2021-10-19, 08:00
Medlem
Beisskorbs avatar
Hej bullen!

Jag har upptäckt att Gudruns bacon är bättre än det brukar vara, och idag hittar jag en artikel om bacon....

https://www.aftonbladet.se/tester/a/rEmO9a/stort-test-av-bacon--overraskande-vinnare

Den är betalartikel, och man får väl inte be om kopia här, men jag vill gärna veta vilket märke som är sämst så man slipper gå på den niten. "Som en dålig kassler".

Har ni annars egna åsiker om bacon? Märkligt att det kan vara så stora skillnader.
Citera
2021-10-19, 08:07
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Beisskorb
Hej bullen!

Jag har upptäckt att Gudruns bacon är bättre än det brukar vara, och idag hittar jag en artikel om bacon....

https://www.aftonbladet.se/tester/a/rEmO9a/stort-test-av-bacon--overraskande-vinnare

Den är betalartikel, och man får väl inte be om kopia här, men jag vill gärna veta vilket märke som är sämst så man slipper gå på den niten. "Som en dålig kassler".

Har ni annars egna åsiker om bacon? Märkligt att det kan vara så stora skillnader.
Har dessvärre inga märken att rekommendera men visst är det skillnad på bacon och bacon. Jag brukar köpa bacon i bit och skiva själv. Det blir lite "fläskigare" smak då och röksmaken lite mer potent.
Citera
2021-10-19, 08:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Beisskorb
Hej bullen!
Hemgårdens bacon är mitt förstahandsval i butiken. Smakar betydligt bättre än exempelvis ICA:s och Scan:s.
Köper gärna även deras övriga produkter, som korvar, pålägg, revbensspjäll, osv.
Citera
2021-10-19, 08:19
Medlem
idiamindadas avatar
Min erfarenhet ger att Tulip är bäst av den erbarmliga skit som utbudet består av. Någon gång har jag köpt i någon flådig saluhall. Några gånger har jag gjort egen av gris köpt för svarta pengar. Inte samma halvklot.
Citera
2021-10-19, 08:38
Medlem
constants avatar
Scans ekologiska bacon segrar enligt Aftonbladet tv. Jureskog menar att man ska röka bacon, inte köra med rökarom. Vilken som kom sämst till framkommer inte i inslaget.

https://tv.aftonbladet.se/video/334132/aftonbladets-bacontest-den-ar-bast
Citera
2021-10-19, 08:47
Medlem
Aigiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Briascca
Har dessvärre inga märken att rekommendera men visst är det skillnad på bacon och bacon. Jag brukar köpa bacon i bit och skiva själv. Det blir lite "fläskigare" smak då och röksmaken lite mer potent.

Är det nån skillnad i tillverkningen? Är inte skivad bacon bara bacon i bit som skivats på fabriken?
Citera
2021-10-19, 08:52
Medlem
Jag brukar köpa en enkilos förpackning av tyskt bacon på Willys, lite fetare och lite tjockare skivor som är bra. Det finns inget värre bacon än det som är tunnare än tidningspapper.
Citera
2021-10-19, 09:07
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Aigis
Är det nån skillnad i tillverkningen? Är inte skivad bacon bara bacon i bit som skivats på fabriken?

Jag skulle säga att det är skillnad i uppfödning och foder, ras av tamsvinet och så mängden fettkappa som är kvar på fläsket. Bacon skivas sedan väldigt olika mellan olika marknader. Svenska konsumenter gillar amerikanskt pork belly bäst, och det är väl vanligast hos oss Köper man rökt fläsk i bit kan du framförallt skära lite tjockare skivor än "det flortunna sladdret" som utmärker svenskt bacon. Uppfattar också att bitbacon är lite köttigare och därmed smakar mer fläsk.

Här lite bilder på skillnader i bacon mellan olika länder. Annorlunda än vårt svenska i skivning, mängden fett som är kvar men också ras på grisen. https://englishbreakfastsociety.com/back-bacon.html
Citera
2021-10-19, 09:08
Medlem
Aigiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Briascca
Jag skulle säga att det är skillnad i uppfödning och foder, ras av tamsvinet och så mängden fettkappa som är kvar på fläsket. Bacon skivas sedan väldigt olika mellan olika marknader. Svenska konsumenter gillar amerikanskt pork belly bäst, och det är väl vanligast hos oss Köper man rökt fläsk i bit kan du framförallt skära lite tjockare skivor än "det flortunna sladdret" som utmärker svenskt bacon. Uppfattar också att bitbacon är lite köttigare och därmed smakar mer fläsk.

Här lite bilder på skillnader i bacon mellan olika länder. Annorlunda än vårt svenska i skivning, mängden fett som är kvar men också ras på grisen. https://englishbreakfastsociety.com/back-bacon.html

Nu var ju inte det riktigt svar på frågan.
Citera
2021-10-19, 09:10
Avslutad
Jag ska göra en okvalificerad gissning och gissar att Budgets Bacon kom sist.
Citera
2021-10-19, 09:11
Medlem
Forzos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brunbiff
Hemgårdens bacon är mitt förstahandsval i butiken. Smakar betydligt bättre än exempelvis ICA:s och Scan:s.
Köper gärna även deras övriga produkter, som korvar, pålägg, revbensspjäll, osv.

Håller med! Hemgårdens produkter är riktigt bra och deras bacon är överlägset bäst av alla sorter jag provat. Bra röksmak och lite tjockare skivor.
Citera
2021-10-19, 09:14
Medlem
HVIT.s avatar
Aftonblaskans bacontest 2021

1. Scan – Ekologiskt bacon
2. Garant – Ekologiskt bacon
3. Ica – Bacon
---------------------------------------------
16. Ica – I love eco ekologiskt bacon
17. Budget – Bacon
18. Scan – Bacon