2021-10-19, 15:50
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ursalund
Det verkar att du ser ingen skillnad mellan orden lämna, sticka, försvinna. Jag ska förklara bättre.
Hon lämnade mannen alltså hon packade sina saker och flyttade från mannen, barnen och svärmor.
Hon fick jobbet i Sverige genom en kompis. Hon packade sina kläder, och åkte till Malmö för att jobba. Hon berättade för sina släktingar men inte för mannen hon lämnade. Alltså folk runt henne visste att hon åkte till Sverige.
Så hon försvann inte.
Under alla år hade hon regelbunden kontakt med sina släktingar enligt hennes mor.

Man kan inte ställa likhetstecken vid det gamla och denna situation där hon har inte tagit med sig kläder. I lägenheten blev kvar 2 barn, 14 och 11 år utan nån vuxen. Hon hört inte sig till sina närmaste på över 3 veckor. Hennes väska hittades på ett konstigt ställe. Hon försvann.

Hon är väl kanske på rymmen med den nya killen som det har pratats om? Går det att utesluta?

Anser inte du förresten att det är ett väldigt konstigt beteende att åka till Sverige men inte berätta för sin Polska make och barnen att hon ska flytta?

Hissen verkar inte gå ända upp om man gör på detta sätt, samtidigt så kan hon ju ha struntat i att meddela morsan och bekanta att nu lämnar hon familjen igen?

Människor förändras dessutom över tid så du kan inte hänvisa till att hon berättade för vissa för 8 år sedan att hon skulle flytta till Sverige.
Citera
2021-10-19, 15:56
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Vart ifrån har du fått att hon inte sa något till exmaken och barnen att hon skulle flytta?

(FB) Malmö 2021-09-25: Misstänkt människorov, Beata Ratzman försvunnen, man gripen

Citat:
Jag har inget eget intresse av att varken försvara eller döma den anklagade maken eller en försvunna kvinnan. Jag läser det som är tillgängligt och drar mina egna slutsatser precis som du.

Det finns alltid undantag från vad som är sannolikt. Detta kan självklart vara ett sådant. Men i dagsläget finns ingenting som tyder på att hon skulle hålla sig undan frivilligt.

Vad finns det i dagsläget som tyder på att hon blivit utsatt för ett brott?

Du kan själv läsa länken ovan.

Det gick tydligen alldeles utmärkt att lämna familjen 2013 utan att säga ett ord.
Citera
2021-10-19, 16:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av luckyones
Överhörde lite diskussioner idag. En polack berättade om ett polskt reportage där flera detaljer av betydande karaktär togs upp som jag inte sett att svensk media rapporterat om. Radar upp det jag minns på rak arm:

- Sonen till C beskriver i reportaget att hans pappas bankkonton - både det svenska och polska - ska ha tömts på pengar. Vet ej när kontona ska ha länsats och vilken son de syftar på. Har C fler än ett barn?
- Sonen hävdar att C aldrig skulle utsätta någon för våld samt att han älskar Beata väldigt mycket.
- Några dagar innan försvinnandet ska B ha slängt ut C ur deras lägenhet. Han ska då ha bott i sin bil (?)🧐
- Hennes ex-make (den hon har de första fyra barnen med) berättade i reportaget att B stack från Polen till Sverige 2013 utan att meddela någon, varken honom eller barnen. Senare ska detta ha inskränkt hennes vårdnadsrättigheter, oklart hur.
- De beskrev i reportaget att B ska ha träffat en annan man, yngre, som inte var från Polen. Ska tydligen vara tabu att man träffat någon med annan kultur som jag förstod det.

Skriver bara det jag hörde, vet själv inte vad jag ska tro. Jag har hela tiden varit övertygad om att C ligger bakom hennes försvinnande, men att hon en gång lämnat hela sin familj är ändå anmärkningsvärt. Varför rapporterar inte svensk media om detta?
Jag kan konstatera att beskrivningen går ihop med mammas beskrivning om att hon inte tror att hon är död. Det vill säga att C har tagit livet av henne och om att C är besatt av Beata. Det vill säga älskar henne för mycket. Sonen säger samma sak.
Citera
2021-10-19, 16:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lawnmoverman2011
(FB) Malmö 2021-09-25: Misstänkt människorov, Beata Ratzman försvunnen, man gripen

Vad finns det i dagsläget som tyder på att hon blivit utsatt för ett brott?

Du kan själv läsa länken ovan.

Det gick tydligen alldeles utmärkt att lämna familjen 2013 utan att säga ett ord.

Det inlägget innehåller tredjehandsuppgifter.

Det som får mig att tro att brott ligger bakom är:

•Hon har ansökt om skilsmässa
•Hon har anmält honom för misshandel och olaga hot
•Hon har ansökt om kontaktförbud
•Hon hade skaffat sig skyddad identitet
•Två personer har berättat att Beata talat om för dom att hon har blivit misshandlad
*Statistiken säger att en kvinna är som mest sårbar när hon precis lämnat en kontrollerande och
våldsam man (ej bekräftat att han är våldsam och kontrollerande. Vittnen har dock gått ut med det)
•Han är den sista som setts tillsammans med henne
•Blodiga kläder har hittas i sökområdet där dom senast sågs tillsammans
*Fynd i hans bil har skickats till nfc.
•Hennes väska innehållande kreditkort och avstängd mobil har hittats nära färjeterminalen i Ystad
•Han sitter i detta nu häktat på sannolika skäl
*Polisen har gått ut med att detta är deras huvudspår. Som dessutom sitter på betydligt mer info än
vad som kommit ut.
•Har inte framkommit någonting som tyder på att hon självmant skulle hålla sig undan.

Detta sammantaget får mig att tro att brott har begåtts.
Sist jag frågade dig vad som får dig att tro att hon håller sig undan självmant blev listan tom.
Du har kanske kommit på nånting nu?
Citera
2021-10-19, 16:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lawnmoverman2011
Jag tror att hon har försvunnit på samma sätt som hon försvann i Polen för 8 år sedan. Sen var det väl hennes tidigare make i Polen som sagt i en intervju att hon lämnade honom och barnen utan ett ord?

Man kan spekulera i om det finns någon underliggande diagnos när folk beter sig på det där sättet? Vad tror du? 😎

Jag har följt detta från början, jag är visserligen inte jätte aktiv i att kommentera här. Men första dagen/dagarna har svärmorsan suttit och kommenterat, varav hon utrycker sig att Beata säkert gjort som med sin förra man: ”dragit med pengarna”.
Då jag inte har en aning Vart Beata är, eller någon bekräftat att hon kan ha försvunnit självmant….att hennes man sitter häktad och får häktningen förlängd så måste det finnas ordentliga misstankar. Vad vet vi? Hur han beter sig? Det fins ingen som läcker info från häktet så allt är spekulationer.

Då jag har mina rötter i Polen så har jag en del insyn på människors beteende där som delvis skiljer sig från Här.
Som du säger, så länge inga bevis finns så är han oskyldig.
När hon hittas (enda spekulationen jag har=icke vid liv) så kommer det framöver en FUP och där får vi en bra inblick i vad som sker just ”Nu”.

Ps: den här länken du länkar till inlägget om ”sonens uttalande i polsk media”
Använd inte detta som trovärdig….jag tjuvlyssnade på några som diskutera om vad som sas i polsk media? Tro mig att polacker e duktiga på att dramatisera och Krydda sina tankar och berättelser!
Senast redigerad av Gretaskarpeta 2021-10-19 kl. 16:49.
Citera
2021-10-19, 16:44
Medlem
Citat:
Det inlägget innehåller tredjehandsuppgifter.

Det som får mig att tro att brott ligger bakom är:

•Hon har ansökt om skilsmässa
•Hon har anmält honom för misshandel och olaga hot
•Hon har ansökt om kontaktförbud
•Hon hade skaffat sig skyddad identitet
•Två personer har berättat att Beata talat om för dom att hon har blivit misshandlad
*Statistiken säger att en kvinna är som mest sårbar när hon precis lämnat en kontrollerande och
våldsam man (ej bekräftat att han är våldsam och kontrollerande. Vittnen har dock gått ut med det)
•Han är den sista som setts tillsammans med henne
•Blodiga kläder har hittas i sökområdet där dom senast sågs tillsammans
*Fynd i hans bil har skickats till nfc.
•Hennes väska innehållande kreditkort och avstängd mobil har hittats nära färjeterminalen i Ystad
•Han sitter i detta nu häktat på sannolika skäl
*Polisen har gått ut med att detta är deras huvudspår. Som dessutom sitter på betydligt mer info än
vad som kommit ut.
•Har inte framkommit någonting som tyder på att hon självmant skulle hålla sig undan.

Detta sammantaget får mig att tro att brott har begåtts.
Sist jag frågade dig vad som får dig att tro att hon håller sig undan självmant blev listan tom.
Du har kanske kommit på nånting nu?

Håller med här!
Både i att det är mycket ”3:dje handsinfo som lätt blir trådsanningar”
Och din lista!

Egen tanke: Väska hittad i Ystad känns utplacerad för att förvirra…sen tror jag inte det är Beata själv som kom på en så genialisk idé! Utan någon annan.
Citera
2021-10-19, 17:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gretaskarpeta
Håller med här!
Och din lista!

Egen tanke: Väska hittad i Ystad känns utplacerad för att förvirra…sen tror jag inte det är Beata själv som kom på en så genialisk idé! Utan någon annan.

Instämmer. Det är en ogenomtänkt ide som får mig att tro att det inte var planerat. Jag tror att han hade ihjäl henne där på promenaden och lämnar kroppen. Kör iväg med sonen i all hast för att sedan hämta upp kroppen. Det bästa han kan komma på i ett stressat tillstånd är att få det se ut som hon stuckit tillbaks till Polen.
Citera
2021-10-19, 17:50
Medlem
ursalunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gretaskarpeta
Håller med här!
Och din lista!

Dzieki skarpetko. Mycket bra inlägg.
Citera
2021-10-19, 18:07
Medlem
Citat:
Instämmer. Det är en ogenomtänkt ide som får mig att tro att det inte var planerat. Jag tror att han hade ihjäl henne där på promenaden och lämnar kroppen. Kör iväg med sonen i all hast för att sedan hämta upp kroppen. Det bästa han kan komma på i ett stressat tillstånd är att få det se ut som hon stuckit tillbaks till Polen.

Ja det är det, är man inte seriemördare och handlar i panik så blir de ofta inte så genomtänkte beslut.
Citera
2021-10-19, 18:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ursalund
Dzieki skarpetko. Mycket bra inlägg.

En fråga, har det kommit fram nån instagram? På nån av dom? Eller nån annan näthistorik?
Citera
2021-10-19, 18:40
Medlem
Hittills har jag uppfattat att mannen varit en kärleksfull människa och tyckt mycket om sin fru. Det bekräftar både svärmor och sonen.
Ytterligare framgår att kvinnan har en tendens att sk*ta i sina män och dra iväg.
Därför risken är stor att brott har begåtts eftersom den kärleksfulla mannen känner sig ännu mer bedragen när han märker att han har gett allt och ändå blivit bedragen.
Senast redigerad av Lars48. 2021-10-19 kl. 19:02.
Citera
2021-10-19, 18:45
Medlem
MadZero99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lars48.
Hitintills har jag uppfattat att mannen varit en kärleksfull människa och tyckt mycket om sin fru. Det bekräftar både svärmor och sonen.
Ytterligare framgår att kvinnan har en tendens att sk*ta i sina män och dra iväg.
Därför risken är stor att brott har begåtts eftersom den kärleksfulla mannen känner sig ännu mer bedragen när han märker att han har gett allt och ändå blivit bedragen.

Så kärleksfull att han har anmälningar om misshandel mm emot sig<3
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in