2021-10-18, 17:57
Medlem
Nu skulle vi behöva koppla ihop denna pilbåge med EAB:s övertygelse om att han är islamist. Machete vet vi redan vad den går för men pilbågen inne på coop extra?.

https://fdocuments.in/reader/full/the-archers-of-islam
Citera
2021-10-18, 17:59
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Blondins
Hänger inte riktigt med i rapporteringen.

Är han muslim? Eller är han rasist?
Har han använt pilbåge eller kniv/stickvapen?

Polisens främsta ledtråd är att han inte är radikaliserad. Utan
att han har flera skruvar i huvudet lossna och med det ledde till att han mördade och just nu väntar alla på ett läkarintyg.
Citera
2021-10-18, 18:04
Medlem
psykoshippiens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blondins
Hänger inte riktigt med i rapporteringen.

Är han muslim? Eller är han rasist?
Har han använt pilbåge eller kniv/stickvapen?
En nazist muslim som använt stick och pilbågsvapen i sin jihad-massaker. En riktig renässansman.
Citera
2021-10-18, 18:08
Medlem
Charlemanges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DemosthenesNu
Svårt att tro att det inte rör sig om en pilbåge, då många vittnen gick ut med den uppgiften först.

Jag har inte följt med i den här tråden eller andra diskussioner, så jag vet inte om man har analyserat bilderna eller dom uppgifter vi fått, men bilden av en pil i en husvägg leder ju till en del frågor. Den ser definitivt ut som en normallång pil, och till armborst använder man i regel kortare pilar.

En annan omständighet är att pilen på bilden saknar fenor. Detta talar iofs för att den är avlossad från ett armborst, där det är mindre noga med fenor. En modern compoundbåge med "center shot" går säkert också fint att avlossa fjäderlösa pilar med, åtminstone korta sträckor. Jag skulle inte säga att det är troligt att någon form av traditionell båge har använts.

Oavsett bågform är det fortfarande anmärkningsvärt att han dödade så många, så snabbt. Även med moderna jaktspetsar kräver det väldigt precisa träffar. En vanlig bågjägare skjuter på mycket nära håll från ett gömställe, under lugna och koncentrerade former. Ingen pilbåge är lämplig att springa runt och action-skjuta folk till höger och vänster.

Nu är jag ute på tunn is, men om man återigen tittar på den släppta bilden ser man inga skador från träffpunkten på väggen. En jaktspets skulle rimligtvis fläkt upp mer av materialet intill, eller åtminstone visa upp skärskador från spetsens rakbladsvassa blad. Spontant skulle jag säga att det ser ut som en vanlig fält- /tavelspets har använts. Om så är fallet är det uteslutet att pilskotten själva har varit dödande - en tavelspets kräver en precis träff i halspulsådern eller kanske ögat för att döda så direkt. Annars pratar vi långsam förblödning.

Detta gör att jag tror det är desto viktigare med hans andra vapen. Det har nämnts att han har använt någon stor kniv eller machete. Min gissning är att han besköt folk med pilar, träffade några som kanske stannade upp eller föll ihop i panik, varpå han gick fram och tog kål på dom med kniven.

Jag är benägen att hålla med dig.
Särskilt angående pilspetsarna, det som visats på bild är just sådan spetsar som du beskrivet.
Jaktspetsar ser mer ut som rakblad som sitter i vinkel liknande concertina rakblad.
De stoppar även stora djur som björn om man träffar rätt.
En vanlig tavelpil är ju ej ofarlig så klart men den har inte den anslagsenergin som en jaktpil
har som i vissa fall är starkare och effektivare än en kula vilket inte en tavelpil är.
Troligen skjutit och offren har gått ned för räkning och då har kräket gått in
på närstridsavstånd och dödat dem med annat vapen troligen eggvapen.
Citera
2021-10-18, 18:18
Medlem
Han stack, knivade, högg ned dem.

https://omni.se/polis-alla-offer-i-kongsberg-dodades-med-stickvapen/a/oW9yRV?fbclid=IwAR0SNzmi04E2TpHAlpfAISh_aMuDESMCTL W13UC5wZ-Qg1lm1ATBa6ZgXXE
Citera
2021-10-18, 18:57
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av psykoshippien
En nazist muslim som använt stick och pilbågsvapen i sin jihad-massaker. En riktig renässansman.

Polisen har uteslutit att han är muslim. Han är varken muslim eller har genomgått en radikal förändring av att vara muslim.
Han är mer en lögnare som lurar människor som dig att tro på vad han säger.

Läkarintyget kommer att vara intressant för hela ärendet när det är klart.
Citera
2021-10-18, 19:03
Medlem
psykoshippiens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anonymaalko
Polisen har uteslutit att han är muslim. Han är varken muslim eller har genomgått en radikal förändring av att vara muslim.

KÄLLA?
Citera
2021-10-18, 19:05
Medlem
Citat:

Har du problem med att skriva med vanlig stil. Börjar bli otroligt tröttsamt med att läsa dina feta texter. Vad är ditt problem?. Läkarintyget kommer tids nog. I väntan på det får vi utgå vad som ligger på bordet oavsett dina spekulationer.
Senast redigerad av leosurvey 2021-10-18 kl. 19:10.
Citera
2021-10-18, 19:06
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av psykoshippien
KÄLLA?

Citat:
- Vi har lämnat hypotesen att han har konverterat till islam, säger polisen Per Thomas Omholt på en presskonferens, som istället påpekar att Andersen Bråthen kan vara psykiskt sjuk.

https://nordfront.se/de-foll-offer-for-dadet-i-kongsberg
Citera
2021-10-18, 19:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BoulevardAlruna
Varför är det så viktigt att släta över att han var muslim (”inte en riktig muslim” etc). Hade det varit en kristen Gm så hade medierna inte varit nådiga med beskrivningar om onda kristna, iaf inte MSM i Sverige

Därför att vi diskuterar motiv. Tittar man på grabbens bakgrund inom vården är det väldigt lätt att förstå att hans vanföreställningar om att leverera meddelande från gud ursprungade därifrån, inte för att han ville vara Muslim eller ens kunde något om det.

Det finns inga vittnesmål som talar för att denna grabb gick Skråmo-hållet med konvertering och var seriös med hela den delen. Det finns bara tvärtom, där grabben inte ens visste vem Muhammad var.

Nu är det dags för muslimhatarna att lägga ned muslimkortet. Ni kommer ingen vart genom att posta en halv minut lång video där grabben läser innantill och får knappt ut orden "jag är en muslim".
Citera
2021-10-18, 19:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av leosurvey
Har du problem med att skriva med vanlig stil. Börjar bli otroligt tröttsamt med att läsa dina feta texter. Vad är ditt problem?.
Det er en tekstjihadist som forsøker å ta fra kongsbergmuslimen retten til å være muslim.
Citera
2021-10-18, 19:08
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
De skruttiga föräldrarna polisanmälde honom och detta kan ha det bakomliggande motivet för honom att slumpmässigt attackera äldre.
Äldre? Två var ju endast 52 och 56, räknar inte jag till äldre.
Tror han tog de som kom i hans väg?
Fast vem vet, du kan ha rätt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in