2021-10-15, 13:46
Bannlyst
Säg att man tränar ganska så seriöst utan steroider.

Jag är 180 väger 90 kilo i någorlunda bra form.

Hur mycket tror ni man förlorar i muskelmassa om man är borta från träningen 2-3 veckor? Säg att man blir förkyld och förkylningen är jätte långdragen. Men man ser till att äta bra mat under dessa 3 veckor?

Svårt att ge svar på kanske. Men är det minimalt man kommer tappa?
Citera
2021-10-15, 13:52
Medlem
hockexs avatar
Minimalt ja, speciellt om du äter mycket protein under den tiden, men ju mer tid det går ju mer förlorar du.
Efter 2-3 veckor går det ner och efter ännu mer tid går det spikrakt ner.

Träna iaf 15 minuter någon dag då och då, även om det känns tungt.
Citera
2021-10-18, 22:02
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av chloemm

Hur mycket tror ni man förlorar i muskelmassa om man är borta från träningen 2-3 veckor? Säg att man blir förkyld och förkylningen är jätte långdragen. Men man ser till att äta bra mat under dessa 3 veckor?

Hehe, jag är 182 och är inte i närheten av bra form när jag väger 90 kilo. Ändå har jag tränat större delen av mitt liv (gymmat). Ska jag vara i duglig form så ligger jag på 85.

På ett par veckor märker du knappt någon skillnad. Jag åkte på influensan nyligen och blev riktigt ordentligt sjuk. Trodde först det var corona, men det var det inte. Tre veckor tog det ganska precis för mig innan jag kände mig pigg för gymmet igen. Jag försökte sköta kosten så gott jag kunde, men när jag mådde som allre sämst blev det lite frysmat och godis. Märkte dock inte mycket av denna svackan fysiskt. När jag var tillbaks på gymmet igen så var det bara att köra på där jag slutade. Inget tapp vad det gäller styrkan.
Citera
2021-10-18, 22:53
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av RollonHomie
Hehe, jag är 182 och är inte i närheten av bra form när jag väger 90 kilo. Ändå har jag tränat större delen av mitt liv (gymmat). Ska jag vara i duglig form så ligger jag på 85.

På ett par veckor märker du knappt någon skillnad. Jag åkte på influensan nyligen och blev riktigt ordentligt sjuk. Trodde först det var corona, men det var det inte. Tre veckor tog det ganska precis för mig innan jag kände mig pigg för gymmet igen. Jag försökte sköta kosten så gott jag kunde, men när jag mådde som allre sämst blev det lite frysmat och godis. Märkte dock inte mycket av denna svackan fysiskt. När jag var tillbaks på gymmet igen så var det bara att köra på där jag slutade. Inget tapp vad det gäller styrkan.

Men tror du att du tappade något muskelmässigt? Eller iallafall så det syntes i spegeln?
Citera
2021-10-18, 22:58
Avslutad
Citat:
Men tror du att du tappade något muskelmässigt? Eller iallafall så det syntes i spegeln?
Nej, inte under den korta tiden märkte jag något.
Citera
2021-10-19, 10:18
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:

Ja, det är minimalt.
Så länge man inte är "dundersjuk" och totalt sängliggande är tappet minimalt.

Jag var riktigt dålig av Covid i ca 6 veckor. Stor del av tiden var jag sängliggande.
Det tog 2 veckor för att komma tillbaka till samma vikter på gymmet efter tillfrisknande.

Det man kan göra är att se till att iaf kosten fungerar så bra som möjligt.
Det är ju normalt att få minskad aptit vid sjukdom och då är det extra viktigt att se till att det man faktiskt äter innehåller bra med protein.

Då du inte får någon förhöjd proteinsyntes av träning är det viktigare än någonsin att ordna det med kosten.
Citera
2021-10-19, 23:34
Medlem
stockcocks avatar
Citat:

Ofta tappar man mer i vätskeförlust. Har du byggt upp ett bra muskelminne så är man ändå tillbaka snabbt. Det viktiga är att man får i sig rätt mängd protein under sjukdom och håller kalorimängden uppe så att man inte går katabol och börjar minska i vikt. Bra att försöka få i sig makronutrienter och diverse vitaminer under sjukdomen. Men håller man intaget av protein på bra nivå och inte snålar med kalorierna, så är tappet troligen mycket litet gällande muskelmassa.

Sedan är det ju inte världens undergång i att bli sjuk i en förkylning. Försök motionera lite och rör på kroppen, lägg tiden du annars hade styrketränat på till att läsa på mer om träning och kost. Kroppen måste ändå vila, så se det som utdragna viloveckor där du kurerar dig själv, äter gott, och lär dig mer om träning, näringslära och just din kropp.

Slow and steady wins the race, som vi brukar säga på börsen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in