Citat:
Man kan även läsa ur en profil med ADHD, GAD och narcisistisk persolighetstyp. Det behövs ingen psykos för att tappa taget och vilja döda folk.
Ta tex Göteborgsbombaren, han blev vräkt, det räckte för att bomba sönder ett hyreskomplex.
Han hade ingen känd psykotisk diagnos. Han blev trött på männskor, problem och sig själv.
Så har jag också känt det när jag haft mörka stunder, men jag har självbehärskning.
Det har inte alla, med det gör dem inte till "psykotiska offer".
Att gå över gränsen och förlora självbehärskingen underlättas om gärningsmannen är färgad av militant religiös eller politisk övertygelse. Det finns gott om forum för de miljöerna som kan förstärka redan existerande problematik inom helt andra områden.
Ta tex Göteborgsbombaren, han blev vräkt, det räckte för att bomba sönder ett hyreskomplex.
Han hade ingen känd psykotisk diagnos. Han blev trött på männskor, problem och sig själv.
Så har jag också känt det när jag haft mörka stunder, men jag har självbehärskning.
Det har inte alla, med det gör dem inte till "psykotiska offer".
Att gå över gränsen och förlora självbehärskingen underlättas om gärningsmannen är färgad av militant religiös eller politisk övertygelse. Det finns gott om forum för de miljöerna som kan förstärka redan existerande problematik inom helt andra områden.
Det du benämner "personlighetstyp" är inte psykiatriska sjukdomar utan exempel på flera skilda personbeskrivningar som inte ens behöver vara någon särskild plåga i vardagen.
Fast ADHD kan vara förknippat med sociala bekymmer redan från skolåldern då varken föräldrar eller lärarna kan hantera detta att barnen inte kan fokusera på skolarbetet. Där är det fråga om att lära barnet hur det ska lära sig. Faller det väl ut så blir livet bekymmersfritt i allmänhet. Barn med ADHD kan precis som alla andra drabbas av psykiatrisk sjukdom.
GAD = Generaliserat Ångestsyndrom är ett tillstånd, som utvecklas under barn- och ungdomsåren och som kan lindras antingen med läkemedel eller KBT. Se ångest som ett själsligt smärttillstånd, så förstår du bättre vad du möter när en medmänniska får ångest framför dig. Tillståndet är självklart inte livsvarigt om personen får adekvat stöd. Unga med GAD kan precis som alla andra drabbas av psykiatrisk sjukdom.
Narcissistisk personlighetsstörning är en tidigt grundlagd störning av personligheten. För de personerna är den stora konst-akten att få dem att alls bry sig om andra än sig själva. Drabbas narcissisten av psykiatrisk sjukdom, t.ex. schizofreni med hallucinationer och andra vanföreställningar, så blir det nog inte fråga om så många besök i kyrkorna eller moskéerna.
Ett par tre gånger kanske för att meddela kyrkoherden, imamen eller rabbinen vad Gud låtit meddela. Det rör sig inte så mycket om att den enskilde kan klara att behärska sig utan snarare om att han behärskar dem han möter. Det finns nog ingen präst eller påve eller överste som kan konkurrera ut de rösterna inom den hallucinerande personen.
Om Göteborgs-bombaren fick vi inte veta så särskilt mycket mer än att han inte fick ta över sin mors lägenhet, att han hade betett sig högst "personligt" på hennes serviceboende och att han tydligen avslutade sitt liv med att dränka sig i älven. Han hade innan dess varit en igel på personalen i moderns boende. Jag fick aldrig någon känsla av rapporteringen att han hade någon psykiatrisk sjukdom.