2021-10-19, 17:24
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ajnoshort
Tack för det. Jättefint.
Bilden vad gäller Carinas observation var annorlunda än vad jag hade tänkt mig. Jag uppfattade det mera som att hon såg bilen på cykelvägen borta vid medeltidsvägarna. En parkerad tom bil ända vid utfarten till Ekuddenvägen känns ju inte så relevant för fallet.

Då är vi ÅTERIGEN (!) där att om du ids titta på min karta på startsidan (!), så borde du FÖR LÄNGESEDAN (!) ha fått platsen klar för dig var bilen stod parkerad som Carina såg. Hur kan du skriva att "Bilden vad gäller Carinas observation var annorlunda än vad jag hade tänkt mig" när jag för många veckor sedan presenterade min karta, och som jag har refererat till många gånger? Varför uppstår ständigt denna situation? Fullständigt obegripligt!
Citera
2021-10-19, 17:30
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xeitum
Snyggt jobb Thord. Har en fundering. Om man använder sig av Google streetview o är på Ekuddenvägen o är på den plats där stigen bör ha börjat, när man då tittar in mot Kohagen så är bilden suddad just där. Vet någon vad detta kan bero på?

Jag ställde mig på Ekuddenvägen precis vid färisten och bilden är inte suddad. Jag kan tydligt se den lilla berksknallen en bit in i Kohagen. Och bakom bergsknallen skymtar man några höga barrträd, varav den stora granen är en dem, den granen som jag nämnde tidigare och som har en asfalterad rundel om sig. Och bakom den granen finns lekplatsen!
Citera
2021-10-19, 18:13
Medlem
ThordOlavssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xeitum
Snyggt jobb Thord. Har en fundering. Om man använder sig av Google streetview o är på Ekuddenvägen o är på den plats där stigen bör ha börjat, när man då tittar in mot Kohagen så är bilden suddad just där. Vet någon vad detta kan bero på?

Citat:
Ursprungligen postat av Ugglan.
Jag ställde mig på Ekuddenvägen precis vid färisten och bilden är inte suddad. Jag kan tydligt se den lilla berksknallen en bit in i Kohagen. Och bakom bergsknallen skymtar man några höga barrträd, varav den stora granen är en dem, den granen som jag nämnde tidigare och som har en asfalterad rundel om sig. Och bakom den granen finns lekplatsen!

Ni har båda rätt. I en viss position så stör solen kameran. Men flyttar man sig så ser man bergsknallen, precis som Ugglan säger. Ni står alltså inte riktigt på samma plats. Min uppfattning är att bergsknallen syns bäst om man står 30-50 meter norr om färistet. Exakt startpunkt för stigen tror jag är något norr om färistet men då ser man inte bergsknallen lika bra.
Senast redigerad av ThordOlavsson 2021-10-19 kl. 18:16.
Citera
2021-10-19, 18:24
Medlem
Prinzezzans avatar
Tack till alla som bidrar med bilder och kartor!

Har jag förstått detta korrekt. Om man står på cykelvägen vid lekplatsen (där "asfaltsvägen" kommer ut på cykelvägen från skogsdungen) och tittar mot skogsdungen, då har man lekplatsen (gungorna) med staket runt om till höger och "grus-/sandplanen" till vänster. Är det riktigt? Så att denna "asfaltsväg" delar lekplatsen i två delar?

Skogsstigen, kommer den fram där "asfaltsvägen" börjar? (Så att stigen kommer fram i mitten av den uppdelade lekplatsen.) Eller kommer den fram längre högerut? (Om man står på samma ställe och tittar österut.)
Citera
2021-10-19, 18:38
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prinzezzan

Har jag förstått detta korrekt. Om man står på cykelvägen vid lekplatsen (där "asfaltsvägen" kommer ut på cykelvägen från skogsdungen) och tittar mot skogsdungen, då har man lekplatsen (gungorna) med staket runt om till höger och "grus-/sandplanen" till vänster. Är det riktigt? Så att denna "asfaltsväg" delar lekplatsen i två delar?

Skogsstigen, kommer den fram där "asfaltsvägen" börjar? (Så att stigen kommer fram i mitten av den uppdelade lekplatsen.) Eller kommer den fram längre högerut? (Om man står på samma ställe och tittar österut.)

Helt korrekt på allt! (Dock ligger den asfalterade gångvägen genom lekplatsen med en viss dragning åt höger från samma håll sett som du beskriver.) Och där uppe - från samma håll som du beskriver - finns den stora granen som har en asfalterad rundel om sig - så att säga en fortsättning på den asfalterade gångvägen som skär genom lekplatsen!
Citera
2021-10-19, 18:40
Medlem
ThordOlavssons avatar
Citat:

Det är min uppfattning. Det röda staketet går alldeles söder om den asfalterade sträckan och båda rakt och parallellt. Stigen börjar där asfalten slutar. Jag kan inte se något annat rött staket i området och det går verkligen en stig fram till staketet.
Citera
2021-10-19, 18:47
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:

Dessutom är det ganska långt upp på den asfalterade gångvägen som polisen tog upp en bit asfalt med däckmärke på. Den biten asfalt som polisen tog upp är på vänster sida sett från det hållet som du beskriver. Därför är jag säker på att bilen som gjorde märket stod på just den vänstra delen där det var sand och där som jag har uppfattat att ringarna hittades. (Jag har själv tittat på den lagningen i asfalten många gånger, så jag vet.)
Citera
2021-10-19, 18:57
Medlem
ThordOlavssons avatar
Jag lyfter åter upp min fråga om klassfoton.

Det är egentligen inte fotona jag tänker på i första hand. Tvärtom har jag börjat fundera över om det eventuellt kan vara så att Helena fått skjuts av en jämnårig, eventuellt i samma klass. Det kan även vara så att någon gått om och därför går i Helenas klass.

De män som är av intresse i så fall är
CoQv, 70
DaOl, 70
JeLu, 70
JoaLa, 70
JohLa, 70
MiKj, 70
RoTö, 70

HeJu, 69
JöLa, 69
MaOl, 69
MiÅg, 69
ThoBr, 69
ToLe, 69

Det skulle helt enkelt vara intressant att se om några av namnen på namnlistan kan ha haft en naturlig kontakt med Helena via högstadiet.
Citera
2021-10-19, 19:06
Medlem
ThordOlavssons avatar
Prinzezzan, visst var det väl så att JeLu gick i Helenas klass?

Ser man på JeLu:s vänlista (som jag givetvis tagit ut som pdf) så återfinns många av de män som är med på HincRoburs namnlista och som skulle kunna vara klasskompisar med Helena.

Hur många klasser i samma årskurs kan det ha funnits på Helenas högstadium?
Citera
2021-10-19, 19:11
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ugglan.
Dessutom är det ganska långt upp på den asfalterade gångvägen som polisen tog upp en bit asfalt med däckmärke på. Den biten asfalt som polisen tog upp är på vänster sida sett från det hållet som du beskriver. Därför är jag säker på att bilen som gjorde märket stod på just den vänstra delen där det var sand och där som jag har uppfattat att ringarna hittades. (Jag har själv tittat på den lagningen i asfalten många gånger, så jag vet.)

Så den högra delen av lekplatsen, är den lite mindre än den vänstra?

Då har jag fattat det rätt med asfaltsbiten. Har du uppfattat det som att ringarna låg i sanden, bredvid den del av asfalten där spåren fanns?

Det röda staketet, gick det runt hela den högra delen av lekplatsen?

Fanns det mer asfalterad "småväg" runt den högra delen av lekplatsen? Jag tänker så att bilen kunde köra runt, för att stanna med nosen västerut och med bagageluckan in mot skogsdungen. Eller var bilen tvungen att backa in på den lilla asfalterade vägen, för att komma nära öppningen till stigen?
Citera
2021-10-19, 19:12
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ThordOlavsson
Det är min uppfattning. Det röda staketet går alldeles söder om den asfalterade sträckan och båda rakt och parallellt. Stigen börjar där asfalten slutar. Jag kan inte se något annat rött staket i området och det går verkligen en stig fram till staketet.

Då har vi uppfattad det lika.
Citera
2021-10-19, 19:16
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ThordOlavsson
Prinzezzan, visst var det väl så att JeLu gick i Helenas klass?

Ser man på JeLu:s vänlista (som jag givetvis tagit ut som pdf) så återfinns många av de män som är med på HincRoburs namnlista och som skulle kunna vara klasskompisar med Helena.

Hur många klasser i samma årskurs kan det ha funnits på Helenas högstadium?

Jag minns inte om han sade klass- eller skolkompisar på högstadiet. Men enligt honom kände de varandra bra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in