Citat:
Ursprungligen postat av
boldogg
Du beskriver något i himlen, inte på jorden. Du hävdar dock att punkten i himlen bevisar något på jorden. När man observerar Södra korset tittar man på himlen, inte jorden. Men du drar slutsatser om jorden när du observerar himlen.
Bilder på det Södra Korset, var är det runda? Vänligen peka ut det!
Så du tittar antingen rakt upp eller rakt ner. Det förklarar en del. Har du hört talas om kompass? Förut navigerade människor efter Polaris på norra halvklotet, eftersom de visste att det var norr. Sedan använde de sextant för att ta reda på hur högt över horisonten Polaris var, och sedan kunde de räkna ut på vilken breddgrad de var.
Exakt samma sak hände på södra halvklotet, men där använde de södra korset. De observerade himlen, och på det sättet fick de reda på var de var på jorden, oavsett om du gillar det eller inte. Sydkorset är alltid i söder, och det betyder att södern alltid är en viss riktning. Söder är alltid motsatt av norr och det är omöjligt på en platt jord. Om du inte tror mig kan du försöka själv.
Citat:
Ursprungligen postat av
boldogg
Här observerar du faktiskt jorden, närmare bestämt att solen och fartyg försvinner ned för horisonten, men var observerar du det runda i detta fenomen? Ingenstans, du antar att det är pga av en påstådd kurvatur. Inget annat än ett antagande.
Bilder på horisonten och fartyg, var är det runda? Vänligen peka ut det!
Påpeka var det runde är på södra korset och horisonten? Vad menar du? Du kommer aldrig att kunna se kurvan "i sidled", tills det är jorden för stor, men det är inga problem att se att den böjer sig bort från dig.
Jag har diskuterat mycket med dom platta, och jag trodde att jag hade sett det mesta, men det hade jag nog inte.