2021-09-18, 13:28
Medlem
Ladidas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle005
Härlig historia, mer sånt.

Ett tips tills nästa gång, du hade kunnat anmäla grannen för hemfridsbrott vid hennes första närmande.

Därefter så är det i princip omöjligt att få någon vräkt, för er som svarar att ”jo det går visst”, så säger jag nej, inte i praktiken.
Det är både sant och falskt, det går att bli vräkt (för jag har lyckats tre ggr) Eller rättare sagt, om jag ska vara ärlig, jag har aldrig blivit formellt vräkt med handräckning av kronofogde.
En gång när jag var riktigt ung så blev det jävulskt livat i en lägenhet jag hade (vi pratar 18 år gammal), vilket jag idag skäms för, för det var rena skitgrejer, jag var den där grannen från helvetet.
Glömde nycklarna hemma men visste att min dörr hem var olåst.
Slog in rutan i porten, blev väckt av polisen som undrade varför det gick ett glasspår som slutade vid min dörr.
Det blev kravallslagsmål i min lilla etta på 19kvm en gång, alltså typ upplopp, råkade hamna i fejd med ett lokalt invandrargäng och det blev ordväxling, sen slagsmål, sen jättemycket slagsmål, det bara kom folk upp i trapphuset och jag och tre polare vevade för allt vad vi var värda.
Mitt i allt rallarslagsmål (det var alltså cartoon style) så tog en snubbe med ett jättestort Afro upp en sprayburk från diskhon/spisen, tjöt förtjust till att hårspray!!
Innan jag och mina polare fått fram ett -Näääej, tråg…
Så hade han sprayat en avsevärd mängd tårgas (såg mycket riktigt ut som en vanlig hårspray, man kunde köpa dom i Kriss i Danmark förr i världen, vi pratar 90-talet), alla drabbades av akut brist på lust att slåss och lust att andas..
Folk fullkomligt drällde ut ur lägenheten, sedan avslutades det med en knivskärning utanför porten, framför två polispatruller.
Plus massor, massor med annan makaber skit man gör när man är ung, helt jävla dum och ingen som helst förståelse för att ”vuxna” människor har lust att sova, lugn och ro och att det faktiskt är deras hem.
För mig var det väl mer ett ställe att ta droger, sälja droger, dricka sprit och ibland sova.

Där fick jag välja mellan att formellt bli vräkt, eller flytta i slutet av månaden och så skulle inte hyresvärden ge mig en dålig referens.

Andra gången fick jag på det kommunala bolaget tre ”prickar” för störning, blev anmodan att flytta för hyresvärden skulle säga upp kontraktet.
Flyttade efter sedvanlig uppsägningstid.
Vet inte om jag blev vräkt helt officiellt där heller, för jag fick hyra hos samma hyresvärd, men sex-sju år senare.

Sist gången var det åter destruktivt, husrannsakningar, grava störningar, bedrev svartklubb, etc etc..
Folk blev grovt misshandlade (ej av mig) och polisen bodde i princip utanför.
Plus att den jag delade lägenhet med slutade betala hyran, så jag gav honom pengar, han brukade betala in, det upphörde han med.
Då blev jag delgiven om vräkning, 12 dagar, skulle vara ute den 23 december.
Försökte städa men tillslut gav jag upp, två rum lejde jag bort, sedan blev det en del skräp kvar och skit.
Värden ombesörjde med städning och bortforsling av skräp.
Genom deras eget dotterbolag.
12700 för städning (det var ett släpvagnslass, till lokala återvinningsstationen), kändes eventuellt lite mycket så här 13-14 år senare.
14500 för städning, då hade alltså en firma städat toaletten/badrum, plus två sovrum.
Det som var kvar var ett modell större vardagsrum och ett kök.
Så här i efterhand kändes det väl heller inte helt skäligt.
Plus en härlig solidarisk hyresskuld på 28500 spänn.

Där någonstans lärde jag mig/växte kanske upp, min rumspolare hade ju ingen anställning, någonting jag alltid haft, så jag fick glatt slanta upp varenda krona av 55.000 ungefär, plus minus ränta.

Så jag har nog definitivt varit grannen från helvetet, samt också haft grannar från helvetet.

Lustigast var i den sista lägenheten som verkligen var epicentrum av festande i vår lilla stad, det var kroniskt fest, folk gick hellre hem till oss än på krogen allt som oftast, förfest är ju ändå alltid bäst..
Varjefall, efter det varit kroniskt festande på typ festival nivå i ett stackars hyreshus så kom det upp en stackars granne och nästan grät när han bad oss snälla, upphöra med fest i en liten stund, han jobbade heltid plus att på den mesta lediga tiden byggde han sitt hus han skulle flytta till med sin jättesura sambo..
Därför bodde han temporärt i den jättedyra hyresrätten och behövde sina tre-fyra timmar sömn för att inte dräpa sin sambo, eller svärmor vid ett infall av plötslig passiv aggressivitet från deras sida..

Vi förklarade att fest kommer inte upphöra, men han var välkommen in på ett järn.
Han lunkade in, det blev ett, två och sjutton järn.
Jag har aldrig sett en surare kvinna än hans sambo klockan 05:45 på morgonen när hennes man drack bodyshots från en blond, 22 årings silikonbröst när hon stampade in och skrek att hon skulle ringa polisen om vi inte ”frigav” hennes man!!
Hahah!!! Ahhh! Som sagt, både god och dålig granne!
Hade en annan granne i samma hus, alla mina haschtomte hippie polare hängde och lekte med hans ungar och hade sig.
Får fortfarande än idag kraftig rabatt när jag köper käk på hans resturang, han var skönt obrydd.
Citera
2021-09-18, 13:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tewmten
Jag skulle välja att snacka med grannen först innan man blandar in Störningsjouren eller liknande.
Man vill ju inte starta nått krig direkt!
Och du tror inte man riskerar att starta "krig" om man själv går och ringer på och klagar? Jag skulle ringa störningsjouren.
Citera
2021-09-19, 13:47
Medlem
preben1969s avatar
Jobbade på ett fastighetsbolag, hade en hyresgäst vi kallade för Bowlingmannen, Han lekte basket med ett bowlingklot, kastade i väggen varje dag, fina märken på golv o vägg. Samma person hade katter, hela lägenheten var en enda stor kattlåda, han blev vräkt och fick åka in på psyk...
Citera
2021-09-24, 20:40
Medlem
manfred85s avatar
Felpost
Senast redigerad av manfred85 2021-09-24 kl. 21:31.
Citera
2021-10-16, 01:03
Medlem
Har en granne, i detta fallet en trångbebodd familj som ej kan prata svenska, som stört mig dagligen ett bra tag nu. Jag har lyckats komma ganska långt och dom har fått flera varningar med hot om avhysning, men hyresvärden kräver ett sista objektivt bevis som typ störningsjour eller dylikt. Det svåra är dock att tajma in att få hit störningsjouren direkt när det händer, dom tar oftast 1h på sig att komma och då kan ljuden dom gör oftast försvinna (hoppande, springande, dra möbler, banka i golv osv), och jag kan bara ringa dom mellan 22-06. Denna grannen driver mig till vansinne ibland då dom är hemma nonstop, jobbar ej och är alltid igång och väsnas, speciellt på just kvällar och nätter.

Någon som har tips på vad man kan göra i sånt fall där de blir svårt att få dit störningsjouren vid rätt tid?
Bara att hoppas och be eller?
Citera
2021-10-16, 01:06
Medlem
Skrilllexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SwishaHouse
Har en granne, i detta fallet en trångbebodd familj som ej kan prata svenska, som stört mig dagligen ett bra tag nu. Jag har lyckats komma ganska långt och dom har fått flera varningar med hot om avhysning, men hyresvärden kräver ett sista objektivt bevis som typ störningsjour eller dylikt. Det svåra är dock att tajma in att få hit störningsjouren direkt när det händer, dom tar oftast 1h på sig att komma och då kan ljuden dom gör oftast försvinna (hoppande, springande, dra möbler, banka i golv osv), och jag kan bara ringa dom mellan 22-06. Denna grannen driver mig till vansinne ibland då dom är hemma nonstop, jobbar ej och är alltid igång och väsnas, speciellt på just kvällar och nätter.

Någon som har tips på vad man kan göra i sånt fall där de blir svårt att få dit störningsjouren vid rätt tid?
Bara att hoppas och be eller?
Spela in på telefonen då
Citera
2021-10-16, 01:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skrilllex
Spela in på telefonen då

Har spelat in ca 15 inspelningar, varav flera på video som visar hur dom väsnats. Ändå är de ej tillräckligt med bevis enligt hyresvärden....tro det eller ej.
Citera
2021-10-17, 14:08
Medlem
Vad stör du dig på mest med dina grannar?

Alltid finns det någon trashmänniska som ska förstöra för sina grannar och som inte fattat det här med hänsyn. Vad stör du dig mest på?
Citera
2021-10-17, 14:10
Medlem
Niggwards avatar
Ifall ljud når in i mitt boende! Allt annat skiter jag i faktiskt.

Drömmen är 0 grannar.

Erfarenheter kommer ju såklart skilja sig mellan vart och hur man bor osv
Citera
2021-10-17, 14:12
Medlem
jesussugers avatar
Att jag har ett fetto till granne, hon är så jävla fet och lat så fort jag ser henne vill jag bara skrika "ditt jävla fetto, kan du kapa några 100kilo så du ser vettig ut jävla tjockis" hon verkar gilla vitlök då det stinker vitlök när hon lagar mat.
Citera
2021-10-17, 14:15
Medlem
swebarbs avatar
hade en granne ovanför som brukade dammsuga sådär halvsju på morgonen vissa helger.. förbannade puckon som börjar dagen med att dammsuga.. tur man slipper sånt nu. eller dom som spelar jättehög musik och blir sen förvånade att andra stör sig på det.
Citera
2021-10-17, 14:19
Medlem
Grabbhalvan under som tror någon blir imponerad av hans uthållighet i en gnisslig säng 02 på natten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in