2021-10-19, 08:28
Avstängd
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MachDiamonds
Faktiskt inte. Naturlig immunitet från Wuhan-varianten ger immunitet mot minst 23 varianter inklusive delta.

Men den är långt från 100%. Det finns personer som blivit sjuka tre gånger redan.

Citat:
Tyvärr, vaccinen är enormt mycket sämre. Ca 3-7% av skyddet som naturlig immunitet ger, efter två sprutor.

Skitsnack.
Citera
2021-10-19, 08:29
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Precis och det beror på att förväntad livslängd för en 80-åring har mycket lite att göra med medellivslängden. Medellivslängden som antagande för förväntad livslängd stämmer bäst på en nyfödd. Sedan ökar skillnaden varefter åren går. Är inte så säker på att alla har det klart för sig.
Nej, nu hänger jag inte riktigt med. Menar du att just de som dött med en pågående coronainfektion förväntats leva i genomsnitt längre än övriga befolkningen?
Citera
2021-10-19, 08:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
För det första så produceras inte antikropparna under samma tidsperiod om du blir vaccinerad, tidsperioden är mycket längre. För det andra så är inte nödvändigtvis spikproteinet annorlunda i varianterna och för det tredje är inte hela spikproteinet med i vaccinet utan bara en del av det.

Jag förstår hur du tänker men jag vet att det inte är så. Det är inte 100% effektgrad från varken vaccin ELLER naturlig immunitet, man vill ha ett så brett skydd som möjligt.
Det fetade är ju uppenbarligen inte en fördel eftersom vaccinen fungerar så dåligt. Vad man vill ha är antikroppar mot alla protein på viruset, hela proteinen, som naturlig immunitet ger. Naturlig immunitet ger endast 5% av koncentrationen antikroppar, jämfört med vaccin, men mycket starkare skydd.
Citera
2021-10-19, 08:32
Medlem
Ultrapotenta antikroppar eller ej-Lettland med EUs högsta incidens stänger ner.
Citera
2021-10-19, 08:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Men den är långt från 100%. Det finns personer som blivit sjuka tre gånger redan.

Men >99% har inte det.

Citat:
Skitsnack.
Datan från Israel visade 13-27 ggr starkare skydd hos konvalescenta.

1/27=3,7
1/13=7,7

3,7-7,7%
Citera
2021-10-19, 08:37
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Woods
Njae, att ha utsatts för hela viruset tror jag bestämt ger ett bättre skydd än att bli utsatt för ett bara nästan likadant protein.
Som jag förstår det har du haft covid två gånger. Så din immunitet verkar inte jätte stark. Alla utvecklar ju inte en stark immunitet. Har för mig att du skrev att du inte blev så sjuk första gången men mycket mer sjuk andra gången.

Citat:
Du anar inte hur provocerade somliga blir om de får reda på att man är ovaccinerad. Eller jo, det gör du nog...
Vad som är mest korkat får framtiden utvisa.
Jag är inte vaccinerad heller och om folk frågar berättar jag det, tycker inte att folk blir proviserade alls. Även de som vaccinerat sig säger att de förstår eller tycker att det är mitt val. Det kanske beror på vilka man umgås med, eller på vilket sätt man berättar det på. Jag dömer inte heller de som vaccinerat sig, kanske det är därför de inte dömer mig?
Citera
2021-10-19, 08:40
Medlem
Vasterass avatar
Jag skulle säga att vi vet för lite om Corona och dess konsekvenser, dessutom har vi mutationerna på det.
För de flesta så är inte Corona just nu livshotande för de allra flesta, inte heller helt utrett varför vissa drabbas värre än andra.

Med varje muterat virus som uppkommer så har vi nya faktorer att se till, tacksamt att vi än så länge inte behövt möta riktigt farliga varianter.

Jag antar att vi inte kan "besegra" detta virus så länge det fortsätter att spridas, vaccin är ungefär lika opålitligt som viruset själv. Vaccin må ge skydd men samtidigt har vi inte koll på långsiktiga bieffekter rörande vaccin och de flesta behöver inte vaccin, men vi kan inte säkert bedöma hur varje individ kommer att drabbas av viruset.

Jag fortsätter att förespråka att man i möjligaste mån ska undvika att bli smittad, om dödligheten hade varit riktigt hög så hade troligen den metoden redan varit fastlagd idag.
Citera
2021-10-19, 08:43
Avstängd
Melange5738s avatar
Citat:
Men >99% har inte det.

Vilket inte säger någonting eftersom mer än 99% av alla som blivit vaccinerade inte heller varit sjuka tre gånger.

Citat:
Datan från Israel visade 13-27 ggr starkare skydd hos konvalescenta.

Men du kan inte gå efter Israels data eftersom de vaccinerade med 3 veckors mellanrum vilket inte gav optimal B-cellsrespons.
Citera
2021-10-19, 08:46
Avstängd
Melange5738s avatar
Citat:
Det fetade är ju uppenbarligen inte en fördel eftersom vaccinen fungerar så dåligt. Vad man vill ha är antikroppar mot alla protein på viruset, hela proteinen, som naturlig immunitet ger. Naturlig immunitet ger endast 5% av koncentrationen antikroppar, jämfört med vaccin, men mycket starkare skydd.

Fördelen är att det är mindre kod för kroppen att syntesera antikroppar och många antikroppar behöver inte komplexa strukturer för att aktiveras. Man ska inte satsa allt på ett kort utan försöka få ett så brett system som möjligt och då är ofta mindre bättre än större.
Citera
2021-10-19, 08:48
Medlem
Citat:
Nej, nu hänger jag inte riktigt med. Menar du att just de som dött med en pågående coronainfektion förväntats leva i genomsnitt längre än övriga befolkningen?
Hjälp på vägen - "Räkna ut din livslängd"

Om du är 80 är gammal så i genomsnitt har du 9 år kvar av levnad - Du kommer sannolikt att bli 89 år gammal

Om du är 85 är gammal så i genomsnitt har du 6 år kvar av levnad - Du kommer sannolikt att bli 91 år gammal.
http://www.jacoblundberg.se/p/rakna-ut-din-livslangd.html

En vän hade ett nyfött barn som blev två veckar gammal. Vem tog dess levnadsår?
Citera
2021-10-19, 08:54
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Som jag förstår det har du haft covid två gånger. Så din immunitet verkar inte jätte stark. Alla utvecklar ju inte en stark immunitet. Har för mig att du skrev att du inte blev så sjuk första gången men mycket mer sjuk andra gången.

Jag är inte vaccinerad heller och om folk frågar berättar jag det, tycker inte att folk blir proviserade alls. Även de som vaccinerat sig säger att de förstår eller tycker att det är mitt val. Det kanske beror på vilka man umgås med, eller på vilket sätt man berättar det på. Jag dömer inte heller de som vaccinerat sig, kanske det är därför de inte dömer mig?
Det är bara första gången jag var sjuk som jag är nästan helt säker på att jag hade corona. Andra gången kan lika gärna ha varit någon konstig magsjuka, det kändes inte alls likadant.

Sedan är jag inte det minsta dömande mot de som vaccinerat sig. Snarare är jag försiktig med att prata om vaccinen med folk över huvud taget. De som blir provocerade är sådana som kräver att få veta om jag är vaccinerad eller ej. Ja, det är ett djävligt märkligt beteende att påstridigt förhöra folk om deras vaccinationsstatus, men jag står för mitt val, så om man inte kan acceptera att det är min ensak kommer jag inte att ljuga och säga att jag är vaccinerad.
Citera
2021-10-19, 08:55
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:

Inte riktigt så. Medellivslängden är just medel. Den påverkas av allt som en människa kan råka ut för. Spädbarnsdödlighet, cykelolyckor, mopedolyckor, självmord, cancer hos 30-åringar, överviktiga 50-åriga män som får hjärtinfarkt etc etc etc. Det snittar till cirka 82 år om jag minns rätt ( går att kolla upp).

MEN har man däremot blivit 80 år betyder det inte att förväntad livslängd är 82 år, utan kanske 92 år. Därav skillnaden mellan medellivslängd och förväntad livslängd.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in