2021-10-17, 18:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnLitenFrys
Vad gäller starka enskilda prestationer får dock Leicester - United sägas toppa Liverpools match. Greenwoods pärla i bortre krysset, Tielemans golfchipp i krysset, Lindelöfs cross med vänstern (!) till 2-2, Ayoze Perez framspelning till Vardy för 3-2... verkar ändå ha varit en match som stod och vägde, men till sist vägde över för Leicester?
Nej det stod aldrig och vägde. Leicester var bättre på precis allt - de löpte, de spelade runt bollen, de kombinerade och skapade bra lägen som det kändes varje gång de ville det.

Visst, där var spelare som underpresterade rejält (Maguire framförallt) men igår var det ren tur att man faktiskt var med så länge som till 2-2. Intressant är att ingen verkar ha synpunkter på AWB spel. Han har nog läst för många superlativ om sig själv för den senaste 1½ säsongen har han bara sett loj och arrogant ut i defensiven - han gör konstant felbedömningar i vilka ytor han skall ta upp pch är bolltittande konstant. Man kunde ju iaf tidigare köpa hans svagare anfallsspel med att han var riktigt jäkla bra defensivt men nu finns inte ens det kvar.

Och är fortfarande fullständigt förvånansvärt att man INTE försökte lösa mittfältsissuet i somras. Jag har sagt det många gånger, förstår att man vill ha Ronaldo på planen mot lag som kommer backa hem med större delen av laget för den poacher han är. Men mot lag med ett eget grundspel som är bra så är det huvudlöst att spela med honom. Att sedan sätta Matic bredvid Pogba på ett innermittfält där det inte finns press på bollförande spelare och numerärt underläge i spelare - alla vet att Matic inte är snabb och Pogba lägger inte mycket i defensiven. Blir ju hur lätt som helst att passera första sex spelarna med en två passningar vilket syntes gång på gång.

Detta jävla bolltrampande som Pogba-Fred-Matic sysslar med på mitten offensivt hjälper inte direkt och med tanke på att de inte klarar av det defensiv heller så är återigen sommarens transfers av Sancho och Ronaldo så svåra att begripa. Varane förstår jag iom att ingen av VNL-Bailly-Maguire går ihop och det var något som behövde justeras. Men Sancho / Ronaldo där man redan var bra beställda med Pogba-Bruno-Mason-Rashford-Cavani-Lingard-Martial och med spelare kommande underifrån som gör det bra i U18/23 så blir det bara anmärkningsvärt.
Citera
2021-10-17, 19:03
Avstängd
PommesOchKebabs avatar
Ligans rikaste klubb ligger under med 3-1 mot detta Spurs.

// PoK
Citera
2021-10-17, 19:09
Medlem
EnLitenFryss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alannon
Nej det stod aldrig och vägde. Leicester var bättre på precis allt - de löpte, de spelade runt bollen, de kombinerade och skapade bra lägen som det kändes varje gång de ville det.

Visst, där var spelare som underpresterade rejält (Maguire framförallt) men igår var det ren tur att man faktiskt var med så länge som till 2-2. Intressant är att ingen verkar ha synpunkter på AWB spel. Han har nog läst för många superlativ om sig själv för den senaste 1½ säsongen har han bara sett loj och arrogant ut i defensiven - han gör konstant felbedömningar i vilka ytor han skall ta upp pch är bolltittande konstant. Man kunde ju iaf tidigare köpa hans svagare anfallsspel med att han var riktigt jäkla bra defensivt men nu finns inte ens det kvar.

Och är fortfarande fullständigt förvånansvärt att man INTE försökte lösa mittfältsissuet i somras. Jag har sagt det många gånger, förstår att man vill ha Ronaldo på planen mot lag som kommer backa hem med större delen av laget för den poacher han är. Men mot lag med ett eget grundspel som är bra så är det huvudlöst att spela med honom. Att sedan sätta Matic bredvid Pogba på ett innermittfält där det inte finns press på bollförande spelare och numerärt underläge i spelare - alla vet att Matic inte är snabb och Pogba lägger inte mycket i defensiven. Blir ju hur lätt som helst att passera första sex spelarna med en två passningar vilket syntes gång på gång.

Detta jävla bolltrampande som Pogba-Fred-Matic sysslar med på mitten offensivt hjälper inte direkt och med tanke på att de inte klarar av det defensiv heller så är återigen sommarens transfers av Sancho och Ronaldo så svåra att begripa. Varane förstår jag iom att ingen av VNL-Bailly-Maguire går ihop och det var något som behövde justeras. Men Sancho / Ronaldo där man redan var bra beställda med Pogba-Bruno-Mason-Rashford-Cavani-Lingard-Martial och med spelare kommande underifrån som gör det bra i U18/23 så blir det bara anmärkningsvärt.

Då var det ju - smickrande kanske är fel ord - men... bra? Att vara med till minut 78/82 och ta ledningen med 1-0?

Jag menar: Om nu Leicester var det klart bättre laget, så var ju United förhållandevis nära att ta med sig poäng ändå. Det hade varit något annat med en förkrossande 4-1-seger där man får sitt tröstmål vid underläge 3-0 i minut 78, men sen ändå släpper in 4-1 före full tid t.ex.

Men det visar väl Uniteds individuella kvalitet på många spelare - även fast man inte är ett bra lag där man tillsammans gör varandra bättre, så har man så pass många spelare som kan förhindra mål/göra mål att de ändå är väldigt svårslagna och kan vinna mot alla lag (inte rättvist vinna kanske, men vinna)?

Vad gäller värvningar är det sällan en bra transferstrategi att värva det man kan få istället för att värva det man behöver. Se på Arsenal och Lacazette/Auba, där man först värvade Laca och sen Auba bara ett halvår senare när en av dem hade räckt. Man värvade det man kunde få, inte det man hade behov av.

Sen tycker jag väl ändå United gjorde rätt som plockade Varane till en relativt OK prislapp - den sortens spelare i den åldern är normalt inte till salu men det är speciella tider i Spanien. Vigge och Maguire verkar ju inte bli femplusförsvararna, men kanske kan Varane lyfta dem likt VVD lyft Liverpools mittbackar?

Och Ronaldo var en chansning värd att ta (men inte till den prislappen, lönen, kontraktslängden - som jag tjatat dina öron blodiga om vid det här laget ), bra PR också.

Sancho däremot har inte direkt hit the ground running. Minns att jag bråkade en del med United-supportrar för något år sen då jag inte riktigt såg att det var högerkanten som var problemet, men de hävdade att United bara hotade via vänsterkanten och aldrig från höger om jag minns rätt, så den pusselbiten saknades. Fanns ingen som kunde spela till höger, hävdade man. Noterar dock att Sancho spelat LW alla matcher utom en när han fått hoppa in enligt transfermarkt, men fortfarande tidigt. Men här och nu verkar det ju vara mittfältsbiten som saknas, som alla är inne på.

Såg att Pogba var gnällig över lagets spel för övrigt:

Citat:
“We have not found the problem, conceding easy goals, stupid goals. We need to be more mature, play with more experience and arrogance in a good way. We need to find something, we need to change.

“We need to find the right mentality and the right tactic. Stick with it and resolve the problem.”

Det är ju lite väl magstarkt att gå ut med den här sortens kritik mot laget när han själv är en stor del i den här problematiken? Pogba borde ju nickat undan det där inlägget som leder till 4-2 kan jag tycka, han visar dessutom återkommande prov på fel beslut och loj inställning.

Ser att hans kontrakt går ut i sommar - vill man förlänga? Dumt att tappa en sån spelare på free, men samtidigt är det väl ingen (utom PSG) som kommer ha råd att köpa honom och matcha lönen om man förlänger och vill dumpa om ett drygt år?
Citera
2021-10-17, 19:39
Medlem
Citat:
Då var det ju - smickrande kanske är fel ord - men... bra? Att vara med till minut 78/82 och ta ledningen med 1-0?

Jag menar: Om nu Leicester var det klart bättre laget, så var ju United förhållandevis nära att ta med sig poäng ändå. Det hade varit något annat med en förkrossande 4-1-seger där man får sitt tröstmål vid underläge 3-0 i minut 78, men sen ändå släpper in 4-1 före full tid t.ex.

Men det visar väl Uniteds individuella kvalitet på många spelare - även fast man inte är ett bra lag där man tillsammans gör varandra bättre, så har man så pass många spelare som kan förhindra mål/göra mål att de ändå är väldigt svårslagna och kan vinna mot alla lag (inte rättvist vinna kanske, men vinna)?

Vad gäller värvningar är det sällan en bra transferstrategi att värva det man kan få istället för att värva det man behöver. Se på Arsenal och Lacazette/Auba, där man först värvade Laca och sen Auba bara ett halvår senare när en av dem hade räckt. Man värvade det man kunde få, inte det man hade behov av.

Sen tycker jag väl ändå United gjorde rätt som plockade Varane till en relativt OK prislapp - den sortens spelare i den åldern är normalt inte till salu men det är speciella tider i Spanien. Vigge och Maguire verkar ju inte bli femplusförsvararna, men kanske kan Varane lyfta dem likt VVD lyft Liverpools mittbackar?

Och Ronaldo var en chansning värd att ta (men inte till den prislappen, lönen, kontraktslängden - som jag tjatat dina öron blodiga om vid det här laget ), bra PR också.

Sancho däremot har inte direkt hit the ground running. Minns att jag bråkade en del med United-supportrar för något år sen då jag inte riktigt såg att det var högerkanten som var problemet, men de hävdade att United bara hotade via vänsterkanten och aldrig från höger om jag minns rätt, så den pusselbiten saknades. Fanns ingen som kunde spela till höger, hävdade man. Noterar dock att Sancho spelat LW alla matcher utom en när han fått hoppa in enligt transfermarkt, men fortfarande tidigt. Men här och nu verkar det ju vara mittfältsbiten som saknas, som alla är inne på.

Såg att Pogba var gnällig över lagets spel för övrigt:

Det är ju lite väl magstarkt att gå ut med den här sortens kritik mot laget när han själv är en stor del i den här problematiken? Pogba borde ju nickat undan det där inlägget som leder till 4-2 kan jag tycka, han visar dessutom återkommande prov på fel beslut och loj inställning.

Ser att hans kontrakt går ut i sommar - vill man förlänga? Dumt att tappa en sån spelare på free, men samtidigt är det väl ingen (utom PSG) som kommer ha råd att köpa honom och matcha lönen om man förlänger och vill dumpa om ett drygt år?
Ja det är väl det som är moment 22 för United just nu - man har så sjukt starka individuella spelare att ett mål kan komma från lite i princip ingenstans. En bra löpning, en passning på foten och BANG - mål. Och jag vet att jag sagt det förr, United är tunga att möta på det sättet och skulle man faktiskt få ihop ett LAG så kommer man vara extremt svåra att möta. Problemet är ju att det känns som man inte kommer närmare att bli ett lag och so far tycker jag man gått tillbaka med Ronaldo. Även om Mason gör det bättre från kanten poängmässigt så fick man ut väldigt mycket mer av det totala laget med honom eller Cavani på topp.

Jag köper argumentet att man saknade en poacher som gjorde målen mot säg Sheffield, Newcastle osv säsongerna innan när fler lag backade hem extremt hårt. Men att helt tappa pressen och löpningar när man möter bättre lag som INTE backar hem kommer bara ge svårigheter.

Det enda jag egentligen tyckte om högerkanten var att blev Mason skadad så fanns det noll och inget som kunde spela där på regelbunden basis så ja, jag kan förstå att man säkrar upp det men med en £73M signing när man redan har en egen spelare som bör få 85% av speltiden och egentligen ingen som helst möjlighet att rotera runt på de andra platserna då Bruno är självskriven i laget. Då hade det väl vart bättre att ta in en chansning som ändå inte kommer få mycket tid och lägga säg £50M på mittfältet som var uppenbart issue för alla andra. Eller helt enkelt då låta Mason få huvudtiden på topp och ge Sancho platsen på högerflanken (sen är ju frågan hur pass hårt det tog mentalt att komma in och bomma straffen i VM-finalen - där är ju många sådana saker som vi utanför klubbens väggar har jäkligt svårt att sätta oss in i).

Jo, Varane är den enda genomtänkta värvningen känns det som. Och Heaton som tredjemålis.

Pogba försöker väl visa han kan vara en ledare men han är ju inte det. Ja om han inte har en exceptionell Kante bredvid sig som kan täcka upp precis allt på egen hand. Jag kan inte förstå att man vill erbjuda honom ett nytt kontrakt som dessutom är på HÖGRE belopp i veckan än vad man har nu. Och jag tror Pogba sjäv kommer få ett abrupt uppvaknande när han kommer märka att det finns inte så många klubbar som vill ha honom - det är väl därför han nu börjat hinta om att han kan tänka sig stanna i United. Intresset för en bolltrampande superdiva som försämrar är kanske inte så stort som han trodde.
Citera
2021-10-17, 20:19
Medlem
Drickbacks avatar
Citat:
Chelsea på Anfield blev en liten ögonöppnare för mig. Jag hade en förhoppning om att Liverpool skulle visa att man var numret större än Tuchels bygge, att Liverpools elva och system skulle väga tyngre än dyra värvningar.

Men jag tycker Chelsea hade helt rätt matchplan - både före och efter utvisningen. Visst att de skänkte bort bollinnehav och initiativ, men de var farligare i första trots sin defensiva taktik. I andra neutraliserade de Liverpools offensiv på ett effektivt sätt med en man mindre i 45 minuter.

Man kanske kan anföra att: Ja, Chelsea är/var ett sämre lag än Liverpool på den dagen, men de hade en matchplan som gav dem goda chanser att vinna.

Men ok, så här då: Jag hoppades Chelsea fortfarande skulle vara numret mindre än Liverpool inför säsongen, men jag tycker absolut de är på nivå nu att välförtjänt kunna komma före Reds i tabellen.
Hade andra halvlek spelas idag hade det sett annorlunda ut lager var väldigt otränat pga skador, EM etc etc. Orkade aldrig genomföra pga ork tyvärr. Liverpool var bättre även 11 mot 11 så klar missräkning med 1 poäng.
Citera
2021-10-17, 21:26
Medlem
Generalanderssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PommesOchKebab
Ligans rikaste klubb ligger under med 3-1 mot detta Spurs.

// PoK
När i helvete blev Newcastle ”Ligans rikaste klubb” ?
Citera
2021-10-17, 22:22
Moderator
zanteras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Generalandersson
När i helvete blev Newcastle ”Ligans rikaste klubb” ?

Newcastle blev uppköpta och deras nya ägare har väl ca 10 gånger mer pengar än City t.ex.
Citera
2021-10-17, 22:34
Medlem
Generalanderssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zantera
Newcastle blev uppköpta och deras nya ägare har väl ca 10 gånger mer pengar än City t.ex.
Givetvis. Men styrs inte ekonomin samt det totala värdet av en FC av klubbens BNP, och inte av hur många miljarder ägarna har?
Citera
2021-10-17, 22:35
Medlem
Drickbacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zantera
Räcker inte på långa vägar om man ska tro på listan Viaplay visade inför dagens match…

Siffror i MILJARDER
Newcastle 3800
PSG 2620
Manchester City 250
Salzburg 187
Juventus 166
Chelsea 125
LA Galaxy 96
Arsenal 81
Inter 74
Wolverhampton 62
Citera
2021-10-17, 22:39
Medlem
Generalanderssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drickback
Räcker inte på långa vägar om man ska tro på listan Viaplay visade inför dagens match…

Siffror i MILJARDER
Newcastle 3800
PSG 2620
Manchester City 250
Salzburg 187
Juventus 166
Chelsea 125
LA Galaxy 96
Arsenal 81
Inter 74
Wolverhampton 62
Hmm.... Så klubbar som tex Salzburg, LA Galaxy och Newcastle är alltså mer värdefulla och även rikare än vad Arsenal, Inter och Chelsea är..? Eller kan det vara så att Viasat tog upp en lista över de rikaste klubbägarna?
Citera
2021-10-17, 22:45
Medlem
Drickbacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Generalandersson
Hmm.... Så klubbar som tex Salzburg, LA Galaxy och Newcastle är alltså mer värdefulla och även rikare än vad Arsenal, Inter och Chelsea är..? Eller kan det vara så att Viasat tog upp en lista över de rikaste klubbägarna?

Titeln de har för faktarutan är: 10 rikaste klubbarna. Vars pengar klubbarna kan gräva ur nämnde de.
Citera
2021-10-17, 23:40
Medlem
Generalanderssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drickback
Titeln de har för faktarutan är: 10 rikaste klubbarna. Vars pengar klubbarna kan gräva ur nämnde de.
Visst. Men tror du att «experterna» kom fram till dessa siffror genom att utgå från klubbarnas reella ekonomi och värde, eller att utgå från hur rika de respektive klubbägarna är? Tror knappast att Newcastle har rättigheter till 3800 miljarder. Lol!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in