2021-10-18, 11:45
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av rubin22
Tycker han ser lika kraftig ut som 2017.
Han var ju inte vidare mager på den video han la upp.

Han är storväxt och lång och hans kroppsvikt verkar vara över 100 kg, men han har förändrat sitt utseende avsevärt från videon från 2017.

https://anonfiles.com/n9H1CaOcuf/C8FC267E-E46F-4130-BC9F-A53FB7AA64AD_jpeg
Citera
2021-10-18, 11:55
Medlem
kajus333s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -GG
Intressant att media vet vad det innebär för en individ/EAB att konvertera till islam, att de kan bedöma det som seriöst eller inte utan att ens känna honom.

Jag minns när media har gjort reportage om tjejer på 15-16 år som konverterat. Det har media tagit jätteseriöst och inte ifrågasatt. Så en så ung person kan alltså veta vad det innebär men inte en fullvuxen man?
Också roligt att media får tolka en muslims val och om det är riktig islam eller inte, när andra intalas att de inte vet ett skit om de uttalar sig som kan sätta muslimers närvaro under lupp.

Dock bottnar det i att media liksom många andra förknippar islam med ras och kultur, och att de inte tar en vit person som konverterat på lika stort allvar som en somalier eller afghan. Man kategoriserar men det vågar man inte erkänna.

Att bli muslim tar för övrigt bara fem minuter. Allt som krävs är den muslimska trosbekännelsen och börja be fem gånger om dagen och lite annat.

Om GM här gjorde det i islams namn måste man tro på det, på samma sätt som man tog Breiviks motiv utifrån vad han själv angav.

Skillnaden mellan om en vanlig frisk människa säger:"Jag gjorde det i Islams namn." och GM, om han säger det, är ju, att i GMs fall, så behöver man inte tro honom. I själva verket ingår det i själva definitionen av psykos, att den drabbade inte upplever världen som en normal mska, och följaktligen inte kan bli litad på i ngn som helst utsaga. Den sjuke vet inte vad han säger.
Citera
2021-10-18, 12:03
Medlem
-GGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kajus333
Skillnaden mellan om en vanlig frisk människa säger:"Jag gjorde det i Islams namn." och GM, om han säger det, är ju, att i GMs fall, så behöver man inte tro honom. I själva verket ingår det i själva definitionen av psykos, att den drabbade inte upplever världen som en normal mska, och följaktligen inte kan bli litad på i ngn som helst utsaga. Den sjuke vet inte vad han säger.

Ja, men då blir också allting en definitionsfråga och bedömning för olika politiska vinklar och vad man vill tjäna på en händelse.

Man kan egentligen bestämma att allting "onormalt" är ett utslag av en psykos. För vem vill faktiskt döda andra människor om människan är god som sitt ursprung, som ju blir kärninnehållet i resonemanget.

Så ditt argument håller inte. Media har tjatat om Breviks nazism utifrån hans egna ord, som då inte borde tillmäts stor vikt.

Personligen ser jag honom som en vit man som gjorde det, men media manipulerar det för att man vill få bort islam ur det, när ingenting hindar en psykiskt sjuk person från att också tro på islam och ett gudaväsen. Det kan rentav passa in bättre då.

Media eller du har lika liten rätt till tolkningen av en annan persons inre liv när han själv säger varför han utförde sitt dåd.

Faktiskt, din metod blir skäl att spärra in vem som helst om en expert/trovärdig yrkesperson kan vittna om "psykosen".
Citera
2021-10-18, 12:05
Bannlyst
Citat:
- Vi har lämnat hypotesen att han har konverterat till islam, säger polisen
Per Thomas Omholt på en presskonferens, som istället påpekar att Andersen Bråthen kan vara psykiskt sjuk.

https://nordfront.se/de-foll-offer-for-dadet-i-kongsberg
Citera
2021-10-18, 12:08
Medlem
kajus333s avatar
Citat:
Ja, men då blir också allting en definitionsfråga och bedömning för olika politiska vinklar och vad man vill tjäna på en händelse.

Man kan egentligen bestämma att allting "onormalt" är ett utslag av en psykos. För vem vill faktiskt döda andra människor om människan är god som sitt ursprung, som ju blir kärninnehållet i resonemanget.

Så ditt argument håller inte. Media har tjatat om Breviks nazism utifrån hans egna ord, som då inte borde tillmäts stor vikt.

Personligen ser jag honom som en vit man som gjorde det, men media manipulerar det för att man vill få bort islam ur det, när ingenting hindar en psykiskt sjuk person från att också tro på islam och ett gudaväsen. Det kan rentav passa in bättre då.

Media eller du har lika liten rätt till tolkningen av en annan persons inre liv när han själv säger varför han utförde sitt dåd.

Faktiskt, din metod blir skäl att spärra in vem som helst om en expert/trovärdig yrkesperson kan vittna om "psykosen".

Nej, man kan inte bestämma om allt som är onormalt som "psykos". Det fordras en utredning av en psykiater.
Svar ja, man kan spärra in vem som helst, förutsatt att en psykiater har diagnosticerat en psykos SAMT om du/den det rör anses vara en fara för annan eller för sig själv.
Citera
2021-10-18, 12:13
Medlem
-GGs avatar
Citat:
Nej, man kan inte bestämma om allt som är onormalt som "psykos". Det fordras en utredning av en psykiater.
Svar ja, man kan spärra in vem som helst, förutsatt att en psykiater har diagnosticerat en psykos SAMT om du/den det rör anses vara en fara för annan eller för sig själv.

Säger vem?

Du förstår inte problemformuleringen i det.

Psykologi är dessutom ingen vetenskap, utan kvalificerade gissningar. Att ge psykiater så stor kontroll och auktoritet över människors liv och frihet, är aldrig bra. Quick-härvan, bland andra, bevisar väl det.

Jag tror att du är psykotisk som tillmäter läkare så stor makt över liv och motiv. Det finns många läkare som mot betalning kan spärra in dig.
Citera
2021-10-18, 12:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LepraHunk
Bra, jag trodde ett tag att du pratade om Breivik.

Andersen
Citera
2021-10-18, 12:23
Medlem
kajus333s avatar
Citat:
Säger vem?

Du förstår inte problemformuleringen i det.

Psykologi är dessutom ingen vetenskap, utan kvalificerade gissningar. Att ge psykiater så stor kontroll och auktoritet över människors liv och frihet, är aldrig bra. Quick-härvan, bland andra, bevisar väl det.

Jag tror att du är psykotisk som tillmäter läkare så stor makt över liv och motiv. Det finns många läkare som mot betalning kan spärra in dig.

Jag förstår problemet.
Psykologi är en humanvetenskap. Psykiatri är en psykologisk och medicinsk vetenskap.
Jag redogör för sakläget. Jag tillmäter ingen eller ingenting någonting.
Det är definitivt ingen lyckad idé om du försöker muta läkare till att begå tjänstefel. Risken är dessutom större att läkaren, när du säger att du nosat reda på en fb-användare som du misstänker är psykotisk, och redovisar din motivation, att denne spärrar in dig, alldeles gratis.
Citera
2021-10-18, 12:43
Bannlyst
Citat:
Jag förstår problemet.
Psykologi är en humanvetenskap. Psykiatri är en psykologisk och medicinsk vetenskap.
Jag redogör för sakläget. Jag tillmäter ingen eller ingenting någonting.
Det är definitivt ingen lyckad idé om du försöker muta läkare till att begå tjänstefel. Risken är dessutom större att läkaren, när du säger att du nosat reda på en fb-användare som du misstänker är psykotisk, och redovisar din motivation, att denne spärrar in dig, alldeles gratis.

Vad tror du att han kommer att få för diagnos?
Citera
2021-10-18, 12:46
Medlem
kajus333s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anonymaalko
Vad tror du att han kommer att få för diagnos?

Espen?
Citera
2021-10-18, 12:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LepraHunk
Om du läser efterspelet av Breivik förstår du spelets regler. Man kan inte äta kakan och ha den kvar, konsekvens eftersökes. Killen definierade sig själv som muslim, det torde vara enklare att acceptera än om han skulle identifierat sig som kvinna?

Förstår knappt hälften av vad du säger. Till att börja med har jag ju inte förnekat att han kallar sig själv muslim; hela min poäng handlade om att söka ett rimligt motiv. Är det rimligt att dådet är i första hand ideologiskt/religiöst motiverat, eller att han var psykiskt sjuk? Vilket spår är viktigast att gå på?

Kring Breivik fanns det ju en mängd omständigheter som gjorde det närmare till hands att förklara det som ett ideologiskt motiverat dåd, som du säkert vet. Han dödade ju till exempel medlemmar i ett visst politiskt parti, han hade skrivit ett manifest, han frekventerade politiska forum där han publicerade enorma mängder ideologiskt material, etc etc. Lite konstigt att du inte ser att det finns en milsvid skillnad mellan dessa två.
Citera
2021-10-18, 12:52
Bannlyst
Citat:
Espen?

Yes
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto