Resultat: Är du feminist?
Jag är feminist
19,73%
58 röster
Jag är inte feminist
72,11%
212 röster
Vet ej
8,16%
24 röster
2021-10-20, 19:42
Medlem
Opaques avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nulb
Ja, naturligtvis är jag feminist då jag förespråkar jämställdhet och lika villkor för kvinnor och män.

Vänder mig mot hela idén att feminism idag skulle vara något annat.

I vilket sammanhang är det inte lika villkor för kvinnor och män som samhället ställt till förfogande ?
Citera
2021-10-20, 19:43
Medlem
Majsmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sverigegrabben
Röstade nej. Varför? Jag anser att feminismen idag är helt urspårad och att genom att kalla mig det idag så kopplar det mig inte till orginalbegreppet dvs förstavågsfeminismen utan till tokfeminismen dvs tredjevågsfeminismen och dess härjningar om att förneka biologi, få kvinnor att bli som män osv. Jämställdhet däremot är en självklarhet som alla inte hjärndöda individer borde vara för.

Men då begreppet Feminism likt ordet Demokrati blivit förvanskat med tiden så kan jag inte längre kalla mig det med gott samvete. Tyvärr.

Tycker man ofta hör argument att "Men det där är faktiskt inte riktig XYZ..." eller att man har en uppfattning om vad det egentligen är.

Jag tror att många (egentligen oavsett större ideologi) idag har mer utvecklade egna uppfattningar och personliga sanningar och det krockar mot kravet på en sorts gemensam ortodoxi som ofta ställs inom rörelserna.

Sen ska man nog komma ihåg att Feminismen, liksom andra grupper, har alltid haft olika intärna dragningar även om de gärna presenteras som en sorts monolit.
Citera
2021-10-20, 19:46
Medlem
Citat:
Anpassa sin personliga stil..?
Vad pratar du om?
Män kan inte bära alternativmode och smink på arbetsplatsen, det kan kvinnor
Kvinnor med en individuell utstickande stil behöver inte anpassa sig i arbetslivet
I vissa fall så måste männen även klippa håret kort
I militären som skall vara så inkluderande idag så är det enbart krav på att männen trimmar håret av praktiska skäl, som om det inte skulle vara parktiskt i krig om även kvinnorna snaggar håret
Citera
2021-10-20, 19:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av baraporr
Män kan inte bära alternativmode och smink på arbetsplatsen, det kan kvinnor
Kvinnor med en individuell utstickande stil behöver inte anpassa sig i arbetslivet
I vissa fall så måste männen även klippa håret kort
I militären som skall vara så inkluderande idag så är det enbart krav på att männen trimmar håret av praktiska skäl, som om det inte skulle vara parktiskt i krig om även kvinnorna snaggar håret

Vilka hinder finns för män att bära kjol och smink på arbetsplatsen menar du?
Citera
2021-10-20, 19:58
Medlem
anomaligns avatar
Citat:
Rent fjäsk för kvinnor från din sida då du skiter i förväntningarna på män socialt
Feminism är inte för 100% jämlikhet och detta vet du

Nej, jag är inte ens säker på att jag förstår vad du menar.
Citera
2021-10-20, 19:59
Medlem
Citat:
Vilka hinder finns för män att bära kjol och smink på arbetsplatsen menar du?
Klädkoderna och att visa hänsyn till kunder och arbetskamrater
Notera att jag inte åsyftar de socialt konstruerade tramsrollerna som "icke-binär" eller "trans", du får t ex ej se ut så här bakom kassan på Willys:
https://media.dagensps.se/app/uploads/2019/04/15130858/CIMG1206.jpg

Men detta visste du redan, du idiotförklarar bara alla män och tror att vi inte kan se detaljer och feta elefanter i rummet, alla är inte som de messiga nickedockorna feministmännen som bara är så pass "jämlika" som kvinnorna tillåter dem att vara
Citera
2021-10-20, 20:01
Medlem
Citat:
Klädkoderna och att visa hänsyn till kunder och arbetskamrater
Notera att jag inte åsyftar de socialt konstruerade tramsrollerna som "icke-binär" eller "trans", du får t ex ej se ut så här bakom kassan på Willys:
https://media.dagensps.se/app/uploads/2019/04/15130858/CIMG1206.jpg

Men detta visste du redan, du idiotförklarar bara alla män och tror att vi inte kan se detaljer och feta elefanter i rummet, alla är inte som de messiga nickedockorna feministmännen som bara är så pass "jämlika" som kvinnorna tillåter dem att vara

Jaha… och du tycker det är dåligt att män och kvinnor inte tillåts klä sig likadant på arbetsplatsen?
Citera
2021-10-20, 20:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anomalign
Nej, jag är inte ens säker på att jag förstår vad du menar.
Du ignorerar totalt de striktare klädkoderna för män, så väl socialt som på arbetsplatsen och högre krav på mognad och ansvar
Citera
2021-10-20, 20:03
Medlem
”Feminism”, ett sånt oerhört förljuget, unket & förlegat trams/ord. Tillhör historiens sophög. Ni feminazis är minst 50 år för sena…
Citera
2021-10-20, 20:14
Medlem
AlabamaHotcakess avatar
Citat:
Nej, det gör du inte
T ex tycker du bara att kvinnor skall få en personlig stil och du har olika krav på mognad baserad på kön, jantelag för män medans det inte finns något som heter hybris, omognad eller dålig smak för kvinnor, det är vad feminismen står för

Gör jag? Vad baserar du det på?
Citera
2021-10-20, 20:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AlabamaHotcakes
Gör jag? Vad baserar du det på?
Dessa punkter inom feministideologin:
Kvinnliga könsrollen har enbart nackdelar
Manliga könsrollen har enbart fördelar
De striktare klädkoderna för män är ej exempel på könspecifik orättvisa

Dessa åsikter hyser du som feminist och ingen feministisk politiker eller skribent tar någonsin upp de striktare klädkoderna för män eller det höfre kravet på mognad
Som feminist så har du en elitistisk syn gentemot männen, det är endast dem som skall göra saker i rätt tid, har man inte hunnit leka livet innan arbetslivet så är det game over, och mogna
Endast kvinnor skall få ta saker i sin egna takt och leva evigt tonårsliv och bohemliv om de så vill
Citera
2021-10-20, 20:24
Medlem
AlabamaHotcakess avatar
Citat:
Dessa punkter inom feministideologin:
Kvinnliga könsrollen har enbart nackdelar
Manliga könsrollen har enbart fördelar
De striktare klädkoderna för män är ej exempel på könspecifik orättvisa
Dessa åsikter hyser du som feminist och ingen feministisk politiker eller skribent tar någonsin upp de striktare klädkoderna för män eller det höfre kravet på mognad
Som feminist så har du en elitistisk syn gentemot männen, det är endast dem som skall göra saker i rätt tid, har man inte hunnit leka livet innan arbetslivet så är det game over, och mogna
Endast kvinnor skall få ta saker i sin egna takt och leva evigt tonårsliv och bohemliv om de så vill

Nej, du är uppenbarligen någon som tror att feminister alla har samma åsikter. Ja de allra flesta som kallar sig feminister tror på jämställdhet mellan könen. Sen börjar vi spreta, vi har ingen enhetlig ideologi eller framtidsvision.

Jag vet inte var du fick alla dina påståenden ifrån men jag håller inte med om något av dem. Det finns kanske feminister som gör, men jag är inte av dem.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in