2021-10-14, 21:04
Medlem
Scalpings avatar
Imorgon tnkte jag testa att kra en bit flsklgg som pulled pork i lergrytan. Borde inte det funka? jag vet att man brukar koka sna med lagerblad och kryddpeppar och grejer, men kndes lite halvtrkigt, s tnkte ta lite chipotlemarinad ver istllet och lk. Sen en rotsaksgratng till det, med creme fraishe och ost. Tycker det lter rtt gott. Fr terkomma med resultat sen
Citera
2021-10-14, 21:31
Medlem
EastClintfoods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Scalping
Imorgon tnkte jag testa att kra en bit flsklgg som pulled pork i lergrytan. Borde inte det funka? jag vet att man brukar koka sna med lagerblad och kryddpeppar och grejer, men kndes lite halvtrkigt, s tnkte ta lite chipotlemarinad ver istllet och lk. Sen en rotsaksgratng till det, med creme fraishe och ost. Tycker det lter rtt gott. Fr terkomma med resultat sen

Det funkar, tyskarna har ju sin egen variant dr det ugnstekes. Svlen blir krispig, Schweinshaxe..
Citera
2021-10-15, 09:41
Medlem
Scalpings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EastClintfood
Det funkar, tyskarna har ju sin egen variant dr det ugnstekes. Svlen blir krispig, Schweinshaxe..
ja, googlade lite sna bilder. sg inte s jttefrscht ut, men kanske smakar btte.
Nu str den i ugnen p 125 grader och insmetad i lk och nn chipolteolja. Svlen kommer jag inte ta d jag tror den blir sladdrig och mjuk eftersom jag har lock p grytan fr att behlla saftigheten.
Citera
2021-10-15, 12:39
Medlem
Scalpings avatar
Citat:
ja, googlade lite sna bilder. sg inte s jttefrscht ut, men kanske smakar btte.
Nu str den i ugnen p 125 grader och insmetad i lk och nn chipolteolja. Svlen kommer jag inte ta d jag tror den blir sladdrig och mjuk eftersom jag har lock p grytan fr att behlla saftigheten.
Blev vldigt gott med chipotleoljan istllet fr vanliga kryddningen till flsklgg. Inga andra kryddor n barbequeoljan och lken. Drog sen isr kttet som med pulled pork och blandade med vtskan som slppt och oljan.

(FB) Bilder p dina matrtter v.2
Citera
2021-10-15, 15:12
Medlem
Scalpings avatar
"Smoked hickory" var det och inte chipotle som jag skrev.
Citera
2021-10-15, 15:26
Medlem
Ambelains avatar
Citat:
Vad har ni fr matrtter ni har hittat p sjlva?

Jag tycker det r roligt att improvisera sjlv och va kreativ, man snor lite frn andra och gr nt nytt av det. Ibland blir det gott och ibland mindre gott, men man lr sig alltid nt.

Idag tnkte jag slnga ihop en klrotslda, med bacon och lk i. Fr se om det funkar, men tror det. Jag steker lken frst och varvar med den rivna klroten och baconstrimlor. Sen hller jag p 3 dl mjlk/grdde, med muskot och lite mjl, salt och peppar.

N, vad har ni sjlva fr specialare?
Hittat p och hittat p ...

Men jag vet iaf ingen annan frutom mig sjlv, som brukar bestlla pizza ...
Och sen st vid spisen och steka upp en massa goda extra tillbehr som jag vill ha p den ocks.
Frutom det man fr p kpet allts.

Min verkliga specialare dr, r i af att ha p marinerad Creme Fraiche (marinerad i fettet efter stekt svamp och stekt paprika, tex - om jag har stekt broccoli so gr det ocks).
Jag brer allts ett fett lager sdan Creme Fraische p den nyinkpta Pizzan.
Sen s lgger jag ostskivor ovanp det.

Det blir magi nr dessa tv ingredienser sen smlter samman nr det gratineras.
Osten blir liksom s krmig som smlt ost p pizza aldrig annars kan komma i nrheten av.

Ja, och sen s monterar jag ju de stekta grnsakerna och vego-produkterna.

Stekta svampen.
Stekta broccolibuketterna.
Sotade stekta paprikan.

Kanske rkt tofu, som steks ocks, om jag r sugen p rkt smak.
Eller Halloumi, ltt uppstekta som trningar, omrrda i Piri-Piri-saft och sen uppstekta snabbt.

Det gr snabbt att marinera lite Feta ocks faktiskt.
Bara en plastpse som behvs.
Hll lite olivolja i plastpsen.
Sen in med kryddorna du vill ha.
Sen feta-bitarna.
Krama runt lite ltt och lt ligga och gotta sig tills det blir dags fr servering.
Citera
2021-10-15, 16:19
Medlem
Scalpings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ambelain

Min verkliga specialare dr, r i af att ha p marinerad Creme Fraiche (marinerad i fettet efter stekt svamp och stekt paprika, tex - om jag har stekt broccoli so gr det ocks).
Jag brer allts ett fett lager sdan Creme Fraische p den nyinkpta Pizzan.
Sen s lgger jag ostskivor ovanp det.

Det blir magi nr dessa tv ingredienser sen smlter samman nr det gratineras.
Osten blir liksom s krmig som smlt ost p pizza aldrig annars kan komma i nrheten av.

Creme fraiche har man vl p Pizza Bianco istllet fr tomatss? tit nn gng med chevre, flytande honung och pinjentter. Det var smarrigt vrre, men mer som en efterrtt nstan med den sta flytande honungen.
Citera
2021-10-16, 09:16
Bannlyst
Jag har skrivit det tidigare. Det var nr jag fr frsta gngen gjorde en anstrngning i kket och lagade en makaronistuvning i rund glasform.

Smaken r vl p sin hjd okej, men p den tiden blev jag s stolt ver utseendet och fattade inte riktigt att jag sjlv hade gjort denna vackra matrtt som faktisk sg s proffsig ut.

En annan anekdot frn mitt liv var under min studietid. Jag lagade till en toskakaka. Fr er som inte vet det har toskakakan en sockerglasyr p toppen som man mste ha inne i ugnen nstan p sekunden rtt.

Och just nr jag tog ut den ur ugnen, vllde det in 10 stycken hockeyintresserade kanadensare i kket. Jag som aldrig ftt till glasyren riktigt p samma vis som just den dagen, men jag var ju nstan tvingad att bjuda. S klart!

Jag fick lite credd fr kakan, och jag br inte klaga.

Men att f till en perfekt glasyr r ganska trixigt!
Senast redigerad av Bensindriven 2021-10-16 kl. 10:09.
Citera
2021-10-17, 15:00
Medlem
Ambelains avatar
Citat:
Creme fraiche har man vl p Pizza Bianco istllet fr tomatss? tit nn gng med chevre, flytande honung och pinjentter. Det var smarrigt vrre, men mer som en efterrtt nstan med den sta flytande honungen.
Nja, det finns ju sn dr vedervrdig mexikansk chokladpizza ocks.
Inget jag hade velat smaka i frsta taget tminstone.

Men jag r egentligen inte mycket fr efterrtt och snt. Iaf inte om det inte r ngot riktigt speciellt sklart.

Nej, det jag menade var pizza som mat, i allra hgsta grad.
Creme Frischen i kombination med osten p toppen, gifter sig p ett stt man inte kan frst frrn man ftt uppleva det.
Fr knslan blir verkligen som att det inte alls r ngot creme fraiche dr, utan att det i sjlva verket bara r ett riktigt tjockt - och superkrmigt - lager smlt ost.
Fast inte s tjockt och segt som tjocka lager smlt ost annars alltid blir.
Utan creme fraichen lttar upp det - men den tar ju smak av osten (frutom den som den redan smaksatts med). S upplevelsen r verkligen att allt, hela tcket, r smlt ost.

Det r inget mindre n skitgott.
Och jag kan absolut rekommenderaa det.

Men, som jag skrev i inlgget, s gillar jag sjlv inte det dr oskicket med att bara lta de ra ingredienserna bara ligga och bli uppvrmda i ugnen.
Utan jag vill ju steka och krydda rtt, p mitt stt.
Och lgga p pizzan sen, efter att den kommit ut ur ugnen.

Man frstr ju rvarorna annars nr man bara har de i ugnen utan ngonting.
Vem tillagar liksom annars sin mat p det sttet, genom att bara lgga in det p en bakplt i ugnen??
Ingen gr ju det.
S varfr ska man gra det p en pizza d.

Det tar ju faktiskt ingen extra tid att steka upp det under tiden den r i ugnen, eller under den tid man vntar p att bestllningen ska bli klar.

Tnk bara p att - enklast r alltid bst.
Dvs hitta de rvaror som passar till grunden, brd, tomat och smlt ost.

Tex smrstekt svamp.
Smrstekt svamp och sotad stekt paprika - med ra ringar frsk spansk peppar (chili).

Eller - smrstekta broccolibuketter och Siri-Piri-marinerad Halloumi-trningar (ltt, ltt uppfrsta).

Spenat r alltid en hit.
Frs spenat i vitlk, salt, aromat och vitpeppar.
Lgg i sm sta hgar p pizzan.
Rkt Tofu till det, och skr spansk peppar till fr den fina frgen och kicken.

Just det ja ... rtor r faktiskt ett alldeles utomordentligt bra tilltugg till Rtt Pizza )tex den med spenat och rkt tofu).
Men, du mste frst frsa upp dina rtor i smr med svampbuljong i. Lite vitlk med.
D fr du rtor som smakar av svamp ... =)

Och, sklart ...Kronrtskocka passar ju bra till nstan allt.
Men i synnerhet til pizza.
Nykokt, perfekt saltad, kronrtskocka ska det var. Inte nt skit allts.
Och tnk inte ens tanke p att bar alta den lsa i ugnen som ngon slags tredje sorteringens sopor.
Citera
2021-10-17, 22:43
Medlem
Bunnys avatar
1. Att erstta grdden med naturell kvarg nr man kkar, pannkaka, vfflor, plttar eller dylikt r vldigt gott. Det ger en syrligare smak, matigare konsistens och grymt mycket bttre nringsvrde. Vill man, s kan man givetvis smakstta kvargen, eller kpa kvarg med smak.

2 Jag har upptckt att strbrd r vldigt gott att ha p glass, det lite salta strbrdet bryter av glassens stma, och texturen ger ett hrligt crunch som inte gr att f med t.ex. strssel.
Citera
2021-10-17, 22:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bunny
1. Att erstta grdden med naturell kvarg nr man kkar, pannkaka, vfflor, plttar eller dylikt r vldigt gott. Det ger en syrligare smak, matigare konsistens och grymt mycket bttre nringsvrde. Vill man, s kan man givetvis smakstta kvargen, eller kpa kvarg med smak.

2 Jag har upptckt att strbrd r vldigt gott att ha p glass, det lite salta strbrdet bryter av glassens stma, och texturen ger ett hrligt crunch som inte gr att f med t.ex. strssel.
Din nr 1 har jag brjat med fr lnge sedan ! Blir som du beskriver. Man knner sig nstan nyttig efter pannkakorna !!
Citera
2021-10-18, 03:29
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Djuse
Din nr 1 har jag brjat med fr lnge sedan ! Blir som du beskriver. Man knner sig nstan nyttig efter pannkakorna !!
Ja jag vet att det verkligen inte r ngot nytt, men ville nd tipsa eventuellt ovetande
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in