2021-10-19, 20:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sviskonboll
Jag vill passa på och berömma er trevliga ton mot varandra. Man märker speciellt att Ajnoshort och Tordsson anstränger sig extra mycket i detta. I bland slinker det igenom en liten sarkasm som kanske inte var illa menad men lätt misstolkas, men hade det varit en månad tillbaka hade invektiven haglat.

Till saken. Ajnoshort, lekplatsen låg precis där den stora gläntan är mellan Runstensvägen och Hällristningsvägen. Gläntan och lekplatsen har samma storlek som jag minns det.
Där kan jag hjälpa till. Området som är lekplats är mindre än hälften så stor som den öppna planen intill, kanske bara en tredjedel till och med.

Citat:
Jag kom nu att tänka på en annan intressant sak. Om man står vid infarten till Gamla Ekuddenvägen med näsan ut mot Marieforsleden och ryggen mot bassängerna så att säga. Då fanns det precis till vänster (kan ha varit höger, lite osäker här) som en öppen plats där det legat ett hus eller liknande. Kvar var endast en lite överväxt betongplatta med en form av källare under. Man kunde krypa in i den genom ett smalt hål längs plattans ena kant. Detta var ca 1983. Jag vet inte vad som hänt med den idag och om den fanns när Helena försvann. Jag funderar på om hon gömdes där?

Kan rita lite på någon av kartorna och markera ungefär var du menar?
Citera
2021-10-19, 20:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Prinzezzan
Så den högra delen av lekplatsen, är den lite mindre än den vänstra?

Den är väsentligt mindre. Och som jag förstått det var det bara det högra som var lekplats, resten var sand eller grus, enligt bilderna.
Citat:
Det röda staketet, gick det runt hela den högra delen av lekplatsen?
Jag var också osäker på detta tills Thordan klargjorde att staketet bara var mot den asfalterade delen av stigen, inte mot cykelbanan. När orienteringen blev rätt på bilderna så var det tydligt.

Citat:
Fanns det mer asfalterad "småväg" runt den högra delen av lekplatsen? Jag tänker så att bilen kunde köra runt, för att stanna med nosen västerut och med bagageluckan in mot skogsdungen. Eller var bilen tvungen att backa in på den lilla asfalterade vägen, för att komma nära öppningen till stigen?

Som du ser på några av kartorna gick asfalten/cykelvägen i en trapetz runt lekplatsen, den lilla biten alltså. https://ibb.co/YXkQmwg
Citera
2021-10-19, 21:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ugglan.
Då är vi ÅTERIGEN (!) där att om du ids titta på min karta på startsidan (!), så borde du FÖR LÄNGESEDAN (!) ha fått platsen klar för dig var bilen stod parkerad som Carina såg. Hur kan du skriva att "Bilden vad gäller Carinas observation var annorlunda än vad jag hade tänkt mig" när jag för många veckor sedan presenterade min karta, och som jag har refererat till många gånger? Varför uppstår ständigt denna situation? Fullständigt obegripligt!

Min bild grundar sig på ett antal intervjuer jag läst, där det inte står någonstans att bilen stod nära utfarten till Ekuddenvägen, men att den fanns på samma cykelväg och nära där fynden gjordes, De behövde dessutom kliva av cyklarna för att komma förbi och mitt minne av infarten är att det inte var så himla smalt och trångt där. Dessutom är det ju väldigt svag koppling till en ev brottsplats när den står där tom en timme senare. Och en som lämnar bilen där syns ju för övrigt om denne inte beger sig ganska långt bort.

Jag får ingenting klart för mig med utgångspunkt från din karta och hela din attityd är sådan att jag hellre tittar på annat material i första hand. Du är tvärsäker, så det är ju bra för dig. Jag är inte tvärsäker på vilken färg Carina såg, vart Hanna pekade, osv. Så karta med nålar funkar inte.
Men om nu Carina såg bilen där nära utfarten, så har den enligt mig mindre relevans för scenariot kring lekplatsen tidigare på kvällen. Men om Hanna t ex tagit fel på dag, kan bilen vara intressant.
Förresten såg jag en intressant sak i en intervju "hade det varit idag hade man ju tagit ett foto eller ryckt upp bildörren". Eeeh, du ser en bil, men vet inte att något hänt. Varför då rycka upp bildörren? Resonemanget känns som en sammanblandning av före och efter. I en intervju får hon faktiskt frågan om varför hon i tre förhör först säger en färg, samma varje gång, och flera år senare ändrar till vit. När dök Carina Karlsson upp första gången med sitt vittnesmål förresten? Var det inte flera år efteråt?

Lägg inte energi på att läxa upp mig och skriva med versaler, är du snäll. Det sänker stämningen och din trovärdighet.
Citera
2021-10-19, 21:12
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ajnoshort
Den är väsentligt mindre. Och som jag förstått det var det bara det högra som var lekplats, resten var sand eller grus, enligt bilderna.

Jag var också osäker på detta tills Thordan klargjorde att staketet bara var mot den asfalterade delen av stigen, inte mot cykelbanan. När orienteringen blev rätt på bilderna så var det tydligt.

Som du ser på några av kartorna gick asfalten/cykelvägen i en trapetz runt lekplatsen, den lilla biten alltså. https://ibb.co/YXkQmwg

Då kunde bilen alltså köra runt den mindre delen av lekplatsen (den södra)?
Citera
2021-10-19, 21:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Prinzezzan
Då kunde bilen alltså köra runt den mindre delen av lekplatsen (den södra)?
Om asfalten var tillräckligt bred kanske. Jag vet inte den saken.
Citera
2021-10-19, 21:28
Medlem
Här är förresten skylten som står inne i Kohagen, oläslig från vägen, där jag tror att en stig en gång börjat. Det ligger ganska nära den idag tvärgående och nya gång och cykelvägen.
Det behöver inte vara så att det är den stigen Helena gick på, men jag har minnesbilder av att det ungefär där startade en stig. Eftersom det är stängslat så har ingen gått där på decennier.
https://ibb.co/jR5ZVGS
Citera
2021-10-19, 21:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xeitum
Snyggt jobb Thord. Har en fundering. Om man använder sig av Google streetview o är på Ekuddenvägen o är på den plats där stigen bör ha börjat, när man då tittar in mot Kohagen så är bilden suddad just där. Vet någon vad detta kan bero på?
Använder du en dator är det inte suddigt, men när jag gjorde samma sak på min mobil så var det väldigt suddig bild just där. Vad ska vi skapa för konspirationsteori kring detta :-) Skojar.
Citera
2021-10-19, 21:53
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Min bild grundar sig på ett antal intervjuer jag läst, där det inte står någonstans att bilen stod nära utfarten till Ekuddenvägen, men att den fanns på samma cykelväg och nära där fynden gjordes, De behövde dessutom kliva av cyklarna för att komma förbi och mitt minne av infarten är att det inte var så himla smalt och trångt där. Dessutom är det ju väldigt svag koppling till en ev brottsplats när den står där tom en timme senare. Och en som lämnar bilen där syns ju för övrigt om denne inte beger sig ganska långt bort.

Jag får ingenting klart för mig med utgångspunkt från din karta och hela din attityd är sådan att jag hellre tittar på annat material i första hand. Du är tvärsäker, så det är ju bra för dig. Jag är inte tvärsäker på vilken färg Carina såg, vart Hanna pekade, osv. Så karta med nålar funkar inte.
Men om nu Carina såg bilen där nära utfarten, så har den enligt mig mindre relevans för scenariot kring lekplatsen tidigare på kvällen. Men om Hanna t ex tagit fel på dag, kan bilen vara intressant.
Förresten såg jag en intressant sak i en intervju "hade det varit idag hade man ju tagit ett foto eller ryckt upp bildörren". Eeeh, du ser en bil, men vet inte att något hänt. Varför då rycka upp bildörren? Resonemanget känns som en sammanblandning av före och efter. I en intervju får hon faktiskt frågan om varför hon i tre förhör först säger en färg, samma varje gång, och flera år senare ändrar till vit. När dök Carina Karlsson upp första gången med sitt vittnesmål förresten? Var det inte flera år efteråt?

Lägg inte energi på att läxa upp mig och skriva med versaler, är du snäll. Det sänker stämningen och din trovärdighet.

Du får ingenting klart för dig av min karta? Då är du sannolikt ensam om det ...

Ja, jag är tvärsäker om min karta på så sätt att jag det mesta som den visar ligger där det ligger: Helenas hem, "Hannas" hem, gång-/cykelvägen, lekplatsen, Ekuddenvägen, infarten till Kafé Bäcken och så vidare. "Hannas" position under bråket har jag fått visad för mig (om du förstår detaljen i det), "Killarnas" position är korrekt så när som på några meter hit eller dit och så vidare. Och när det gäller Carinas observation, har jag inte på något sätt chansat när jag ritade in den (!!!), utan jag gick på den bilden som Thord (och Thord gillar du ju!) la ut ovan (fast den bilden har ju varit offentlig sedan länge). Kan man tänka sig! Men det sambandet verkar du inte alls ha förstått.

Jo, jag tänker "läxa upp" dig, för nästan alla mina inlägg på senare tid går åt till förklara sådant som du har missat trots min karta. Med hjälp av min karta hade du aldrig fintat bort dig om en så banal sak som var Helenas hem ligger. Ändå lyckades du just finta bort dig!

Vad gäller min trovärdighet så har jag bevisat den många gånger om i tråden.
Citera
2021-10-19, 22:23
Medlem
Xeitums avatar
Citat:
Använder du en dator är det inte suddigt, men när jag gjorde samma sak på min mobil så var det väldigt suddig bild just där. Vad ska vi skapa för konspirationsteori kring detta :-) Skojar.

Jag använde padda. Tror givetvis inte heller det är något skumt men man blir ju nyfiken när det var suddat på endast ett ställe i förmodad omedelbar närhet till gamla stigens början. Tänkte det var något som man av någon anledning inte hade rättigheter att visa.
Citera
2021-10-19, 22:51
Medlem
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av Ugglan.
Jo, jag tänker "läxa upp" dig, för nästan alla mina inlägg på senare tid går åt till förklara sådant som du har missat trots min karta. Med hjälp av min karta hade du aldrig fintat bort dig om en så banal sak som var Helenas hem ligger. Ändå lyckades du just finta bort dig!

Nu börjar det övergå i trakasseri.
Citera
2021-10-19, 22:59
Medlem
Citat:
Här är förresten skylten som står inne i Kohagen, oläslig från vägen, där jag tror att en stig en gång börjat. Det ligger ganska nära den idag tvärgående och nya gång och cykelvägen.
Det behöver inte vara så att det är den stigen Helena gick på, men jag har minnesbilder av att det ungefär där startade en stig. Eftersom det är stängslat så har ingen gått där på decennier.
https://ibb.co/jR5ZVGS

Jag föreslår att du kollar Lantmäteriets Min karta och väljer flygbilden från 70-talet. Dra upp den på en bra skärm så ser du ganska mycket av de gamla stigarna. Min karta finns även som mobilapp.
Citera
2021-10-19, 23:12
Medlem
Citat:
Där kan jag hjälpa till. Området som är lekplats är mindre än hälften så stor som den öppna planen intill, kanske bara en tredjedel till och med.

Kan rita lite på någon av kartorna och markera ungefär var du menar?

Vad räknar du som lekplats? Bara delen innanför staketet?

Jag har markerat in på en gatuvy i Google Maps ungefär var ”källaren” fanns. Det är möjligt att den låg där de nya husen nu ligger men jag tror det var närmare cykelbanan. Nu ser det ut som en skyddande ljudvall, men ungefär där var det.

https://imgur.com/a/8Rapx3A
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in