Citat:
Ursprungligen postat av
Prinzezzan
Gärna så att brons västra del (mot Ekudden-hållet) kommer med, polis och området däremellan bort mot Hällristningsvägen. Då blir det lättare att tänka sig hur Helena skulle ha gått (genande genom området, och bort till skogsstigen).
Kom ihåg att min uppfattning om var stigen gick är att den började på annat ställe än där dagens rister är. Jag utgår dels ifrån mina egna minnesbilder från den tiden när man körde dit och kollade efter försvinnandet och dels på vad som är naturligt med utgångspunkt från geografin.
Som alla ser på kartorna, börjar Ekuddenvägen i söder med en 90-graderskorsning till Marieforsleden. Därefter böjer den av diagonalt åt väster, för att efter ett tag böja upp mot norr. Strax efter denna norrböj anser jag att stigen började, för att sedan sluta ungefär mitt emellan vändplatserna för Hällristningsvägen och Runstensvägen. Det är den mest naturliga sträckningen utifrån "folkets val", samt att det vid den startpunkten idag står en skylt inne Kohagen, som inte går att läsa ifrån Ekuddenvägen om man inte är Stålmannen.
Vad har det för betydelse? Man vill ha alla korten klart för sig!
Säg att Ekuddenvägen är en brottsplats. Åt öster var det ett gärde. Om något brott skett, som en Hanna har hört, kan det lika gärna ha skett på östra sidan om Ekuddenvägen. Då är det relevant var stigen började.
Hur möjligheterna var att promenera norr om fängelset och över gärdet på den tiden har jag ingen aning om. Kanske någon annan vet?