2021-10-21, 10:40
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Siix
Välkommen till komplicerade system. Du vill att det ska vara ”simple as that”. Bara fylla på vaccin och stänga skolorna. Ett exempel är UV-ljus. Ett annat är luftvolym. 2 anledningar till att det är så gott som omöjligt att bli smittad utomhus. Ändå har utomhusevenemang varit inställda, folk har sprungit runt utomhus med munskydd. Det är så mycket orimligt och motsägelsefullt med denna hysteri så man blir mörkrädd. Vaccinen är ett annat skämt där befolkningen inte anses kunna hantera all fakta. Att ens diskutera att vaccinera barn är galet. Att effekten bara skulle hålla 5-6 månader var det ingen som ens nämnde. Att prata om hur smala och läckande vaccinen är, är nästan förbjudet. Folk verkar inte orka se allt tok kring detta. För folk kan ömöjligt vara så dumma i huvudet att de inte förstår....

Du får ringa och tjata om en tredja spruta. Säg att du mår psykiskt dåligt. Det är väl inte direkt en lögn heller...?

Håller med om att åtgärderna haltat. Skakar också på huvudet när jag möter folk på skogsstigar med munskydd.
Varför är det galet att vaccinera barn? Och snälla kom inte med det där att barn sällan blir svårt sjuka eller inte smittar. Det måste ju nämligen vägas mot vaccinationen. Var är massdöden av vaccinationen?
Citera
2021-10-21, 10:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onlyplaydanuts
Som jag ser det uppnår man två saker genom att vaccinera unga, man skapar horder av superspridare och man tar död på möjligheten att bli av med corona på lång sikt.
Jag tror det finns ytterligare en aspekt. När man sätter tryck på människor som inte vill/behöver vaccinera sig, så skapar man en friktionsyta där nyttan av vaccination börjar ifrågasättas av ganska stora delar av befolkningen (på goda grunder). Det motståndet spiller sen över på alla åldersgrupper.

Typ att många 25-åringar i Rinkeby snackar ner vaccinet (de behöver inte vaccinet, och har inte heller högt förtroende för svenska staten). Snacket går, sen vill deras 55-åriga farbror inte heller vaccinera sig.

Det är lockande att skylla på den som ifrågasätter, censurera och försöka styra det allmänna samtalet. Själv tycker jag det bara är extremt dålig marknadsföring av vaccinet att använda tvångsmetoder, vaccinera folk med antikroppar och massvaccinera friska barn och ungdomar. Man får vad man skördar.
Citera
2021-10-21, 10:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av korrektamund0
Ja, men det beror ju endast på att du är komplett okunnig. Du sitter helt enkelt och hittar på. Det finns ingen som helst anledning att det du fått för dig skulle vara sant. Det är ungefär lika troligt som att vaccinerade skulle utveckla förmågan att flyga.

Vaccinerade smittar MINDRE än ovaccinerade en tid efter vaccination. Minskningen är större för Alfa- jämfört med Delta-varianten. Denna minskade smittsamhet upphör succesivt för att ett antal månader efter den andra dosen återgå till att ligga på samma nivå som ovaccinerade. Inget annat. Det är naturligtvis en av orsakerna till att världens regeringar uppmanar folk att vaccinera sig.

https://www.medrxiv.org/content/10.1101/2021.09.28.21264260v1
Studien är inte peer-reviewed.
Citera
2021-10-21, 10:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Håller med om att åtgärderna haltat. Skakar också på huvudet när jag möter folk på skogsstigar med munskydd.
Varför är det galet att vaccinera barn? Och snälla kom inte med det där att barn sällan blir svårt sjuka eller inte smittar. Det måste ju nämligen vägas mot vaccinationen. Var är massdöden av vaccinationen?
Vad är din definition för massdöd?
Citera
2021-10-21, 11:00
Medlem
....Det kommer signaler om ökad smitta i Europa.....

Fakta: Europa har väl en väldigt hög injektionsgrad, varför händer det ändå?

Efterlyst fakta: får vi veta andelen smittade som är injicerade två ggr.....nej, varför inte?

Analys: Det finns många indikationer på att de s.k. vaccinerna är relativt verkningslösa ( relativt andra vaccin). MSM försöker pumpa ut att "inga vaccin är 100 %-iga", men det är kanske 50, 30 eller 10%-iga vi talar om här, och då hjälper inte höga spruttal att hålla ner R talet ( vilket det sannolikt skulle gjort vid vaccination med 90-95%-iga preparat). Jag vill minnas att det uttalats att vid en 70-80 % immuna ( genomgången sjukdom + injicerade), dör viruset ut. Någonting står inte rätt till.....

Vi får skilja på tingen: injektionerna ger säkert en del människor lindrigare symptom, men hindrar såklart inte smittan. En del hävdar att det också minskar smittan, den viktiga frågan är i vilken grad.

Att tro, att man kan injicera bort smitta från muterande virus, är för mig så dumt, är jag ensam/i minoritet, med denna uppfattning?
Senast redigerad av Whyback 2021-10-21 kl. 11:07.
Citera
2021-10-21, 11:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av givemeyourmoney
Studien är inte peer-reviewed.

Är påståendet:

Citat:
Ursprungligen postat av Onlyplaydanuts
Som jag ser det uppnår man två saker genom att vaccinera unga, man skapar horder av superspridare och man tar död på möjligheten att bli av med corona på lång sikt.

peer-reviewed?
Citera
2021-10-21, 11:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
Är påståendet:

peer-reviewed?
?
Citera
2021-10-21, 11:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av givemeyourmoney
?

Någon gör ett påstående om att vaccination av unga kommer skapa superspridare och göra så att vi aldrig blir av med Covid 19.

En annan postar en länk till en publicerad artikel på medrxiv som säger att vaccinerade sprider smittan mindre än ovaccinerade.

Du säger att artiklen inte är peer-reviewed (vilket stämmer).

Jag undrade då om det första påståendet var peer-reviewed.

Förstår du?

Det första påståendet blir inte mer sant för att studien som postades i andra inlägget inte är peer-reviewed.

Sanningshalten och förtroendet för en ej peer-reviewed studie på medrxiv är ju ändå i princip oändligt mycket större än en random kommentar på flashback.
Citera
2021-10-21, 11:14
Medlem
korrektamund0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DroidBishop
Nej det gör det givetvis inte. Antikroppar är bara en liten del i det komplexa immunförsvaret. Vaccinet ger ett mycket smalt skydd under begränsad tid medans genomgången infektion ger fullspektrumskydd med t-b celler och allt annat smått och gott som ger ett mycket robustare skydd. Högre nivå av antikroppar är inte = bättre

Det har man känt till en tid nu och har varit uppenbart för alla som inte är lobotomerade.

Nice try
Och hur kom du till den fullständigt felaktiga uppfattningen att en vaccination inte genererar ett adaptivt immunsvar? Vet du överhuvudtaget vad du pratar om?
Citera
2021-10-21, 11:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Under pandemin har vi sett enorm smittspridning i alla former av klimat. Tropiskt, öken , arktiskt.

Tänk lite nu på vad jag sagt. Tror du att influensa inte finns i tropiska områden???

Coronavirus är typiska vintervirus och topparna ses betydligt högre i tempererade områden, och mer komplexa mönster i tropiska områden. Så har det sett ut för alla luftvägsvirus, i princip. Covid-19 kommer att öka på norra halvklotet nu. Mindre UV-ljus, torrare och kallare, känsligare slemhinnor, mer inomhusvistelse.

Det enda som kommer hända är att topparna dämpas i och med immuniteten. Alla behöver lära sig att leva och dö med viruset, precis som med influensa, RSV och förkylningar.
Citera
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Whyback
....Det kommer signaler om ökad smitta i Europa.....

Fakta: Europa har väl en väldigt hög injektionsgrad, varför händer det ändå?

För att vaccinen inte är 100%iga, folk är idioter, myndigheterna är idioter som avskaffar social distansering samt att det dykt upp en ny variant (delta plus) som smittar mer.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
Någon gör ett påstående om att vaccination av unga kommer skapa superspridare och göra så att vi aldrig blir av med Covid 19.

En annan postar en länk till en publicerad artikel på medrxiv som säger att vaccinerade sprider smittan mindre än ovaccinerade.

Du säger att artiklen inte är peer-reviewed (vilket stämmer).

Jag undrade då om det första påståendet var peer-reviewed.

Förstår du?

Det första påståendet blir inte mer sant för att studien som postades i andra inlägget inte är peer-reviewed.

Sanningshalten och förtroendet för en ej peer-reviewed studie på medrxiv är ju ändå i princip oändligt mycket större än en random kommentar på flashback.
Vad har det med saken att göra, studien är inte peer-reviewed, vilket brukar anses vara en förutsättning för att ens diskutera studier här på FB, inte minst av skribenten korrektamund0 .
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in