Citat:
Ursprungligen postat av
Jaduvente
https://www.msn.com/sv-se/nyheter/other/gw-om-beatas-f%C3%B6rsvinnande-%E2%80%9Dhandv%C3%A4skan-%C3%A4r-med-s%C3%A4kerhet-hennes%E2%80%9D/vi-AAPkM2C
Enligt GW:s teori bekräftar han att poliserna borde kunnat se om hon gått på en färja eller ej. Så det har poliserna med största sannolikhet avfärdat vid det här laget. Gissar att de har en del annan övervakningsmaterial att gå igenom. Mobilmaster, kameror på bussar och gator, telefonlistor osv. Om hon skulle varit suicid eller flytt av egen vilja är det ett tämjeligen udda tillfälle att göra det på, och även då att hon skulle flytt utan några som helst tillhörigheter. Men det är klart. Hon skulle ju kunnat parkerat en cykel där. Stängt av mobilen vid Oxie för att sedan låta alla hon känner tro att hon är död för att hon i hemlighet hatade både sin mamma, sina barn och man. Och sen cyklat i tja 3-4h till Ystad för att sedan slänga sin väska i en random buske och krypa in i lastutrymmet på en lastbil.
Vet man förresten om hon ägt en cykel?
Sedan Estonia sjönk så finns det en lag som kräver att rederier för passagerarlistor. Dessa listor skickas efter avgång till svenska myndigheter så de bör kunna se om hon åkt med färja från Ystad eller ej.
Personligen så tror jag att en person har placerat hennes väska på platsen i Ystad i syfte att den ska hittas utan id (då färjorna kräver pass eller nationellt ID för att åka pga kravet med passagerarlistor) så det ska verka som hon har åkt till Polen. Denna person vet om kravet med ID/Pass så har nog tidigare åkt till Polen via Ystad. (Men vet nog inte om kravet med passagerarlistor och att varje passagerare registreras)
Om personen hade velat göra sig av med väskan i Ystad så hade det varit väldigt lätt att fylla väskan med stenar och dumpa i hamnbassängen helt obemärkt. Den var uppenbart placerad för att hittas. (Därför kreditkort var kvar så det snabbt kan se att det är hennes väska)
Ska jag gissa så ligger hon nog dumpad i något vattendrag eller begravd i någon skog etc kanske i närheten av Ystad kommun då personen reste dit för att placera väskan. Kanske runt sövde/Snogeholm eller liknande (eller längre ut på Österlen). Hade jag varit polis så hade jag tittat om mannen har haft någon anknytning till något sådant ställe via jobb/hobby etc och letat där.
Dock bara lite spekulation från min sida.