2021-10-17, 20:11
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boldogg
Och anledningen till att du diskuterar med mig är?

Personligen gillar jag hur du fått byxorna neddragna och inte har nån annan stans att ta vägen utom att skrika nej hela tiden. Roande.
Citera
2021-10-17, 20:13
Medlem
Citat:
Du beskriver något i himlen, inte på jorden. Du hävdar dock att punkten i himlen bevisar något på jorden. När man observerar Södra korset tittar man på himlen, inte jorden. Men du drar slutsatser om jorden när du observerar himlen.
Bilder på det Södra Korset, var är det runda? Vänligen peka ut det!
Så du tittar antingen rakt upp eller rakt ner. Det förklarar en del. Har du hört talas om kompass? Förut navigerade människor efter Polaris på norra halvklotet, eftersom de visste att det var norr. Sedan använde de sextant för att ta reda på hur högt över horisonten Polaris var, och sedan kunde de räkna ut på vilken breddgrad de var.

Exakt samma sak hände på södra halvklotet, men där använde de södra korset. De observerade himlen, och på det sättet fick de reda på var de var på jorden, oavsett om du gillar det eller inte. Sydkorset är alltid i söder, och det betyder att södern alltid är en viss riktning. Söder är alltid motsatt av norr och det är omöjligt på en platt jord. Om du inte tror mig kan du försöka själv.

Citat:
Här observerar du faktiskt jorden, närmare bestämt att solen och fartyg försvinner ned för horisonten, men var observerar du det runda i detta fenomen? Ingenstans, du antar att det är pga av en påstådd kurvatur. Inget annat än ett antagande.

Bilder på horisonten och fartyg, var är det runda? Vänligen peka ut det!
Påpeka var det runde är på södra korset och horisonten? Vad menar du? Du kommer aldrig att kunna se kurvan "i sidled", tills det är jorden för stor, men det är inga problem att se att den böjer sig bort från dig.

Jag har diskuterat mycket med dom platta, och jag trodde att jag hade sett det mesta, men det hade jag nog inte.
Citera
2021-10-17, 20:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Personligen gillar jag hur du fått byxorna neddragna och inte har nån annan stans att ta vägen utom att skrika nej hela tiden. Roande.
Du har förlorat.
Citera
2021-10-17, 20:19
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Du har förlorat.

Ja tjenare, mot jesus och de två rövarna/ögonen då eller. Ett sånt sällsynt haveri.
Citera
2021-10-17, 20:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av matteusnorge
Så du tittar antingen rakt upp eller rakt ner. Det förklarar en del. Har du hört talas om kompass? Förut navigerade människor efter Polaris på norra halvklotet, eftersom de visste att det var norr. Sedan använde de sextant för att ta reda på hur högt över horisonten Polaris var, och sedan kunde de räkna ut på vilken breddgrad de var.
I astronomisk navigation föreställer sig observatören himlen som en sfär med himlakroppar som punkter fästade på den utan avstånd till himlakropparna, och jordens yta betraktas som ett horisontalplan. Förstår du innebörden av det?

Citat:
Exakt samma sak hände på södra halvklotet, men där använde de södra korset. De observerade himlen, och på det sättet fick de reda på var de var på jorden, oavsett om du gillar det eller inte. Sydkorset är alltid i söder, och det betyder att södern alltid är en viss riktning. Söder är alltid motsatt av norr och det är omöjligt på en platt jord. Om du inte tror mig kan du försöka själv.
Som ovan. En himmelssfär med fästade ljuspunkter och ett horisontalplan.

Citat:
Påpeka var det runde är på södra korset och horisonten? Vad menar du? Du kommer aldrig att kunna se kurvan "i sidled", tills det är jorden för stor, men det är inga problem att se att den böjer sig bort från dig.

Men om jag vrider mig 90 grader då är ju inte sidled sidled längre?

Citat:
Jag har diskuterat mycket med dom platta, och jag trodde att jag hade sett det mesta, men det hade jag nog inte.

Det kommer att bli värre.
Citera
2021-10-17, 20:32
Medlem
Himawari gör två flugor på smällen. Den visar kurvatur och bilder på jorden från rymden. Precis vad FE frågar efter.
Citera
2021-10-17, 20:32
Medlem
Citat:
Nu har du gjort två påståenden, kan vi då vänligen få se bevis för dessa påstående också!

Hur du kan se ISS från Jorden
https://spotthestation.nasa.gov/
tillsammans med uppgifter om var stationen befinner sig.

Sedan menar du att uppgiften att lufttrycket avtar med höjden är att obevisat påstående ? Lätt att bevisa med en barometer och be4söka olika platser på olika höjd
Citera
2021-10-17, 20:33
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Och du fortsätter att hävda att det finns bevis men producerar aldrig något. Visst är det komiskt!
Nej både jag och andra har försett dig med ekvatorns längd i förhållande till avståndet polen till ekvatorn. Blir ju helt fel på en skiva.
Att avstånden längs med given breddgrad minskar söder om ekvatorn och flygtiderna söder om ekvatorn. Att du inte tror på bevisen utan avvisar dom utan att ha en aning om vad som är fel med dom är ditt problem.
Citera
2021-10-17, 20:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jfri
Hur du kan se ISS från Jorden
https://spotthestation.nasa.gov/
tillsammans med uppgifter om var stationen befinner sig.
Här kan du se en amatörvideo av glonjordsfantasten RedsRhetoric med ISS framför månen.
Visar ett objekt framför månen, det är allt.

Citat:
Ursprungligen postat av jfri
Sedan menar du att uppgiften att lufttrycket avtar med höjden är att obevisat påstående ? Lätt att bevisa med en barometer och be4söka olika platser på olika höjd
Lufttrycket avtar med därför gör du antagandet att de alltid gör det.
Citera
2021-10-17, 20:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Nej både jag och andra har försett dig med ekvatorns längd i förhållande till avståndet polen till ekvatorn. Blir ju helt fel på en skiva.
Att avstånden längs med given breddgrad minskar söder om ekvatorn och flygtiderna söder om ekvatorn. Att du inte tror på bevisen utan avvisar dom utan att ha en aning om vad som är fel med dom är ditt problem.
Och var kan jag se kurvaturen i detta?
Citera
2021-10-17, 20:41
Medlem
Citat:
I astronomisk navigation föreställer sig observatören himlen som en sfär med himlakroppar som punkter fästade på den utan avstånd till himlakropparna, och jordens yta betraktas som ett horisontalplan. Förstår du innebörden av det?
Nej, men du kommer förmodligen att förklara det.

Citat:
Men om jag vrider mig 90 grader då är ju inte sidled sidled längre?
Vad?? Så klart det är.
Du har rätt, det blev värre
Citera
2021-10-17, 20:52
Medlem
Citat:
Nej, men du kommer förmodligen att förklara det.
En himmelssfär med fästade ljuspunkter utan avstånd är det motsatta av vad du hävdar men ändå så använder du det som bevis för din sak. Ett horisontalplan är det motsatta till din kurvade yta men på något sätt lyckas du tro att det talar till din fördel.

Citat:
Vad?? Så klart det är.
Du har rätt, det blev värre
Helt rätt! Ingen har sett kurvan, ändå är du övertygad om att den finns där bortom horisonten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in