2021-10-17, 14:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Folketstempel
Man kan även läsa ur en profil med ADHD, GAD och narcisistisk persolighetstyp. Det behövs ingen psykos för att tappa taget och vilja döda folk.
Ta tex Göteborgsbombaren, han blev vräkt, det räckte för att bomba sönder ett hyreskomplex.
Han hade ingen känd psykotisk diagnos. Han blev trött på männskor, problem och sig själv.

Så har jag också känt det när jag haft mörka stunder, men jag har självbehärskning.
Det har inte alla, med det gör dem inte till "psykotiska offer".

Att gå över gränsen och förlora självbehärskingen underlättas om gärningsmannen är färgad av militant religiös eller politisk övertygelse. Det finns gott om forum för de miljöerna som kan förstärka redan existerande problematik inom helt andra områden.

Det du benämner "personlighetstyp" är inte psykiatriska sjukdomar utan exempel på flera skilda personbeskrivningar som inte ens behöver vara någon särskild plåga i vardagen.

Fast ADHD kan vara förknippat med sociala bekymmer redan från skolåldern då varken föräldrar eller lärarna kan hantera detta att barnen inte kan fokusera på skolarbetet. Där är det fråga om att lära barnet hur det ska lära sig. Faller det väl ut så blir livet bekymmersfritt i allmänhet. Barn med ADHD kan precis som alla andra drabbas av psykiatrisk sjukdom.

GAD = Generaliserat Ångestsyndrom är ett tillstånd, som utvecklas under barn- och ungdomsåren och som kan lindras antingen med läkemedel eller KBT. Se ångest som ett själsligt smärttillstånd, så förstår du bättre vad du möter när en medmänniska får ångest framför dig. Tillståndet är självklart inte livsvarigt om personen får adekvat stöd. Unga med GAD kan precis som alla andra drabbas av psykiatrisk sjukdom.

Narcissistisk personlighetsstörning är en tidigt grundlagd störning av personligheten. För de personerna är den stora konst-akten att få dem att alls bry sig om andra än sig själva. Drabbas narcissisten av psykiatrisk sjukdom, t.ex. schizofreni med hallucinationer och andra vanföreställningar, så blir det nog inte fråga om så många besök i kyrkorna eller moskéerna.

Ett par tre gånger kanske för att meddela kyrkoherden, imamen eller rabbinen vad Gud låtit meddela. Det rör sig inte så mycket om att den enskilde kan klara att behärska sig utan snarare om att han behärskar dem han möter. Det finns nog ingen präst eller påve eller överste som kan konkurrera ut de rösterna inom den hallucinerande personen.

Om Göteborgs-bombaren fick vi inte veta så särskilt mycket mer än att han inte fick ta över sin mors lägenhet, att han hade betett sig högst "personligt" på hennes serviceboende och att han tydligen avslutade sitt liv med att dränka sig i älven. Han hade innan dess varit en igel på personalen i moderns boende. Jag fick aldrig någon känsla av rapporteringen att han hade någon psykiatrisk sjukdom.
Citera
2021-10-17, 14:19
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Folketstempel
Bla bla bla....
Jag håller mig till känd fakta.
Du sysslar med att snickra ihop dina teorier som du sedan drar fram ur din röv.
Den psykologiska profilen är inte känd och kommer inte heller bli det innan rättegången.

Det som är intressant utifrån det som vi vet och som vi kan hålla oss till, det är att han inte varit föremål för en djupgående psykiatrisk vård tidigare.
Inte ens när säkerhetspolisen krävt att han genomgår en sådan, så har det gjorts då han anses tillhöra gruppen öppenvård.
Från det så kan vi utesluta psykos och förmoda att det rör sig om en samsjuklighet som kan vara en bokstavskombination av en oändlig röra. Hur den ser ut det vet vi inte och kommer inte att få veta heller innan den nya rättsmedicinska undersökning presenteras.
Det är ytterliggare intressant att det är försvarets önskan att få den gjord då de antagligen kommer att lyfta fram sjukdom som en ursäkt och därmed lindrigare straff.

Så alla de som vill förminska att han flaggades redan 2015 för jihadistisk aktivitet och går på massmördarens försvar, har ni även facebookgrupper typ Free Espen och trycker upp t-shirts?

Jag håller mig också till fakta. Har du sett hans osammanhängande videotal eller grannarna som beskriver honom?
Dessa två videor gjorde ett starkt intryck av att bedöma att killen är galen och att polisens tes om radikalisering inte hade någonting att göra med hans handling.
Senast redigerad av Anonymaalko 2021-10-17 kl. 14:24.
Citera
2021-10-17, 14:19
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Anonymaalko
Det påståendet är inte sant.
Kan du vänligen höja nivån ett hekto?
Citera
2021-10-17, 14:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av leosurvey
Japp du kan vara rätt på det. Nu sa ju polisen att EAB varit sparsam med både sociala kontakter och internet. Frågan skulle då kunna vara om han är så smart att han kan lura systemet. Typ att man går genom legala webbsidor och där på något sätt krypterar språket. Det låter ju sofictikerat men å andra sidan behöver han ju heller ingen fysisk kontakt. Det skulle ju kunna vara ett sätt, men har han även lurat upp psykvården på läktaren?. Varför käppjagar han föräldrarna? Det verkar så förvirrat så man har svårt att se att han skulle kunna tillhöra någon organisation och verka på ett strukturellt sätt. Om han gjort det då skulle vi alla ha blivit grundlurade.

det är inget omöjligt scenario eller kontant kort som man köpt i sverige och kollar sidor och grupper med den sortens information . Tror det inte är allt för svårt att bli indragen av radikala. Därav vill nog också regeringen mörka nyheter att det just nu finns både rekryterare och blivande terrorister i sverige.. men stoppar man huvudet i sanden så finns det väl inte.
Citera
2021-10-17, 14:24
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kajus333
Espen är helgalen. Han visste inte vad han gjorde. Han kan inget om Islam, vet inte hur man ber ens. När han var i moskén o talade med en medlem i församlinge där, så var - enligt denne - allt Espen ville tala om inte alls islam, men vad Gud hade sagt ill honom direkt i en uppenbarelose eller något ditåt.
Suck.
Mannen är totalt pucko. Väck! Psykotisk!
Om han hade sagt med buen i hånd att jag gör detta för Hemlösa Katter.
Hade du då gått bärsärka gång, som du gör, mot Hemlösa Katters förening?

Nu hoppar du in i en diskussion som jag haft med ett par andra användare om vem som ”kan” ses som muslim. En intressant diskussion tycker jag. Jag har ingen åsikt om Espen är muslim eller ej. Men jag anser att OM han har någon slags kunskap om Islam och ser sig själv som muslim så ser jag också honom som muslim. Galen eller ej.
Citera
2021-10-17, 14:26
Avslutad
Citat:
Killen är muslim för att han säger så och också tolkar islam på sitt eget sätt annat än originalet.
Hur tolkas originalet? Jag lyssnar, berätta för oss okunniga.
Citat:
Killen blev förmodligen tokig av ensamheten och led av det kontaktförbud han hade av att inte få umgås med sina föräldrar, vilket så småningom gjorde honom till en tickande bomb.
Och sedan vände han sig till islam som han ansåg ha svaret. Det är förmodligen en logisk följd av det du skriver här ovan.
Citera
2021-10-17, 14:27
Medlem
kajus333s avatar
Citat:
Vem gjorde honom galen?

Hur i all sin dar skall jag kunna veta det?
Men han borde har fått mer hjälp, verkar det som.
Hade han tidigare tagits om hand av psykiatri hade han förmodl. inte blivit så här galen. I alla fall inte just nu/då.
Men somliga människor blir alltså galna, trots att ingen yttre orsak kunnat iakttas. Psykoser är ofta gedigna förvu irringar och kan drabba vem som helst, från skitstövlar till de mest underbara och fina mskor.
Att vara psykotisk är ett helvete. Trol. något av det hemskaste man kan råka ut för.
Citera
2021-10-17, 14:28
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av LepraHunk
Kan du vänligen höja nivån ett hekto?

Visst om du svarar på den här frågan. Om han är radikal, varför dog han inte som martyr?
Eftersom hans agerande var ju trots allt jihadistiskt.
Citera
2021-10-17, 14:32
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av kajus333
Hur i all sin dar skall jag kunna veta det?
Men han borde har fått mer hjälp, verkar det som.
Hade han tidigare tagits om hand av psykiatri hade han förmodl. inte blivit så här galen. I alla fall inte just nu/då.
Men somliga människor blir alltså galna, trots att ingen yttre orsak kunnat iakttas. Psykoser är ofta gedigna förvu irringar och kan drabba vem som helst, från skitstövlar till de mest underbara och fina mskor.
Att vara psykotisk är ett helvete. Trol. något av det hemskaste man kan råka ut för.

Hans galenskap bär nog drag från hans obotliga psykiska sjukdomar. Och isoleringen som han utsattes för gjorde honom till en fara för alla.
Citera
2021-10-17, 14:33
Avslutad
Citat:
Visst om du svarar på den här frågan. Om han är radikal, varför dog han inte som martyr?
Eftersom hans agerande var ju trots allt jihadistiskt.
Jag vet inte. Espen kanske inte lyckades skjuta ihjäl sig själv med pilbågen? Varför överlevde Abdeslam slakten i Paris? Dessa personer kanske tvekar i samma sekund de inser att de verkligen ska möta liemannen, vem vet varför de fortfarande lever. Jag tycker att dina argument är hyfsat ogrundande, vet du ens vad du pratar om?
Citera
2021-10-17, 14:35
Medlem
kajus333s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Nu hoppar du in i en diskussion som jag haft med ett par andra användare om vem som ”kan” ses som muslim. En intressant diskussion tycker jag. Jag har ingen åsikt om Espen är muslim eller ej. Men jag anser att OM han har någon slags kunskap om Islam och ser sig själv som muslim så ser jag också honom som muslim. Galen eller ej.

Det är ju inte vettigt. Ser du alla som säger sig vara ngt, eller vill vara ngt, som just det de tror de är eller vill vara. Han DELTOG ju inte i mosken. Kunde inget. Agerade förvirrat.
Vad har du för INTRESSE i att se den Espen just som muslim? Är religionen väsentlig här? ÄVEN OM han nu skulle säga vid rättegången att han sköt dem, för att de inte var muslimer, vad har det med Islam att göra???? Han kunde ju lika gärna skjutit dem för att de inte var med i Hemlösa Katters förening. Det hela är ju egalt. Om mannen äär förvirrad så splelar det ingen roll om han var muslim, socialdemokrat, kattvän eller miljöfantatiker!!!!!!
Det har ingen bäring på fallet! Den muslimska trosgemenskapern, samfälligheten, har inget med detta att göra. Eller Muhammed.
Det rä faktiskt så att det delvis är även du som är galen. Fast i bildlik bemärkelse.
Citera
2021-10-17, 14:37
Medlem
Citat:
Jag håller mig också till fakta. Har du sett hans osammanhängande videotal eller grannarna som beskriver honom?
Dessa två videor gjorde ett starkt intryck av att bedöma att killen är galen och att polisens tes om radikalisering inte hade någonting att göra med hans handling.

Du har möjligtvis inte nån länk lr nån hint om hur jag hittar videorna du hänvisar till?! 🙂
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in