2021-10-18, 14:32
Medlem
TAXIDRIVER020s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svartekaptenen
Jajamän, vidare finns inga som helst belägg på hans korsfästning eller för den delen hans existens
Jesus historicitet kan med vetenskapligt belägga spåras tillbaka till den historiske personen som kallades Jesus från Nasaret som var JUDE. Det är konsensus.

Till Ts
Jesus eller Isa (fred vare med honom)
Vi ser Jesus som en hedervärd profet skickad av Gud för att uppmana till dyrkan av Gud ensam inte 1+1+1= 1. Detta framgår av Bibeln och bekräftas av Koranen. Den islamiska tron ​​om Jesus förklarar vem den verkliga Jesus var, samtidigt som den rena tron ​​om Gud och hans fullständiga storhet, unikhet och perfektion bibehålls.

Det är en vänlig inbjudan till att titta vidare och undersöka islam. Det är inte bara en annan religion. Det är samma budskap som predikades av Noa, Abraham, Moses, Jesus och Muhammed - må fred vara med dem alla. Islam betyder "underkastelse till Gud" och är ett naturligt och fullständigt sätt att leva samt uppmuntrar uppmärksamhet åt sitt förhållande till Gud och hans skapelse. Islam lär att Gud är Bismillahi ar-Rahman ar-Rahim, som är islams konsekrationsformel Gud/jesus behöver inte offra sig själv för att förlåta synder och inte heller är någon ”född i synd”. Gud dömer alla utifrån sina egna handlingar och alla är ansvariga för sina egna handlingar.

Islam lär oss att älska och respektera alla Guds profeter, men att älska och respektera dem betyder inte att man tillber dem eftersom dyrkan bara är till Gud. Att erkänna Jesus som en Guds profet och bli muslim betyder inte att du ändrar eller förlorar din kristna identitet. Det handlar om att gå tillbaka till Jesu ursprungliga och rena läror.
Citera
2021-10-18, 14:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TAXIDRIVER020
Jesus historicitet kan med vetenskapligt belägga spåras tillbaka till den historiske personen som kallades Jesus från Nasaret. Det är konsensus.

Till Ts
Vi ser Jesus som en hedervärd profet skickad av Gud för att uppmana till dyrkan av Gud ensam inte 1+1+1= 1. Detta framgår av Bibeln och bekräftas av Koranen. Den islamiska tron ​​om Jesus förklarar vem den verkliga Jesus var, samtidigt som den rena tron ​​om Gud och hans fullständiga storhet, unikhet och perfektion bibehålls.

Det är en vänlig inbjudan till att titta vidare och undersöka islam. Det är inte bara en annan religion. Det är samma budskap som predikades av Noa, Abraham, Moses, Jesus och Muhammed - må fred vara med dem alla. Islam betyder "underkastelse till Gud" och är ett naturligt och fullständigt sätt att leva samt uppmuntrar uppmärksamhet åt sitt förhållande till Gud och hans skapelse. Islam lär att Gud är Bismillahi ar-Rahman ar-Rahim, som är islams konsekrationsformel Gud/jesus behöver inte offra sig själv för att förlåta synder och inte heller är någon ”född i synd”. Gud dömer alla utifrån sina egna handlingar och alla är ansvariga för sina egna handlingar.

Islam lär oss att älska och respektera alla Guds profeter, men att älska och respektera dem betyder inte att man tillber dem eftersom dyrkan bara är till Gud. Att erkänna Jesus som en Guds profet och bli muslim betyder inte att du ändrar eller förlorar din kristna identitet. Det handlar om att gå tillbaka till Jesu ursprungliga och rena läror.
Konsensus från vem religiösa som vill det ska vara sant. Sen kristendomen må vara korkad men islam tar priset i alla kategorier i dumhet, jösses!
Citera
2021-10-18, 14:36
Medlem
jjujjus avatar
Citat:
Jesus historicitet kan med vetenskapligt belägga spåras tillbaka till den historiske personen som kallades Jesus från Nasaret som var JUDE. Det är konsensus.

Till Ts

Jag har väldigt svårt för människor som blir så pass religiösa så att dom slutar tänka på egen hand. Det är läskigt och är det något som skrämmer mig med muslimer så är det just bristen på egentänkande och att dom beter sig som får. Ursäkta om jag råkat kränka någon, det är min personliga uppfattning.

Jag vill diskutera med intelligenta individer som är objektiva och som inte låter deras religion påverka deras svar och åsikter.
Citera
2021-10-18, 14:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jjujju
Hade Jesus slavar och mördade folk?

Nej det tycker jag inte.
Nej inte vad jag vet men allt det jag nämnde förespråkas i getherdens guide, du sa själv att du inte var beläst i guiden men ta inte mitt ord för det, kolla själv. "Korrekt läst är bibeln är den mest potenta kraften för ateism som existerar" Isaac Asimov
Citera
2021-10-18, 14:39
Medlem
TAXIDRIVER020s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svartekaptenen
Konsensus från vem religiösa som vill det ska vara sant. Sen kristendomen må vara korkad men islam tar priset i alla kategorier i dumhet, jösses!
Konsensus bland alla om inte dom flesta som har studerat religion-historik( även bland ateister).
Öppna en bok min vän. Svara inte reflexmässigt.
Citera
2021-10-18, 14:41
Medlem
jjujjus avatar
Eftersom att jag vet att judarna har makten så är jag öppen till att tro att det finns en risk att Jesus varken var det ena eller det andra, då den som har makten även påverkar vad som skrivs i bibeln m.m. och kan vinkla det till deras egna fördel och agenda.

Det kan ju vara så att han inte var något av det och enbart ville vägleda judarna men att det visade sig att mänskligheten har för stort ego för att låta sig vägledas.
Citera
2021-10-18, 14:42
Medlem
TAXIDRIVER020s avatar
Citat:
Jag har väldigt svårt för människor som blir så pass religiösa så att dom slutar tänka på egen hand. Det är läskigt och är det något som skrämmer mig med muslimer så är det just bristen på egentänkande och att dom beter sig som får. Ursäkta om jag råkat kränka någon, det är min personliga uppfattning.

Jag vill diskutera med intelligenta individer som är objektiva och som inte låter deras religion påverka deras svar och åsikter.
Du kränker inte någon.

Men att Jesus var Jude är objektivt oavsett om jag är muslim ,jude, kristen eller ateist.
Citera
2021-10-18, 14:44
Medlem
jjujjus avatar
Citat:
Konsensus bland alla om inte dom flesta som har studerat religion-historik( även bland ateister).
Öppna en bok min vän. Svara inte reflexmässigt.
Hur vet vi att boken inte är manipulerad? Omskriven för en viss agenda? Man kan inte heller lita blint på böcker utan att reflektera på egen hand, och för att reflektera på egen hand så krävs det ett högre intellekt som tyvärr inte alla har. Då blir bilden utav allt snedvriden. Och är majoriteten av dom som läser mindre intelligenta så blir även resultaten fel.

Vi behöver fler fria tänkare! Filosofer.
Citera
2021-10-18, 14:44
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Enbart objektiva svar ifrån pålästa individer tack. Jo ni får lov att spekulera men det blir en mer spännande tråd om ni kommer med sann fakta och inte enbart åsikter eller önsketänkande.

Vi försöker hålla tråden städad utan nonsens eller hat mot judar. Det är ingen tävling, jag vill enbart veta sanningen! Var Jesus en jude? Om ja, varför hatar människor judar så mycket? Handlar inte kristendom om just Jesus?

Varför korsfästes ett geni som ville mänskligheten väl? Trodde dom att han var galen eller tålde dom inte att höra sanningen? Var han för klok för sin tid eller gick han för fort fram?

Bevisar inte det poängen och avundsjukan mänskligheten då känner när någon är överlägsen dom andra?

Jag är inte ett dugg påläst, jag är ledsen. Hade velat läsa bibeln men jag orkar fan inte göra det.. så jag har ej skinn på benen angående diskussionen vi kommer ha, men jag litar på att det finns kloka individer på Flashback som bär på information och jag har många frågor att ställa.

Huvudfrågan till att börja med är om Jesus var en jude?

Vänligen diskutera!

Jesus är jude.
Citera
2021-10-18, 14:46
Medlem
jjujjus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trollfeeder
Jesus är jude.
Lever han?

Hur vet vi att han faktiskt var en jude? Förutom att han befann sig på judisk mark?
Citera
2021-10-18, 14:47
Medlem
TAXIDRIVER020s avatar
Citat:
Hur vet vi att boken inte är manipulerad? Omskriven för en viss agenda? Man kan inte heller lita blint på böcker utan att reflektera på egen hand, och för att reflektera på egen hand så krävs det ett högre intellekt som tyvärr inte alla har. Då blir bilden utav allt snedvriden. Och är majoriteten av dom som läser mindre intelligenta så blir även resultaten fel.

Vi behöver fler fria tänkare! Filosofer.
Vilken bok? Du pratar mycket om intellekt, men en intellektuell person hade först tagit sin tid och läst på om ämnet istället för att avfärda allt.
Citera
2021-10-18, 14:50
Medlem
jjujjus avatar
Citat:
Vilken bok? Du pratar mycket om intellekt, men en intellektuell person hade först tagit sin tid och läst på om ämnet istället för att avfärda allt.
Jag syftar på alla religiösa böcker inom alla religioner. Trodde att det var uppenbart.

Nej jag skapade en tråd för att lyssna och diskutera med Flashbackfolket. Hade jag haft svaren så hade jag väl inte ens bemödat mig ifrån första början? Sunt förnuft och logik.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in