2021-10-21, 12:53
Medlem
IMBILDENs avatar
Finns det någon statistik där det går att följa hur många som fått dos nr3? Har FHM presenterat några siffror? Kommer man hinna i mål innan nästa stora våg är över oss?
Citera
2021-10-21, 12:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Jaha, nya nedstängningar att vänta alltså?
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/fhm-risk-for-okad-smitta-i-vinter-utesluter-inte-atgarder

Varför i hela friden ser man inte till att vaccinera alla med en tredje dos, så vi slipper hamna där?

Det kommer inte hjälpa, restriktionerna behövs också. Pandemin är slut tidigast våren 2022.
Citera
2021-10-21, 13:02
Medlem
Robocraps avatar
Citat:
Jaha, nya nedstängningar att vänta alltså?
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/fhm-risk-for-okad-smitta-i-vinter-utesluter-inte-atgarder

Varför i hela friden ser man inte till att vaccinera alla med en tredje dos, så vi slipper hamna där?

Vart är den tredje boosterdosen anpassad för Deltamutationen?

Det var ju en stor selling point för mRNA vaccinen.

Skulle ju gå snabbt att ta fram vaccin anpassat för nya mutationer.
Citera
2021-10-21, 13:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Nej, inte isolering utan social distansering. Munskydd inomhus fram tills att smittan är under kontroll ex.
Det är uppenbart för alla att smittan inte kommer försvinna på länge.
Anser du att vaccin inte fungerar för att förhindra allvarlig sjukdom?

Jag ser inga behov att fortsätta denna isolering, viruset var från början ofarligt för en majoritet.
Med vaccinering så är denna siffra nu ännu lägre.
Det finns inga behov för extrema åtgärder längre.
Dom få som fortfarande är livrädda bör ta hand om sig själva och inte försöka tvinga på sin rädsla på övriga.
Citera
2021-10-21, 13:13
Avstängd
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av taenok
Det är uppenbart för alla att smittan inte kommer försvinna på länge.
Anser du att vaccin inte fungerar för att förhindra allvarlig sjukdom?

Fattar inte vad du menar med att det inte fungerar. Det skyddar inte till 100% nej men det gör inte bilbälte heller och jag är inte hysterisk för att jag använder bilbälte, det är de som inte använder bilbälte som är puckade.
Citera
2021-10-21, 13:27
Medlem
Citat:
Fattar inte vad du menar med att det inte fungerar. Det skyddar inte till 100% nej men det gör inte bilbälte heller och jag är inte hysterisk för att jag använder bilbälte, det är de som inte använder bilbälte som är puckade.

Dålig liknelse.
Det du föreslår är mera i stil med att förbjuda socker eller alkohol för alla för att man själv inte kan hantera det.
Citera
2021-10-21, 13:28
Medlem
korrektamund0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Robocrap

Mycket bra fråga. Pfizers hade ett försök som anmälts och rekryteringen skulle inletts i Augusti. Där upphör spåren.

Jag undrar också varför man inte kommit längre när det handlar om att uppdatera vaccinerna för att adressera Delta direkt.
Citera
2021-10-21, 13:28
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Robocrap

Ja, det har du rätt i. Frågan borde absolut ställas till FHM.
Citera
2021-10-21, 13:30
Avstängd
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av taenok
Dålig liknelse.
Det du föreslår är mera i stil med att förbjuda socker eller alkohol för alla för att man själv inte kan hantera det.

Nej. Det du föreslår är att folk som har HIV ska få smitta vem som helst bara för att det finns bromsmediciner.
Citera
2021-10-21, 13:34
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Det är ju just det som de inte gör. Något som börjar märkas i Storbritannien nu. Vad är din lösning på det problemet? Ge alla en tredje dos, bedriva distansundervisning i skolan eller låta sjukvården bli överbelastad med överfulla akutmottagningar, uppskjuten vård och många döda som följd. Eller ska vi låta alla bli utan vård? Du kanske vill tillämpa triage igen?

Det är mestadels antivaxxare eller svagbegåvade som kommer bli allvarligt sjuka, så jag mår inte jättedåligt över det. Jag tror inte att sjukvården kommer bli överbelastad för dessa 10-15% som ligger i farozonen för att bli inlagda.

Tredje dosen är på g, men jag tror att man avvaktar med den till den breda massan tills man nått så många som möjligt med första dosen. Risken är annars att plattskallarna tycker att ”nu får dom andra en tredje dos, så då skiter jag i sprutan överhuvudtaget” klassisk sosseargumentation (nånannanism)

Distansundervisning är en bra åtgärd om man får lokala utbrott, men inte för alla skolbarn. Det skulle vara misär att införa något sådant. I min kommun har vi i stort sett ingen smitta alls, och ingenting i skolan sedan terminsstarten. Varför skulle mina och andras barn sitta hemma då?

Om någon dör för att de skitit i vaccinet för att de är plattjordare, så gör det mig inget om de dör. Dom har ju valt själva.

Du tycker förstås att man bör stänga skolor, begränsa samhället som förra vintern och att alla jobbar hemma?
Sorry bruden, men staten har inte råd att göra detta längre.
Skulle det däremot bli kraftig ansträngning av vården så måste vi förstås hitta på något, men inte fan i förebyggande ut i fall att det händer något.
Citera
2021-10-21, 13:37
Medlem
Citat:
Nej. Det du föreslår är att folk som har HIV ska få smitta vem som helst bara för att det finns bromsmediciner.

Nej, idiotiskt liknelse från en hysteriker.
Du föreslår åtgärder som inte är i närhet i proportion till riskerna.
Som tur var har du inte ens FHM med dig.
Citera
2021-10-21, 13:37
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av korrektamund0
Mycket bra fråga. Pfizers hade ett försök som anmälts och rekryteringen skulle inletts i Augusti. Där upphör spåren.

Jag undrar också varför man inte kommit längre när det handlar om att uppdatera vaccinerna för att adressera Delta direkt.

Viruset i sig har ju inte förändrats genom att det ”muterat runt” vaccinskyddet, utan snarare ”bara” blivit ännu mer smittsamt. Troligtvis är en boosterdos det som hjälper. Förstår inte hur ett uppdaterat vaccin skulle bita bättre.
Ett tydligt tecken på detta är ju att modernas är mer effektivt mot deltan än Pfizer. Anledningen verkar helt enkelt vara att moderna har en högre koncentration. Inte annorlunda
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in