2021-10-18, 17:24
Medlem
irriducibiliis avatar
Vet att det finns en tråd om lexbase, men denna är mer inriktad mot arbetslivet.

Kollar alla arbetsgivare lexbase idag?

har en förseelse (dock bara böter, narkotikarelaterat) som jag inte är supernöjd med direkt.
Känns som mina intervjuer går bra, men sen hör jag ändå inget från arbetsgivaren och detta har satt sig lite i mitt huvud, grubblar mycket om det kan vara så att det är det som skrämmer bort dom.

Söker mest på bemanningsföretag (då det är mest det som finns), men vad säger och tror ni?
Citera
2021-10-18, 17:27
Medlem
Niggwards avatar
Mycket möjligt att de gör det när det är så lätt tillgängligt.

Aldrig skett mig personligen tror jag inte, för hade för många år sen en prick för ringa narkotika och kom på intervjuer.

Vanligaste är nog att de ber dig förse dem med ditt belastningsregister ifall du kommer vidare.
Senast redigerad av Niggward 2021-10-18 kl. 17:30.
Citera
2021-10-18, 17:27
Medlem
Negressdrottningens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av irriducibilii
Vet att det finns en tråd om lexbase, men denna är mer inriktad mot arbetslivet.

har en förseelse (dock bara böter, narkotikarelaterat) som jag inte är supernöjd med direkt.
Känns som mina intervjuer går bra, men sen hör jag ändå inget från arbetsgivaren och detta har satt sig lite i mitt huvud, grubblar mycket om det kan vara så att det är det som skrämmer bort dom.

Söker mest på bemanningsföretag (då det är mest det som finns), men vad säger och tror ni?
Nej alla kollar inte men dom absolut flesta. Dock så är varannan jävel straffad idag, särskilt för narkotikabrott.
Citera
2021-10-18, 17:30
Medlem
Willy-45s avatar
Hoppas de gör.
Borde vara tjänstefel om ansvarig INTE gör det - och sedan drar slutsatser..
Citera
2021-10-18, 17:30
Medlem
Custom_mades avatar
Citat:

Jepp, dom flesta kollar idag.
Du kan glömma jobb helt enkelt om du har en anmälan mot dig. Måste inte blivit dömd.

Lexbase är riktigt vidrigt och bör tas bort.
Citera
2021-10-18, 17:33
Medlem
Entjockbanans avatar
Citat:

Jo de gör de nog, men de säger inte att de gör det. Dock skulle de spara tid om de gjorde det direkt innan de bjuder in på intervju.
Citera
2021-10-18, 17:35
Avslutad
Tror knappast de kollar Lexbase om man nu anmodas att räcka över sitt belastningsregister...
Citera
2021-10-18, 17:35
Medlem
Entjockbanans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Custom_made
Du kan glömma jobb helt enkelt om du har en anmälan mot dig. Måste inte blivit dömd.

Du menar att det räcker med att det varit misstanke mot en även om man frikänns?
Citera
2021-10-18, 17:36
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Custom_made

Om Lexbase inte funnits hade det förskjutit makten till journalister och multinationella företag med kapacitet att beställa domar irl.
Felet är den del av yttrandefriheten som förtalar/smutskastar andra. Eftersom människan av naturen är en dömande varlese så måste man rätta samhället och lagstiftning efter det.
Citera
2021-10-18, 17:36
Avslutad
Lexbase, MrKoll, registerutdrag från Kiruna...
Citera
2021-10-18, 17:37
Medlem
irriducibiliis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Entjockbanan
Dock skulle de spara tid om de gjorde det direkt innan de bjuder in på intervju.

Jo så tänker jag med, är ju helt lönlöst att springa runt på intervjuer om det ändå inte finns någon chans typ.
Citera
2021-10-18, 17:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Entjockbanan
Du menar att det räcker med att det varit misstanke mot en även om man frikänns?

Misstanke räcker inte, det registret har Polisen. Det måste ha varit i domstol (tingsrätt vanligtvis), det är därifrån de hämtar papprena. Sen spelar det ingen roll om du blivit friad i domstolen.
Det behöver inte ens vara något brottsrelaterat, du kan ha gjort en civil stämning av någon och ändå blir du "rödmarkerad" i de automatiserade HR-tjänster som använder dessa databaser just för att "domstolsdokument där du nämns" är förekommande!

Men alla använder inte sådana tjänster, i synnerhet inte mindre arbetsgivare. Så nej, inte körd överallt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in