2021-10-21, 06:22
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrMurdoch
Det är lagbrott. Ska inte skötas internt.

Så funkar det inte alltid i verkligheten. Jobbade på en större affärskedja i min ungdom och blev vittne till när en kund slog till min kollega rakt i ansiktet. När jag påtalade detta för min närmsta chef och ansåg att vakterna skulle komma och hålla kvar kunden tills polisen kom så sa chefen att jag skulle återgå till mitt jobb. Chefen lät misshandlaren gå och min kollega fick gå hem för dagen. Chefen uppmanade alla som sett händelsen att inte anmäla för det skulle skada företaget. Ingen vågade anmäla.

Så fint kan saker skötas i verkligheten.
Citera
2021-10-21, 06:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Då blir man erbjuden rehabilitering, vilket är reglerat i lag, oavsett form av missbruk.
Och så ska företaget betala ut 3mån sjukskrivning innan försäkringskassan hoppar in, fanimej en mycket bättre idé att låta folk bruka och bli mer produktiva så länge det inte blir uppenbart för ev. kunder.
Citera
2021-10-21, 06:33
Medlem
Kurt-Beritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av salladsmix
Vem vill vara kund där nu, alla flyr väl som
råttor från ett sjunkande skepp.

Sjunkande skepp med 67% vinstmarginal Well i don't think so ser
Citera
2021-10-21, 06:57
Medlem
Symptms avatar
kokain vad annars, inte förvånad, rätt skön drog med, förstår dom
Citera
2021-10-21, 07:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dfd
Fast, rehabilitering med tvång är inte effektivt, och dom flesta som knarker for skoj lite då och då, dom har inte behov for rehabilitering als.

Kanske inte ett problem till att börja med. Men det är många som fastnar hårdare och senare blir en belastning för företaget. Därför har man tester som fångar upp problem i tid. Det är billigare än svår rehabilitering senare. Med tester slipper dessutom VD hamna i tidningen med dålig publicitet. Slumpvisa drogtester är effektivt för de företag som inte vill ha anställda som nyttjar droger.
Citera
2021-10-21, 07:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ang_rita
Kanske inte ett problem till att börja med. Men det är många som fastnar hårdare och senare blir en belastning för företaget. Därför har man tester som fångar upp problem i tid. Det är billigare än svår rehabilitering senare. Med tester slipper dessutom VD hamna i tidningen med dålig publicitet. Slumpvisa drogtester är effektivt för de företag som inte vill ha anställda som nyttjar droger.

Jag tänker inte på företagets omdöme, tänker på personerna.

Det är relativt får der knarker som hänger fast. Typ mindre än 10% Dom sista 10% har kanske haft stora trauma, psykisk ohälsa, eller är genetisk disponibla.

Tvång skader också rehabilitering for dom som faktisk behöver det, der finns sjuk många studier som säger detta.
Citera
2021-10-21, 07:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dfd
Jag tänker inte på företagets omdöme, tänker på personerna.

Det är relativt får der knarker som hänger fast. Typ mindre än 10% Dom sista 10% har kanske haft stora trauma, psykisk ohälsa, eller är genetisk disponibla.

Tvång skader också rehabilitering for dom som faktisk behöver det, der finns sjuk många studier som säger detta.

Den som ertappas i drogtest på ett företag kan välja att säga upp sig eller gå i rehabilitering. Det valet är fritt.
Det är större chans att bli drogfri med rehabilitering än utan. Det fina med drogtester på jobbet är att de allra flesta tänker sig för och inte röker på och undviker risken att hamna i problem.
Senast redigerad av Ang_rita 2021-10-21 kl. 07:44.
Citera
2021-10-21, 07:46
Medlem
undercover-racists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DirtyJob
Läste artikeln, Vd’n är ju inte något pinsam, 598st oskyldiga och ledsna anställda av 600, tror han på det själv. Jäkligt dålig pudel, han samtalar nog dagligen med någon i sitt företag som knarkar i nån utsträckning.

Ja kanske även han som knarkar. Frågan är om han också måste testas eller slipper han göra det då han är vd.
Citera
2021-10-21, 07:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ang_rita
Den som ertappas i drogtest på ett företag kan välja att säga upp sig eller gå i rehabilitering. Det valet är fritt.
Det är större chans att bli drogfri med rehabilitering än utan. Det fina med drogtester på jobbet är att de allra flesta tänker sig för och inte röker på och undviker risken att hamna i problem.

Men är det så något reellt att välja på?

Att bli drog fri handlar mera om vem man omgås och egen motivation for att sluta än rehabiliteringen. Rehabilitering funkar bra for abstinens, och stabilitet - men det är inte super relevant i detta tillfälle.
Citera
2021-10-21, 08:16
Medlem
Bennermanns avatar
”Öppet knarkande” är det någon som faktiskt tror på det? Alla dessa överdrifter myntade av vänsterblivna bör kunna ses igenom vid det här laget.
Citera
2021-10-21, 08:42
Avslutad
Det här är nog uteslutande ett problem för Avanza, förekommer inte på företag som Svt tex, då skulle det snabbt tystas ner isf, det skulle skada tilltron till statens propagandaapparat.
Citera
2021-10-21, 08:43
Medlem
DirtyJobs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av undercover-racist
Ja kanske även han som knarkar. Frågan är om han också måste testas eller slipper han göra det då han är vd.

Han kommer säkerligen för sakens skull testa sig men resultatet är oväsentligt då det ändå görs av ett privat bolag som rapporterar direkt till honom. Sen kanske styrelsen kräver att han ska lämna och inom bolaget visa resultatet.

Hela grejen är ändå tandlöst, spel för galleriet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in