2021-10-20, 16:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JedanProblem
Kan du ta fram en trovärdig källa som säger att det är "miljoner människor" som dör av malaria årligen?

Eller är det som vanligt med dig, en massa skitsnack och påhitt?
Kolla snabbt på Google ditt mongo.

https://www.medscape.com/answers/221134-40790/what-is-the-mortality-rate-of-malaria

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/en-miljon-dor-av-malaria-varje-ar
Senast redigerad av jerka11 2021-10-20 kl. 16:06.
Citera
2021-10-20, 16:05
Medlem
Flugpappas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av korrektamund0
Om man tittar på siffrorna från Storbritannien så kan man direkt konstatera att det är skolbarnen som står för en gigantisk majoritet av alla positiva fall.

Kolla siffrorna i det här excel-arket:
https://www.ons.gov.uk/visualisations/dvc1626/age/datadownload.xlsx

Jag läste någon artikel någonstans där någon Sjukvårdsminister eller liknande menade att just nu är det två grupper som blir smittade där - barnen blir smittade i skolan och så går de hem och smittar föräldrarna. De ålderskategorierna stod för 85% av samtliga fall.

Ok jag förstår . Och det vi resonerade kring var huruvida detta skiljer sig från tidigare i pandemin vår/höst 2020 . Min upplevelse är då att det är väsentligt skillnad. Sedan om det beror på deltan i kombination med fler tester är dock bara min gissning .
Citera
2021-10-20, 16:10
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neverever31
Har inte du hängt i tråden tillräckligt länge för att veta att onsdagssiffrorna brukar vara högre? Och att registrerade avlidna är utspridda på 15-20 dagar bakåt i tiden

Det dör ungefär 7-8 personer/dag med covid nu. Det dör också ungefär 250 personer/dag till av massor av andra anledningar.

Jaha så de 250 andra dör AV något? Det är bara covid man dör MED? 😷
Citera
2021-10-20, 16:12
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flugpappa
Jag har dålig koll på helheten, utan sa bara att min upplevelse är att spridningen är mer påtaglig bland barn via deltan. Sedan blir de inte allvarligt sjuka. Men om det är deltan, slumpen eller testerna vet inte jag ..

Det belyser vikten av att vaccinera barnen i allra högsta grad.
Citera
2021-10-20, 16:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Visst kan barn också bli rejält sjuka av covid19. Dessutom blir de sjuka som andra. Skillnaden är bara att de i allmänhet blir mindre sjuka. Rätt stor skillnad.
Men som sagt - vissa blir rejält dåliga.
https://www.cdc.gov/mis/mis-c.html

Varför ska jag söka vård? Jag känner mig inte krasslig och så har jag vaccinerat mig. Däremot hade jag förstås gärna velat få en påfyllnadsdos av vaccin. Har du vaccinerat dig ännu?

Du bör söka vård för att du tycker att barn ska vaccineras.
Jag har vaccinerat mig men mina barn kommer naturligtvis inte att få någon spruta för denna totalt ofarliga sjukdom.
Citera
2021-10-20, 16:22
Medlem
Flugpappas avatar
Citat:

Där litar jag på bedömningen som man i de nordiska ländernas myndigheter, Dvs 12-15 åringar erbjuds.
Citera
2021-10-20, 16:36
Medlem
Biotechinvs avatar
Citat:

Du vill endast att barn ska vaccineras för att du är en livrädd incel som drabbats av vaccinpsykos.
Gamla gubbar och kärringar här inne som gnäller om att alla ska vaccineras dag efter dag.
Vad är det för dåligt liv ni har? Vad är meningen med att leva när ni ständigt är rädda?

Låt viruset härja fritt istället.
Citera
2021-10-20, 16:36
Medlem
arbetets avatar
Just nu dör någon i COVID19 var femte minut i Rumänien:

As COVID-19 engulfs Romania, funeral homes struggle to keep up
As an unprecedented surge in COVID-19 fatalities engulfs Romania, funeral home owner Sebastian Cocos is struggling to source coffins and keep up with a faster pace of burials.

/.../

With COVID-19 killing one person every five minutes on average this month in a country where the inoculation rate is worryingly low, he says activity both at his funeral home and across the industry has risen 50%.

And he has a stark message for the majority among his compatriots who remain unvaccinated.

“There is no comparison for ... what is going on now,” said Cocos, who has been in the business for 12 years. “I recommend to everyone that they get vaccinated, otherwise they will end up in our hands.”
https://www.reuters.com/article/us-health-coronavirus-romania/as-covid-19-engulfs-romania-funeral-homes-struggle-to-keep-up-idUSKBN2HA12T
Citera
2021-10-20, 16:37
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IsraelIsland
Du bör söka vård för att du tycker att barn ska vaccineras.
Jag har vaccinerat mig men mina barn kommer naturligtvis inte att få någon spruta för denna totalt ofarliga sjukdom.

Håller tummarna för att dina barn inte blir svårt sjuka. Du är inte rädd för att dina barn blir omhändertagna med stöd av LVU? I andra länder vill man ju motivera till stöd för vaccination.
Citera
2021-10-20, 16:38
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flugpappa
Där litar jag på bedömningen som man i de nordiska ländernas myndigheter, Dvs 12-15 åringar erbjuds.

Många länder har väl från 10 år och uppåt?
Citera
2021-10-20, 16:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av korrektamund0
De dör väl inte MED Covid? De dör väl av komplikationer som orsakats AV Covid?

Man har rapporterat på det sättet sen pandemin startade. Avlidna med bekräftat positivt covidtest sista 30 dagarna. De flesta med komplikationer som har med covid att göra. I princip alla har flertalet underliggande sjukdomar och är väldigt gamla och/eller sköra.

Det har också sista 10-15 åren dött ca 20 svenskar/dag ca 10 år för tidigt till följd av luftföroreningar. An någon anledning får inte dessa förlorade människoliv inte lika mkt uppmärksamhet.
Citera
2021-10-20, 16:39
Medlem
virvelbaggs avatar
Så då ska USA börja vaccinera de yngre barnen. En aningen riskabelt tycker jag.
Amerikanska barn i åldern 5–11 år kommer inom kort att erbjudas vaccin mot covid-19, meddelar Vita huset. Det handlar om runt 28 miljoner barn i den åldersgruppen.
Kommer vi se det i Europa och Sverige också? Kanske på skolorna utan och även emot föräldrarnas godkännande?

https://www.gp.se/nyheter/v%C3%A4rlden/usa-b%C3%B6rjar-snart-vaccinera-yngre-barn-1.57440258
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in