Citat:
Det är både sant och falskt, det går att bli vräkt (för jag har lyckats tre ggr) Eller rättare sagt, om jag ska vara ärlig, jag har aldrig blivit formellt vräkt med handräckning av kronofogde.En gång när jag var riktigt ung så blev det jävulskt livat i en lägenhet jag hade (vi pratar 18 år gammal), vilket jag idag skäms för, för det var rena skitgrejer, jag var den där grannen från helvetet.
Glömde nycklarna hemma men visste att min dörr hem var olåst.
Slog in rutan i porten, blev väckt av polisen som undrade varför det gick ett glasspår som slutade vid min dörr.
Det blev kravallslagsmål i min lilla etta på 19kvm en gång, alltså typ upplopp, råkade hamna i fejd med ett lokalt invandrargäng och det blev ordväxling, sen slagsmål, sen jättemycket slagsmål, det bara kom folk upp i trapphuset och jag och tre polare vevade för allt vad vi var värda.
Mitt i allt rallarslagsmål (det var alltså cartoon style) så tog en snubbe med ett jättestort Afro upp en sprayburk från diskhon/spisen, tjöt förtjust till att hårspray!!
Innan jag och mina polare fått fram ett -Näääej, tråg…
Så hade han sprayat en avsevärd mängd tårgas (såg mycket riktigt ut som en vanlig hårspray, man kunde köpa dom i Kriss i Danmark förr i världen, vi pratar 90-talet), alla drabbades av akut brist på lust att slåss och lust att andas..
Folk fullkomligt drällde ut ur lägenheten, sedan avslutades det med en knivskärning utanför porten, framför två polispatruller.
Plus massor, massor med annan makaber skit man gör när man är ung, helt jävla dum och ingen som helst förståelse för att ”vuxna” människor har lust att sova, lugn och ro och att det faktiskt är deras hem.
För mig var det väl mer ett ställe att ta droger, sälja droger, dricka sprit och ibland sova.
Där fick jag välja mellan att formellt bli vräkt, eller flytta i slutet av månaden och så skulle inte hyresvärden ge mig en dålig referens.
Andra gången fick jag på det kommunala bolaget tre ”prickar” för störning, blev anmodan att flytta för hyresvärden skulle säga upp kontraktet.
Flyttade efter sedvanlig uppsägningstid.
Vet inte om jag blev vräkt helt officiellt där heller, för jag fick hyra hos samma hyresvärd, men sex-sju år senare.
Sist gången var det åter destruktivt, husrannsakningar, grava störningar, bedrev svartklubb, etc etc..
Folk blev grovt misshandlade (ej av mig) och polisen bodde i princip utanför.
Plus att den jag delade lägenhet med slutade betala hyran, så jag gav honom pengar, han brukade betala in, det upphörde han med.
Då blev jag delgiven om vräkning, 12 dagar, skulle vara ute den 23 december.
Försökte städa men tillslut gav jag upp, två rum lejde jag bort, sedan blev det en del skräp kvar och skit.
Värden ombesörjde med städning och bortforsling av skräp.
Genom deras eget dotterbolag.
12700 för städning (det var ett släpvagnslass, till lokala återvinningsstationen), kändes eventuellt lite mycket så här 13-14 år senare.
14500 för städning, då hade alltså en firma städat toaletten/badrum, plus två sovrum.
Det som var kvar var ett modell större vardagsrum och ett kök.
Så här i efterhand kändes det väl heller inte helt skäligt.
Plus en härlig solidarisk hyresskuld på 28500 spänn.
Där någonstans lärde jag mig/växte kanske upp, min rumspolare hade ju ingen anställning, någonting jag alltid haft, så jag fick glatt slanta upp varenda krona av 55.000 ungefär, plus minus ränta.
Så jag har nog definitivt varit grannen från helvetet, samt också haft grannar från helvetet.
Lustigast var i den sista lägenheten som verkligen var epicentrum av festande i vår lilla stad, det var kroniskt fest, folk gick hellre hem till oss än på krogen allt som oftast, förfest är ju ändå alltid bäst..
Varjefall, efter det varit kroniskt festande på typ festival nivå i ett stackars hyreshus så kom det upp en stackars granne och nästan grät när han bad oss snälla, upphöra med fest i en liten stund, han jobbade heltid plus att på den mesta lediga tiden byggde han sitt hus han skulle flytta till med sin jättesura sambo..
Därför bodde han temporärt i den jättedyra hyresrätten och behövde sina tre-fyra timmar sömn för att inte dräpa sin sambo, eller svärmor vid ett infall av plötslig passiv aggressivitet från deras sida..
Vi förklarade att fest kommer inte upphöra, men han var välkommen in på ett järn.
Han lunkade in, det blev ett, två och sjutton järn.
Jag har aldrig sett en surare kvinna än hans sambo klockan 05:45 på morgonen när hennes man drack bodyshots från en blond, 22 årings silikonbröst när hon stampade in och skrek att hon skulle ringa polisen om vi inte ”frigav” hennes man!!
Hahah!!! Ahhh! Som sagt, både god och dålig granne!
Hade en annan granne i samma hus, alla mina haschtomte hippie polare hängde och lekte med hans ungar och hade sig.
Får fortfarande än idag kraftig rabatt när jag köper käk på hans resturang, han var skönt obrydd.