Resultat: Är du feminist?
Jag är feminist
19,73%
58 röster
Jag är inte feminist
72,11%
212 röster
Vet ej
8,16%
24 röster
2021-10-19, 17:13
Medlem
Pansarveckets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AlabamaHotcakes
Nej, jag ansåg bara att ditt substanslösa svammel inte behövde ett mer utförligt svar än så.
Svaret var långt ifrån lika substanslöst som ditt svar.
Vart vill du börja?
Skolresultat?
Självmord?
Motarbeta toxisk maskulinitet från treårsåldern?
Oförstånd för pojkars behov att få röra sig i de unga åren?
Orättvis behandling av kvinnliga lärare i skolan?
Oförstånd för pojkars hjärnors utveckling i förhållande till flickors, och därmed möjligheterna till vidareutbildning?
Den ojämna könsfördelningen i högre studier som en följd av ovan?
Den fjärdedel som inte går ut med fullständiga betyg (nästan bara män) måste naturligtvis ta alla de skitjobb som erbjuds, och gruvor, takplåtsjobb, gjutningar på höghustak, skogs och lantbruksarbete, sopkörning, tunga transporter, last och grävmaskiner, snöröjning (även från tak), avfallshantering och rörmokare och elektriker kommer även i fortsättningen behövas, liksom ett försvar för landet.
Jobb för "enklare" människor som inte går att utföra i vit rock och foppatofflor.

Med det som kallas hypergami är dessa unga män ganska körda bland influensergenerationen och millenials.
De söker någon som kan garantera deras status i förhållande till andra kvinnor de känner.

Och de 85% som slutar som uteliggare(män) lär inte få dem att tända till...

Ska vi börja där, så kan vi ta skillnaderna i hur män och kvinnor bedöms i svenskt rättsväsende sen.
Citera
2021-10-19, 17:55
Moderator
pewpews avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DefactoAnarki
Kallar du dig feminist och i så fall varför?

Om inte, varför kallar du dig inte feminist?
För att begreppet är förlegat i Sverige. Skulle jag bott i ett land med stort kvinnoförtryck hade jag varit feminist.

Men utgår vi från Sverige så nej. Av den enkla anledningen att vi har samma rättigheter, möjligheter och skyldigheter redan. Vi behöver ta och föra diskussionen om jämlikhet på en annan nivå.
Citera
2021-10-19, 18:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pewpew
För att begreppet är förlegat i Sverige. Skulle jag bott i ett land med stort kvinnoförtryck hade jag varit feminist.

Men utgår vi från Sverige så nej. Av den enkla anledningen att vi har samma rättigheter, möjligheter och skyldigheter redan. Vi behöver ta och föra diskussionen om jämlikhet på en annan nivå.
Är begreppet demokrati också "förelegat" PewPew? så att du alltså inte kallar dig inte för demokrat? ( OM du nu är för demokrati)
Eller är det något som man ständigt måste försvara och inte bara ta för givet?
Citera
2021-10-19, 18:22
Medlem
Jag kallar mig självklart för feminist, eftersom jag är för lika rättigheter och möjligheter för könen.

Att där sitter folk och hittar på massa nonsens kring vad feminismen gjort eller "säger", ändrar inte på faktan att det just är feminism som gett mig ex. mina rättigheter och möjligheter.
Citera
2021-10-19, 18:23
Medlem
DonaldTrummps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DefactoAnarki
Kallar du dig feminist och i så fall varför?

Om inte, varför kallar du dig inte feminist?

Feminist är man om man tycker om kvinnor. Så ingen svår fråga att svara på. Alla kan ju inte vara bögar.

Mike Gardell
Citera
2021-10-19, 18:29
Moderator
pewpews avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Är begreppet demokrati också "förelegat" PewPew? så att du alltså inte kallar dig inte för demokrat? ( OM du nu är för demokrati)
Eller är det något som man ständigt måste försvara och inte bara ta för givet?
Förstår inte din fråga? Ämnet handlar om jag anser mig vara feminist? Hur menar du att det ens är jämförbart? Demokrati är dessutom inkluderande medans feminsimen i sverige är exkluderande. Finns inte en gnutta som går att jämföra.
Citera
2021-10-19, 18:50
Medlem
Citat:
Förstår inte din fråga? Ämnet handlar om jag anser mig vara feminist? Hur menar du att det ens är jämförbart? Demokrati är dessutom inkluderande medans feminsimen i sverige är exkluderande. Finns inte en gnutta som går att jämföra.

Verkligen? Du förstår inte frågan?

Du väljer att inte kalla dig för X för att du inte tycker att det behövs, typ.
Då frågar jag dig, gäller detta enkom för feminism eller gäller det även andra liknande politiska ideologier/ samhällsformer vars målsättning man kämpat historiskt för som ex. demokrati.

Inte speciellt svårt faktiskt. Och demokrati och feminism anser jag nog vara väldigt jämförbart. Det ena ingår ju tom i det andra. Du kan ju knappast kalla dig för demokrat om du inte inkluderar kvinnor i konceptet.
Citera
2021-10-19, 18:58
Medlem
Empresss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TantRossin
Nej.

Ok.

Citat:
Igen, tur för dig, att du aldrig har träffat på sviniga typer. Ska rättvist säga, att jag har träffat på män, där man inte har haft problem, men det är gambling.

Hade jag aldrig träffat på sviniga typer? Varför sitter du och direkt ljuger här? Jag skrev att mitt (ena) EX skickade jag till fängslet i några månader.
Eller är du så dum och tror att man skickat "trevliga välartade män till fängslet nu?

Skall du fortsätta med dina falska påståenden i fortsättningen om att jag inte har träffat på sviniga män? Eller kan du kanske lära dig att fatta att du är knappast ensam om att träffat på svinga män?

Citat:
Jag är ett offer och har ingen problem med den offerkofta. Som kvinna kan du bli rånad, slagen, och våldtagit, på köpet kanske en abort. Ovanligt för män och bli våldtagit.

WOW.. Det menar du inte? Kan vi kvinnor verkligen bli rånade, misshandlade, våldtagna och slagna? Det var en världsnyhet, det visste jag inte.
Om jag inte visste detta undra vad rätten ansåg mitt ex begick för brott då de sände honom till fängslet?

Har du några mer uppenbara grejor du skall komma med som varken jag eller någon annan (man som kvinna) aldrig har missat?

Nej du har inga problem med offerkoftan. Dock så ge det dig ingen rätt att sitta och upprepat direkt ljuga om dina motdebattörer som du gör för den saken skull.

Citat:
Verkar som du rör dig i kretsar där det finns 'rörlig könsidentitet', har jag fel?

Ja du har fel. Precis som du har direkt fel om att jag skulle "bara" träffat trevliga män och du upprepat sitter och tjatar om, även fast man berättar att man har skickat ena exet till fängelse. Man brukar liksom inte sätta trevliga välartade män i fängslet liksom.

Citat:
Det var ironisk, jag får nog pointera det nästa gång jag är ironisk.

Då får jag gratta dig. Du du gillar att försöka, även när du försöker vara ironisk, att överbevisa att kvinnor saknar logik.

Citat:
Hur tester du en man för 'rötägg' beteende?

Vad har jag påstått att det skulle finnas något sk. "rötäggs beteende test"? Eller att jag skulle "testa män" för att kolla om de är rötägg?
Citera
2021-10-19, 19:05
Moderator
pewpews avatar
Citat:

Du väljer att inte kalla dig för X för att du inte tycker att det behövs, typ.
Då frågar jag dig, gäller detta enkom för feminism eller gäller det även andra liknande politiska ideologier/ samhällsformer vars målsättning man kämpat historiskt för som ex. demokrati.

Inte speciellt svårt faktiskt. Och demokrati och feminism anser jag nog vara väldigt jämförbart. Det ena ingår ju tom i det andra. Du kan ju knappast kalla dig för demokrat om du inte inkluderar kvinnor i konceptet.
Nej, jag anser det inte vara jämförbart, därför går det inte att jämföra. Du tycker det är så, jag gör det inte.

Och nu vill du gärna tvista det till att man måste vara feminist för att vara demokrat. Det håller inte tyvärr. Man måste inte tänka kön, räcker man tänker människor.

Du avgör inte hurvida jag kan kalla mig demokrat eller ej. Du kan däremot tycka som du vill. Men din åsikt är just en åsikt, inte en sanning bara för att du säger det. Så lägg gärna ner den retoriken, den börjar bli tröttsam.
Citera
2021-10-19, 19:08
Medlem
Empresss avatar
Citat:

Du det går att vara för kvinnor och inkludera kvinnor med som demokrat fast man inte är en feminist.
Citera
2021-10-19, 19:34
Medlem
Citat:
Nej, jag anser det inte vara jämförbart, därför går det inte att jämföra. Du tycker det är så, jag gör det inte.

Och nu vill du gärna tvista det till att man måste vara feminist för att vara demokrat. Det håller inte tyvärr. Man måste inte tänka kön, räcker man tänker människor.

Du avgör inte hurvida jag kan kalla mig demokrat eller ej. Du kan däremot tycka som du vill. Men din åsikt är just en åsikt, inte en sanning bara för att du säger det. Så lägg gärna ner den retoriken, den börjar bli tröttsam.

Demokrati, med målsättningen; en form av samhälle där makt/ inflytande fördelas över en hel befolkning istället för en mindre "elit" av något slag.
Feminism, med målsättningen; en form av samhälle där kön ska behandlas lika, dvs makt/ inflytande etc ska fördelas till båda könen.

Du ser inte likheten?

Sen jag ställde dig en fråga, och inte prackat på dig något, så lägg ner retoriken själv tack.
Citera
2021-10-19, 19:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Empress
Du det går att vara för kvinnor och inkludera kvinnor med som demokrat fast man inte är en feminist.

Fast nu har det i regel varit just feminismen som velat ha rösträtt för kvinnor. Liksom en av feminismens första stora fråga.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in