2020-09-07, 02:08
Medlem
Daniel501s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Black.Panther
Vad spelar det för roll om Jesus var jude eller inte? Jesus var jude och en ättling till David. Judendomen och det gamla testamentet ger oss vägledningar om hur vi ska leva för att försöka leva utan synd, t ex de tio budorden. Jesus har fullbordat det men vi ska fortfarande respektera och kan vägleda våra vägval genom det som Fadern visat oss genom sina profeter som t ex Moses.

Paulus är en extremt viktig person som förde budskapet vidare till oss icke-judar, vi är inte sämre än judar men vi ska inte överge eller strunta i Jesus bakgrund för det.

Okej och Gud älskar alla osv osv, jag förstår..

Men du, vem är den där Esau-Edom i Bibeln? Tvillingbror till Jakob, varför hatade Gud honom? Och viktigast av allt, varför skulle Gud hata hans ättlingar och förstöra det Esau-Edoms ättlingar skulle bygga upp? (Malaki 1-4)
Citera
2021-10-18, 13:55
Medlem
jjujjus avatar
Var Jesus en jude?

Enbart objektiva svar ifrån pålästa individer tack. Jo ni får lov att spekulera men det blir en mer spännande tråd om ni kommer med sann fakta och inte enbart åsikter eller önsketänkande.

Vi försöker hålla tråden städad utan nonsens eller hat mot judar. Det är ingen tävling, jag vill enbart veta sanningen! Var Jesus en jude? Om ja, varför hatar människor judar så mycket? Handlar inte kristendom om just Jesus?

Varför korsfästes ett geni som ville mänskligheten väl? Trodde dom att han var galen eller tålde dom inte att höra sanningen? Var han för klok för sin tid eller gick han för fort fram?

Bevisar inte det poängen och avundsjukan mänskligheten då känner när någon är överlägsen dom andra?

Jag är inte ett dugg påläst, jag är ledsen. Hade velat läsa bibeln men jag orkar fan inte göra det.. så jag har ej skinn på benen angående diskussionen vi kommer ha, men jag litar på att det finns kloka individer på Flashback som bär på information och jag har många frågor att ställa.

Huvudfrågan till att börja med är om Jesus var en jude?

Vänligen diskutera!
Citera
2021-10-18, 13:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jjujju
Enbart objektiva svar ifrån pålästa individer tack. Jo ni får lov att spekulera men det blir en mer spännande tråd om ni kommer med sann fakta och inte enbart åsikter eller önsketänkande.

Vi försöker hålla tråden städad utan nonsens eller hat mot judar. Det är ingen tävling, jag vill enbart veta sanningen! Var Jesus en jude? Om ja, varför hatar människor judar så mycket? Handlar inte kristendom om just Jesus?

Varför korsfästes ett geni som ville mänskligheten väl? Trodde dom att han var galen eller tålde dom inte att höra sanningen? Var han för klok för sin tid eller gick han för fort fram?

Bevisar inte det poängen och avundsjukan mänskligheten då känner när någon är överlägsen dom andra?

Jag är inte ett dugg påläst, jag är ledsen. Hade velat läsa bibeln men jag orkar fan inte göra det.. så jag har ej skinn på benen angående diskussionen vi kommer ha, men jag litar på att det finns kloka individer på Flashback som bär på information och jag har många frågor att ställa.

Huvudfrågan till att börja med är om Jesus var en jude?

Vänligen diskutera!
Jajamän, vidare finns inga som helst belägg på hans korsfästning eller för den delen hans existens
Citera
2021-10-18, 14:01
Medlem
jjujjus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svartekaptenen
Jajamän, vidare finns inga som helst belägg på hans korsfästning eller för den delen hans existens
Det har jag svårt att tro. Att allt ska vara påhitt alltså. Självklart är hela sanningen inte ute, den är vinklad och omskriven miljarder gånger men budskapen lever kvar än idag, det är fortfarande visdomsord i bibeln, sedan finns det säkert saker som man höjer ögonbrynet över och människor som utnyttjar religion för annan agenda osv, men det vet vi redan!

Men var han en jude? Och varför hatar människor judarna? Är det för att han kallade dom för det utvalda folket?
Citera
2021-10-18, 14:04
Medlem
Citat:
Det har jag svårt att tro. Att allt ska vara påhitt alltså. Självklart är hela sanningen inte ute, den är vinklad och omskriven miljarder gånger men budskapen lever kvar än idag, det är fortfarande visdomsord i bibeln, sedan finns det säkert saker som man höjer ögonbrynet över och människor som utnyttjar religion för annan agenda osv, men det vet vi redan!

Men var han en jude? Och varför hatar människor judarna? Är det för att han kallade dom för det utvalda folket?
ja han var en jude. Visdomsord, tycker du det är bra med folkmord, människooffer samt slaveri?
Citera
2021-10-18, 14:08
Medlem
Niggwards avatar
Citat:

Tror att vissa inte gillar judar för att de jobbar sig upp i andra länders/folkslags samhällen och sedan särbehandlar och hjälper varandra uteslutande baserat på sin religion. På så sett kommer fler upp till makt positioner eller positioner som genererar mycket pengar.

Detta blandat med avundsjuka och att de utger sig från att vara det utvalda folket och att alla andra är missvisade/fel troende skapar hat.

Bryr mig inte om judar generellt så någon riktig judehatare kan ju rätta mig
Senast redigerad av Niggward 2021-10-18 kl. 14:12.
Citera
2021-10-18, 14:08
Medlem
Intensivtkloks avatar
Citat:
Ja. Han var jude. Allt annat är svårt att få ihop. Vad skulle han varit annars?

Vilka hatar judarna? Det är väl religiösa fanatiker som ogillar judar liksom alla andra som inte håller med dem om deras egen gudsbild. Det är fanatiska muslimer, fanatiska kristna och så rötter med nazistisk ideologi, inte vanligt, tänkande folk...
Citera
2021-10-18, 14:11
Medlem
shrimpflavors avatar
Ja, han var jude. En jude som skapade en kult runt sig själv. Inte konstigt att de andra judarna hatade honom. Jobbig jävel. Den tidens influencer.
Citera
2021-10-18, 14:23
Medlem
jjujjus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shrimpflavor
Ja, han var jude. En jude som skapade en kult runt sig själv. Inte konstigt att de andra judarna hatade honom. Jobbig jävel. Den tidens influencer.
Fast är inte det lite samma sak som att vara en "Siddharta Gautama" och få anhängare som följer hans vägledning/ideologi och vidsomsord? Ingen blev ju tvingad att följa med?

Skulle man döda honom för det? Det är ju riktigt sjukt.
Citera
2021-10-18, 14:23
Medlem
jjujjus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svartekaptenen
ja han var en jude. Visdomsord, tycker du det är bra med folkmord, människooffer samt slaveri?
Hade Jesus slavar och mördade folk?

Nej det tycker jag inte.
Citera
2021-10-18, 14:26
Medlem
jjujjus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Niggward
Tror att vissa inte gillar judar för att de jobbar sig upp i andra länders/folkslags samhällen och sedan särbehandlar och hjälper varandra uteslutande baserat på sin religion. På så sett kommer fler upp till makt positioner eller positioner som genererar mycket pengar.

Detta blandat med avundsjuka och att de utger sig från att vara det utvalda folket och att alla andra är missvisade/fel troende skapar hat.

Bryr mig inte om judar generellt så någon riktig judehatare kan ju rätta mig
Det låter...som ett riktigt brödrarskap & systerskap alltså.. finner man inte det överallt egentligen? Hade inte du hjälpt din släkting om du hade kunnat? Dom älskar sin nation, det är väl bara vackert? Vi borde ta efter och sluta tävla med varandra!

Det begrundar sig alltså i avundsjuka?
Citera
2021-10-18, 14:28
Medlem
jjujjus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Intensivtklok
Ja. Han var jude. Allt annat är svårt att få ihop. Vad skulle han varit annars?

Vilka hatar judarna? Det är väl religiösa fanatiker som ogillar judar liksom alla andra som inte håller med dem om deras egen gudsbild. Det är fanatiska muslimer, fanatiska kristna och så rötter med nazistisk ideologi, inte vanligt, tänkande folk...
Du har en poäng där.

Om han inte var jude, så kanske han var en helt egen religion som han själv skapade? Typ kristendomen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in