2021-10-20, 09:33
Medlem
arbetets avatar
Jepp! Vi får se upp med deltavariantens döttrar. Börjar dyka upp nya subgrupper bl.a. i UK som kan bli besvärliga:

Mutant of delta variant blamed for Nevada man’s rapid reinfection
The Nevada State Public Health Laboratory has identified a rare case of COVID-19 reinfection occurring just 22 days after the patient first tested positive.
https://archive.md/JoqiB
https://www.reviewjournal.com/news/politics-and-government/nevada/mutant-of-delta-variant-blamed-for-nevada-mans-rapid-reinfection-2455634/

Här en mycket intressant artikel om mutationer. Lite långläsning som rekommenderas!:

The coronavirus is still mutating. But will that matter? ‘We need to keep the respect for this virus.’
A drop in infections offers hope that the end of the pandemic is in sight. The virus may have something to say about that.
/.../
‘They didn’t want to believe it’

There was a time, early in the pandemic, when the scientific orthodoxy held that the coronavirus didn’t mutate much, certainly not as promiscuously as influenza. The virus has a proofreading mechanism that limits genetic errors as it replicates.

But the virus surprised the experts. The first significant change in the virus was identified by Bette Korber, a theoretical biologist at the Los Alamos National Laboratory in New Mexico. She had been scrutinizing the genomes of virus samples from around the world and noticed that one mutation, known as D614G, had become common in the virus in dozens of geographic locations. This mutation altered the positioning of the virus’s spike protein — its tool for binding to cells.

Hela texten:

https://archive.md/Jqkyx
https://www.washingtonpost.com/health/2021/10/18/coronavirus-mutations/
Citera
2021-10-20, 09:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Ja, det här med att barn inte smittat eller är "drivande". Hur man nu skulle kunna smitta utan att vara drivande. Den enda egentliga skillnaden är ju att barn vanligen inte blir lika sjuka. Om inte annat belyser det vikten av att vaccinera barnen. De jobbar ju inte hemma.

Världen är galen när det är viktigt att vaccinera dom som inte blir sjuka med nödgodkänt vaccin.
Citera
2021-10-20, 09:42
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av taenok
Världen är galen när det är viktigt att vaccinera dom som inte blir sjuka med nödgodkänt vaccin.

Men de blir sjuka och de smittar
Citera
2021-10-20, 09:52
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Men de blir sjuka och de smittar
Det finns mer sätt att förhindra smittspridning på skolan en att vaccinera barnen.

Edit
Om det nu var barn som diskuterades, jag inser att jag bara föresatte det. Det kanske inte bara var barnen du menade.
Citera
2021-10-20, 10:58
Medlem
Beaver14s avatar
Detaljerad statistik på IVA och vaccination är numera inte givande. Hittills i oktober är det 43 inläggningar, långt under antalet i september alltså.

Så här ser det ut på totalen

25 ovaccinerade = 58 %
12 fullvaccinerade = 28 %
1 halvvaccinerad = 2 %
5 okänd = 12 %

Antal <50 år = 16
11 ovaccinerade = 69 %
1 fullvaccinerad = 6 %
4 okänd = 25 %

Antal 50+ = 27
14 ovaccinerade =52 %
11 fullvaccinerade = 41 %
1 halvvaccinerad = 3,5 %
1 okänd = 3,5 %

Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Dags för bokslut av september månads IVA-inläggningar och vaccinationsstatus. SIR hade lite datastrul i slutet av september, det är inget jag tar ansvar för. Det som anges nedan är det som är registrerats. Reservation för att det kan tillkomma sena registreringar.

Hittills i september har det registrerats 139 inläggningar på IVA, unika personer.

Så här ser fördelningen ut

87 ovaccinerade (+13 ) = 63 %
33 fullvaccinerade (+4) = 24 %
9 halvvaccinerade (+3) = 6 %
10 med okänd vaccinationsstatus (+1) = 7 %

Antal personer <50 år = 43

32 ovaccinerade = 74 %
3 fullvaccinerad = 7 %
5 halvvaccinerad = 12 %
3 med okänd status = 7 %

Sedan sist har det ökat med 2 ovaccinerade, 1 fullvaccinerad och 1 halvvaccinerad.

Antal personer 50-59 år = 30

25 ovaccinerade = 83 %
2 fullvaccinerade = 7 %
1 halvvaccinerad = 3 %
2 med okänd status = 7 %

Sedan sist har det ökat med 5 ovaccinerade och 1 halvvaccinerad.

Antal personer 60-69 år = 27

19 ovaccinerade = 70 %
4 fullvaccinerad = 15 %
2 halvvaccinerad = 7 %
2 med okänd status = 7 %
(avrundningsfel)

Sedan sist har det ökat med 5 ovaccinerade, 1 halvvaccinerad och 1 okänd

Antal personer 70-79 år = 31

11 ovaccinerade = 35 %
16 fullvaccinerade = 52 %
1 halvvaccinerad = 3 %
3 med okänd status = 10 %

Sedan sist har det ökat med 1 ovaccinerade och 3 fullvaccinerade.

Antal personer 80+ år = 8

8 fullvaccinerad = 100 %

Oförändrat.

Edit: länk till rapporten med mitt urval (alla åldersgrupper inkl i standardurvalet
https://portal.icuregswe.org/siri/re...7-1acb4b853f7b
Citera
2021-10-20, 11:13
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Detaljerad statistik på IVA och vaccination är numera inte givande. Hittills i oktober är det 43 inläggningar, långt under antalet i september alltså.

Så här ser det ut på totalen

25 ovaccinerade = 58 %
12 fullvaccinerade = 28 %
1 halvvaccinerad = 2 %
5 okänd = 12 %

Antal <50 år = 16
11 ovaccinerade = 69 %
1 fullvaccinerad = 6 %
4 okänd = 25 %

Antal 50+ = 27
14 ovaccinerade =52 %
11 fullvaccinerade = 41 %
1 halvvaccinerad = 3,5 %
1 okänd = 3,5 %

Tack för uppdateringen!

Har några saker att anmärka på dok denna gång.

SIR ger när jag slår på oktober alla åldersgrupper på IVA 55,6% ovaccinerade. Men de uppdaterar hela tiden så kanske de precis gjort en ny uppdatering.

Jag tyckte det var bra när du hade alla åldersgrupper och inte bara 50- och 50+. skulle gärna sätt, då jag uppskattar dessa inlägg att du fortsatte som innan men det är ju självklart ditt val.
Citera
2021-10-20, 11:13
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Det finns mer sätt att förhindra smittspridning på skolan en att vaccinera barnen.

Edit
Om det nu var barn som diskuterades, jag inser att jag bara föresatte det. Det kanske inte bara var barnen du menade.

Ja, det var barnen jag menade. Fler sätt säger du? Svårt att få barn att tvätta händerna, nysa i armvecket, hålla avstånd etc. Dessutom sprids ju viruset genom aerosoler, så oavsett vilka andra åtgärder du tänker på kommer det bli smittspridning. Om man nu inte övergår till distansundervisning, men där verkar det ju finnas ett kompakt motstånd.
Citera
2021-10-20, 11:16
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IsraelIsland
Vaccinera barnen? Är du sinnessjuk? De blir ju inte dåliga och alla andra som vill vaccinera sig är det redan.
Sök vård din sjuke fan!

Visst kan barn också bli rejält sjuka av covid19. Dessutom blir de sjuka som andra. Skillnaden är bara att de i allmänhet blir mindre sjuka. Rätt stor skillnad.
Men som sagt - vissa blir rejält dåliga.
https://www.cdc.gov/mis/mis-c.html

Varför ska jag söka vård? Jag känner mig inte krasslig och så har jag vaccinerat mig. Däremot hade jag förstås gärna velat få en påfyllnadsdos av vaccin. Har du vaccinerat dig ännu?
Citera
2021-10-20, 11:23
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Tack för uppdateringen!

Har några saker att anmärka på dok denna gång.

SIR ger när jag slår på oktober alla åldersgrupper på IVA 55,6% ovaccinerade. Men de uppdaterar hela tiden så kanske de precis gjort en ny uppdatering.

Jag tyckte det var bra när du hade alla åldersgrupper och inte bara 50- och 50+. skulle gärna sätt, då jag uppskattar dessa inlägg att du fortsatte som innan men det är ju självklart ditt val.

SIR:s egna framräknade % baseras på vårdtillfällen. Jag räknar ut själv baserat på unika personer. Det skiljer inte mycket, men det är några personer som har flera vårdtillfällen registrerade (t.ex. om de flyttas så blir det ett nytt vårdtillfälle)

Sen är det numera mellan 5-10 personer i respektive åldersgrupp så varje persons status påverkar procenten mycket, det blir stora svängningar hit eller dit. Därav att jag inte anser det relevant att dela upp i så små grupper när det är så få på totalen.

(4 st 80+ har lagts in, alla fullvaccinerade)
Senast redigerad av Beaver14 2021-10-20 kl. 11:26.
Citera
2021-10-20, 11:26
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
SIR:s egna framräknade % baseras på vårdtillfällen. Jag räknar ut själv baserat på unika personer. Det skiljer inte mycket, men det är några personer som har flera vårdtillfällen registrerade (t.ex. om de flyttas så blir det ett nytt vårdtillfälle)
Jaha. Tack för infon!

Men hur blir det med att visa fler åldersgrupper likt du gjort tidigare?

80+ har inte haft en bra immunitet ens när de var ny vaccinerade. Men det har 70-80 och 60-70 de var de grupperna jag saknade.

Lite svårt när vi uppdaterar våra inlägg undertiden vi skriver till varandra.

Jag förstår ditt argument om åldersgrupperna.

Kanske på slutet av månaden du kan ha en mer detaljerad uppdatering?

Skulle tyckt det var fint i alla fall.
Senast redigerad av virvelbagg 2021-10-20 kl. 11:30.
Citera
2021-10-20, 11:34
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ja, det var barnen jag menade. Fler sätt säger du? Svårt att få barn att tvätta händerna, nysa i armvecket, hålla avstånd etc. Dessutom sprids ju viruset genom aerosoler, så oavsett vilka andra åtgärder du tänker på kommer det bli smittspridning. Om man nu inte övergår till distansundervisning, men där verkar det ju finnas ett kompakt motstånd.
Jag tror på bättre ventilation, mer utomhus lektioner. Slå ut skoltiden på fler timmar för att minska barnen i skolan. Samt kortare dagar, kanske färre dagar och mer hemarbeten.

Minska trängseln aktivt med andra ord.

Nu kör man ju full skola och sedan när det blir stor smittspridning stänger man skolan. Det blir ganska tvära svängar.

Nej jag tror inte på vaccination av barn i stor skala. Det känns olustigt att vaccinera barn med ett vaccin vi vet ger biverkningar, sedan vet vi ju inte heller hur vaccinet påverkar barnen på sikt, kan komma fram mer biverkningar. Nu utreder ju t.ex. EMA om vaccinet kan ge MIS-C. Vaccinet skulle ju kunna hindra smittspridningen men bara temporärt. Sedan är vi i samma sitts igen. Det är altså inte en långsiktig lösnig.

Pandemin kommer att plåga oss ett bra tag till. Förhoppningsvis med minde påverkan för vart år som går. Vi kan inte om vaccinera barnen om och om igen, jag tror i alla fall inte på det.

Men vi kan förändra skolan och vi kanske till och med kan skapa en skolla som är bättre en innan pandemin.
Citera
2021-10-20, 11:36
Medlem
Flugpappas avatar
Citat:
Ja, det här med att barn inte smittat eller är "drivande". Hur man nu skulle kunna smitta utan att vara drivande. Den enda egentliga skillnaden är ju att barn vanligen inte blir lika sjuka. Om inte annat belyser det vikten av att vaccinera barnen. De jobbar ju inte hemma.

Nu går jag bara på egen upplevelse . Men förra våren/hösten signalerade inte mina anställda eller släktingar någon större smitta bland barnen i skolan. Nu dock med delta är det flera barn i klasserna varje vecka som får Corona . Så det verkar vara väsentlig skillnad. Det vabbas i klarspråk som fan nu mot ifjol ..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in