort Ebba eller Frida för att de kritiserar saker då det saknas åkare med samma potential.

Jag tolkar det som att du anser att en sådan uppförandekod (om den nu finns) inte bör omfatta samtliga landslagsåkare, utan enbart de som är "ersättningsbara"?

Då skulle väl Frida, Ebba och Jonna tillhöra denna skidadel och komma undan med det mesta, antar jag. Bönderna däremot, lever farligt.
Citera
2021-10-20, 23:43
Medlem
14ccKemiskts avatar
Vilka herrar tror vi på (just nu) till Ruka då?

Bokade på Sprint känns Grate och Svensson. Halfvaloppetson och Häggström sannolika. Sista platserna till Persson och Westberg?

Självklara distansåkare är Burman och Poromaa. Calle Bryt och Sandström troliga. Andersson och Svensson också?
Citera
2021-10-21, 07:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stefan4
Jag tolkar det som att du anser att en sådan uppförandekod (om den nu finns) inte bör omfatta samtliga landslagsåkare, utan enbart de som är "ersättningsbara"?

Då skulle väl Frida, Ebba och Jonna tillhöra denna skidadel och komma undan med det mesta, antar jag. Bönderna däremot, lever farligt.
Säger inte att det finns eller bör finnas en uppförandekod utan bara att man borde tänka på hur man uppfattas av de som tar ut trupperna. Det enda jag säger är att det knappast hjälper en åkare i Dyviks situation att framstå som allmänt bitter och sur på landslaget när det är de som tar ut truppen. Vill hon fortsätta svinga i offentligheten har inte jag några problem med det men jag tror inte att det ökar hennes chanser att bli uttagen.

Som sagt detta är inte hur jag vill att det ska vara men jag tror man lever i en fantasivärld om man tror att Annas uttalanden och beteende sen i våras inte finns med i bakhuvudet på de som tar ut truppen när det står och väger mellan två åkare med samma chanser och dagsform.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in