Resultat: Är du feminist?
Jag är feminist
19,73%
58 röster
Jag är inte feminist
72,11%
212 röster
Vet ej
8,16%
24 röster
2021-10-19, 19:47
Moderator
pewpews avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Demokrati, med målsättningen; en form av samhälle där makt/ inflytande fördelas över en hel befolkning istället för en mindre "elit" av något slag.
Feminism, med målsättningen; en form av samhälle där kön ska behandlas lika, dvs makt/ inflytande etc ska fördelas till båda könen.

Du ser inte likheten?
Inte alls. Och jag ser inte heller att makt/inflytande ska fördelas mellan könen. Båda könen ska kunna tillförskaffa sig makt och inflytande. Stor skillnad från att fördela.

Citat:
Sen jag ställde dig en fråga, och inte prackat på dig något, så lägg ner retoriken själv tack.
Jo det gjorde du:
Citat:
Du kan ju knappast kalla dig för demokrat om du inte inkluderar kvinnor i konceptet.
Citera
2021-10-19, 20:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pewpew
Inte alls. Och jag ser inte heller att makt/inflytande ska fördelas mellan könen. Båda könen ska kunna tillförskaffa sig makt och inflytande. Stor skillnad från att fördela.

Jo det gjorde du:

?? Du tycker inte att makt/ inflytande ska fördelas mellan könen?
Well då har vi ju fundamentalt olika syn på vad begreppet makt står för.
För mig så besitter ju alla samhällen idag med någon form av statlig styrning samt monetära system ex., makt över sin befolkning. En makt som de självklart kan välja att "fördela" till befolkningen via ex. demokrati, eller ex bidragssystem, så att även de som ex. inte kan jobba har en chans att överleva i ett monetärt system och slipper tvingas ut i hemlöshet eller dylikt.

Makt definieras ju som möjlighet att förmå andra göra något som inte är i deras intresse.
Tar ett samhälle ex. bort fri sjukvård, så kommer ofelbart X antal människor tvingas till olika saker som inte är i deras intresse, ex. dö (om man är fattig och dödssjuk), betala för sjuka mormor, eller låta sjuka mormor ligga och dö på soffan hemma med allt vad det innebär.
Tar de bort föräldraledighet, fri aborträtt, lika löner för lika arbete, rättsstatens arbete eller andra liknande bestämmelser, så kommer detta direkt medföra att massa människor tvingas till saker som inte ligger i deras intresse.

Makt som sagt.

Om Sverige inte haft rösträtt för kvinnor så hade du alltså kallat det för en demokrati?
Intressant. Kvinnor är alltså inte "demos"? = medborgare.
Citera
2021-10-19, 20:05
Bannlyst
Citat:
Förstår inte din fråga? Ämnet handlar om jag anser mig vara feminist? Hur menar du att det ens är jämförbart? Demokrati är dessutom inkluderande medans feminsimen i sverige är exkluderande. Finns inte en gnutta som går att jämföra.

HAha det var en jättebra jämförelse av Merapi å visar ju bara på vilken nivå ni icke-feminister är på . Så fega att ni inte vågar kalla er feminister pga vad andra ska tycka

Folk som är icke-feminister är typ såna människor som skulle vara tysta eller inte våga ingripa om någon behövde hjälp. De är helt enkelt dåliga människor som inte kan stå upp för det som är sant och rätt .. de är såna som böjer sig , undermänniskor kallas de
Citera
2021-10-19, 20:19
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Empress
Ok.

Hade jag aldrig träffat på sviniga typer? Varför sitter du och direkt ljuger här? Jag skrev att mitt (ena) EX skickade jag till fängslet i några månader.
Eller är du så dum och tror att man skickat "trevliga välartade män till fängslet nu?

Skall du fortsätta med dina falska påståenden i fortsättningen om att jag inte har träffat på sviniga män? Eller kan du kanske lära dig att fatta att du är knappast ensam om att träffat på svinga män?

WOW.. Det menar du inte? Kan vi kvinnor verkligen bli rånade, misshandlade, våldtagna och slagna? Det var en världsnyhet, det visste jag inte.
Om jag inte visste detta undra vad rätten ansåg mitt ex begick för brott då de sände honom till fängslet?

Har du några mer uppenbara grejor du skall komma med som varken jag eller någon annan (man som kvinna) aldrig har missat?

Nej du har inga problem med offerkoftan. Dock så ge det dig ingen rätt att sitta och upprepat direkt ljuga om dina motdebattörer som du gör för den saken skull.

Ja du har fel. Precis som du har direkt fel om att jag skulle "bara" träffat trevliga män och du upprepat sitter och tjatar om, även fast man berättar att man har skickat ena exet till fängelse. Man brukar liksom inte sätta trevliga välartade män i fängslet liksom.

Då får jag gratta dig. Du du gillar att försöka, även när du försöker vara ironisk, att överbevisa att kvinnor saknar logik.

Vad har jag påstått att det skulle finnas något sk. "rötäggs beteende test"? Eller att jag skulle "testa män" för att kolla om de är rötägg?

Häpnadsväckande så mycket självhat och hat mot kvinnor du verkar ha, man undrar på vad det härstammar ifrån.
Tycker synd om dig faktiskt, kramis.😘
Citera
2021-10-19, 20:31
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Pansarvecket
Svaret var långt ifrån lika substanslöst som ditt svar.
Vart vill du börja?
Skolresultat?
Självmord?
Motarbeta toxisk maskulinitet från treårsåldern?
Oförstånd för pojkars behov att få röra sig i de unga åren?
Orättvis behandling av kvinnliga lärare i skolan?
Oförstånd för pojkars hjärnors utveckling i förhållande till flickors, och därmed möjligheterna till vidareutbildning?
Den ojämna könsfördelningen i högre studier som en följd av ovan?
Den fjärdedel som inte går ut med fullständiga betyg (nästan bara män) måste naturligtvis ta alla de skitjobb som erbjuds, och gruvor, takplåtsjobb, gjutningar på höghustak, skogs och lantbruksarbete, sopkörning, tunga transporter, last och grävmaskiner, snöröjning (även från tak), avfallshantering och rörmokare och elektriker kommer även i fortsättningen behövas, liksom ett försvar för landet.
Jobb för "enklare" människor som inte går att utföra i vit rock och foppatofflor.

Med det som kallas hypergami är dessa unga män ganska körda bland influensergenerationen och millenials.
De söker någon som kan garantera deras status i förhållande till andra kvinnor de känner.

Och de 85% som slutar som uteliggare(män) lär inte få dem att tända till...

Ska vi börja där, så kan vi ta skillnaderna i hur män och kvinnor bedöms i svenskt rättsväsende sen.

Männen har trots allt chans och få såna jobb, oddsen är inte samma för kvinnor utan papper från skolan.
Btw, flera av de tjänster du nämner kräver minst b körkort. Ingen får köra stora fordon utan ett behörigt körkort.
Citera
2021-10-19, 20:58
Medlem
Empresss avatar
Citat:
Demokrati, med målsättningen; en form av samhälle där makt/ inflytande fördelas över en hel befolkning istället för en mindre "elit" av något slag.
Feminism, med målsättningen; en form av samhälle där kön ska behandlas lika, dvs makt/ inflytande etc ska fördelas till båda könen.

Du ser inte likheten?

Sen jag ställde dig en fråga, och inte prackat på dig något, så lägg ner retoriken själv tack.

Det finns ett litet fel med din jämförelse här.

Demokrati betyder "folkstyre" och är ett statsskick. Statsskick har inte s.k "målsättningar". Statsskick är s.k styrsystem i ett land..

Ideologier har "målsättningar".

Sedan så gör du en tankevurpa med ordet "Demokrat".. En demokrat är anhängare av Demokratiska Partiet, inte statsskicket demokrati.

Citat:
Fast nu har det i regel varit just feminismen som velat ha rösträtt för kvinnor. Liksom en av feminismens första stora fråga.

Javisst, har feminismen detta. Ändå fråntar det inte fakta att man kan vara för demokrati och ändå anse att feminismen har spelat ut sin roll. De ena måste inte svartvitt inkludera/utesluta det andra per se för den saken skull.

Förutom då vi har demokrati i Sverige, så har vi något viktigt med, du vet det dära som kallas för åsikts- och yttrandefrihet. Vi som anser att feminismen inte behövs i dagen samhälle har all rätt i världen att tycka så. Jag vet att detta är en nagel i ögat på många (inte alla utan många) feminister.
Dock bara för att vi, som inte anser att feminismen inte behövs i dagens samhälle, har missat de bra arbetet feminismen har gjort "förr i tiden".
Citera
2021-10-19, 21:01
Medlem
Empresss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TantRossin
Häpnadsväckande så mycket självhat och hat mot kvinnor du verkar ha, man undrar på vad det härstammar ifrån.

Finns bara ett fel i din slutsats här. Du är så långt från sanningen man kan komma.
Citera
2021-10-19, 21:08
Moderator
pewpews avatar
Citat:
?? Du tycker inte att makt/ inflytande ska fördelas mellan könen?
Well då har vi ju fundamentalt olika syn på vad begreppet makt står för.
För mig så besitter ju alla samhällen idag med någon form av statlig styrning samt monetära system ex., makt över sin befolkning. En makt som de självklart kan välja att "fördela" till befolkningen via ex. demokrati, eller ex bidragssystem, så att även de som ex. inte kan jobba har en chans att överleva i ett monetärt system och slipper tvingas ut i hemlöshet eller dylikt.

Makt definieras ju som möjlighet att förmå andra göra något som inte är i deras intresse.
Tar ett samhälle ex. bort fri sjukvård, så kommer ofelbart X antal människor tvingas till olika saker som inte är i deras intresse, ex. dö (om man är fattig och dödssjuk), betala för sjuka mormor, eller låta sjuka mormor ligga och dö på soffan hemma med allt vad det innebär.
Tar de bort föräldraledighet, fri aborträtt, lika löner för lika arbete, rättsstatens arbete eller andra liknande bestämmelser, så kommer detta direkt medföra att massa människor tvingas till saker som inte ligger i deras intresse.

Makt som sagt.

Om Sverige inte haft rösträtt för kvinnor så hade du alltså kallat det för en demokrati?
Intressant. Kvinnor är alltså inte "demos"? = medborgare.
Du drar så roliga slutsatser av det jag säger, det är blir jobbigt att diskutera med dig. Att män och kvinnor ska ha samma rättigheter och skyldigheter har jag redan redogjort för att de ska ha men det innebär inte att saker behöver vara jämt fördelade mellan könen. Men du verkar ha svårt att förstå skillnaden mellan att fördela och möjligöra. Så länge feminister tänker fördela istället för möjligöra kommer vi aldrig kunna nå någon form av konsensus, iaf inte med mig.
Citera
2021-10-19, 22:11
Medlem
Citat:
Du drar så roliga slutsatser av det jag säger, det är blir jobbigt att diskutera med dig. Att män och kvinnor ska ha samma rättigheter och skyldigheter har jag redan redogjort för att de ska ha men det innebär inte att saker behöver vara jämt fördelade mellan könen. Men du verkar ha svårt att förstå skillnaden mellan att fördela och möjligöra. Så länge feminister tänker fördela istället för möjligöra kommer vi aldrig kunna nå någon form av konsensus, iaf inte med mig.

Att båda könen ska ha samma rättigheter och möjligheter ÄR alltså själva definitionen på feminismens målsättning. Så säger man att man inte är feminist så säger man att man INTE vill detta.
Sen kan man ha en mängd åsikter kring vilken form av politisk väg man ska gå för att nå detta mål, och kallas sig för olika undergrupper av just feminism... och man kan ha en mängs teorier om varför.r det ser ut som det gör etc..

Och vilka "saker" ska inte vara jämt fördelade mellan könen enligt dig?
Citera
2021-10-19, 22:19
Avslutad
Är feminister förståndshandikappade eller är jag det? För jag förstår inte hur det kommer sig att samtliga av dessa indoktrinerade individer kan visa upp en sådan bristande förståelse för hur olika samhällssystem fungerar.
Citera
2021-10-19, 22:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av runx
Är feminister förståndshandikappade eller är jag det? För jag förstår inte hur det kommer sig att samtliga av dessa indoktrinerade individer kan visa upp en sådan bristande förståelse för hur olika samhällssystem fungerar.
Eftersom du inte förstår något, inte verkar uppfatta verkligheten ens i närheten av vad den faktiskt är, och ständigt bajsar den här typen av skitinlägg på flashback, så kan vi ju alla konstatera var förståndshandikappet sitter.
Citera
2021-10-19, 22:41
Medlem
Sverigegrabbens avatar
Röstade nej. Varför? Jag anser att feminismen idag är helt urspårad och att genom att kalla mig det idag så kopplar det mig inte till orginalbegreppet dvs förstavågsfeminismen utan till tokfeminismen dvs tredjevågsfeminismen och dess härjningar om att förneka biologi, få kvinnor att bli som män osv. Jämställdhet däremot är en självklarhet som alla inte hjärndöda individer borde vara för.

Men då begreppet Feminism likt ordet Demokrati blivit förvanskat med tiden så kan jag inte längre kalla mig det med gott samvete. Tyvärr.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in